Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe eller lease?

NYTT TEMA
Skraevadottir

Skraevadottir
21.04.21 16:04

Hei!

Jeg kjører for tida rundt i en Ford Focus Titanium 2015-modell, men har bestemt meg for å bytte den ut; garantien har løpt ut, og jeg ønsker å få litt igjen for bilen når jeg selger den. Da blir det ny bil en gang i løpet av sommeren eller tidlig høst, tenker jeg.

Ettersom jeg ønsker å beholde samme forhandler og verksted (suuuper service), så er det mest aktuelt å gå for en nyere Focus eller en Ford Mustang Mach-E. Det første er jo et safe valg, men jeg har jo litt lyst på en skikkelig sprek bil.

Akkurat nå har jeg god inntekt og en del penger på bok, men fra og med høsten 2022 kommer jeg til å ta permisjon fra jobben min for å ta en master eller jobbe med noe annet; derfor vil jo den økonomiske situasjonen se litt annerledes ut i 2022-23/24 enn den gjør nå. Derfor er jeg litt usikker på om jeg tør å ta opp billån eller om det totalt sett er bedre å gå for en treårs leasingavtale, hvor jeg vet at jeg ikke vil ha noe problem med finansieringen.

Hva tenker dere?
A) Kjøpe en relativt ny Focus og ta opp et lite lån (kan betales på et år eller to)
B) Kjøpe en ny Mach-E og ta opp et større lån (her må det nok bli seks eller sju år)
C) Lease en ny Mach-E i tre år (dette har jeg penger til)

Hvis B eller C, bør jeg gå for AWD eller bakhjulstrekk?

Takker for svar! :-)

rosmebraad

rosmebraad
21.04.21 17:37

Etter min psykologi: KJØP så du kjapt kan selge. Ikke stas å ha signert 3-4 års leasing og så ombestemmer du deg, skal dlytte til utlandet, får endret behov osv.

Biltype: Prioritér hva DU ønsker.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 17:37)

Skraevadottir

Skraevadottir
21.04.21 22:12

Takk!
Noen flere som har tanker om dette?

Forfun

Forfun
21.04.21 22:31

Jeg er ikke en stor tilhenger av å lease. Men skal en lease er det hybrider som er mest lønnsomt. Mest moms å trekke fra. På elbil er det ikke moms, så der må bilholdet være mye dyrere enn å kjøpe bilen. 

Larsabal

Larsabal
22.04.21 12:07

Hvis du velger en bil hvor verditapet er usikkert kan det være greit å lease og la andre ta risikoen. En Focus virker relativt forutsigbar mht verditap. En hvilken som helst elbil er mer usikker over en treårs periode med den utviklingen som er på den fronten nå. Jeg ville valgt kjøp av Focus eller leasing av Mach-E, hvis jeg var i dine sko.

@rosme: Ved leasing er man ikke nødvendigvis helt låst til avtaletiden. De fleste selskaper som tilbyr leasing (Santander m.fl.) har ordninger for videreføring av leasingkontrakter hvis man skulle angre seg. Man må da enten selv finne ny avtalepart eller få et firma som videreformidler "re-lease" biler til å hjelpe deg.

Burkar

Burkar
22.04.21 12:26

Hvis man går inn på en ny leasingavtale på elbil nå, er det ikke da en god sjanse for at det innføres mva på leasingen i løpet av avtaleperioden?

I så fall kan jo månedsbeløpet plutselig gå opp med 25 %.

Larsabal

Larsabal
22.04.21 12:57

Det har jeg ingen idé om. Er det den evt innføringen av mva på elbil (over 600k) du tenker på?

Conrad1

Conrad1
22.04.21 13:07
Larsabal: Hvis du velger en bil hvor verditapet er usikkert kan det være greit å lease og la andre ta risikoen.

Hvis du  leaser en bil med usikkert verditap så har selvfølgelig leasingselskapet kalkulert med det når du får tilbudet.

Leasing av elbil vil aldri være gunstig pga. av at det ikke er moms på elbil. 

Burkar

Burkar
22.04.21 14:33
Larsabal: Det har jeg ingen idé om. Er det den evt innføringen av mva på elbil (over 600k) du tenker på?

Selve leasingen av elbil er i dag fritatt for mva, altså den tjenesten som banken/finansieringsselskapet gjør. 

Det vil det trolig bli slutt på.

Burkar

Burkar
22.04.21 14:37
Conrad1: Hvis du  leaser en bil med usikkert verditap så har selvfølgelig leasingselskapet kalkulert med det når du får tilbudet. Leasing av elbil vil aldri være gunstig pga. av at det ikke er moms på elbil.

Det er vanskelig å være så bombastisk på det, og kampanjer på elbilleasing har til tider vært såpass gunstige at det fort kan være like rimelig å lease.

Leaser du har du en forutsigbarhet uansett - skal du selge en bil etter 3 år - enten til forhandler, eller privat, er det vanskelig å vite hvilken pris du kan oppnå. Og siden leasing er såpass populært nå, får forhandlere inn så mange 3 år gamle bruktbiler at de ikke er spesielt interessert i innbyttebiler i tillegg.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 14:38)

Larsabal

Larsabal
22.04.21 14:41
Conrad1: Hvis du  leaser en bil med usikkert verditap så har selvfølgelig leasingselskapet kalkulert med det når du får tilbudet

Sist jeg sjekket var det bilforhandleren som sto ansvarlig for gjenkjøpsprisen, ikke leasingselskapet. Noen ganger setter de den høyt for å få leasingkost ned, slik at de får ut biler på veien og avansement i salgsstatistikken. Det er de som tar risikoen på restverdi, ikke leasingselskapet eller kunde.

Larsabal

Larsabal
22.04.21 14:45
Burkar: Det vil det trolig bli slutt på.

Jeg vil bli overrasket hvis det innføres på løpende kontrakter. Det vil bli spetakkel da, med så mange leasede elbiler som er der ute.

Burkar

Burkar
22.04.21 14:48
Larsabal: Det er de som tar risikoen på restverdi

Det stemmer, og det er nok flere ganger de har angret seg litt når kampanjemodeller kommer rennende inn tre år senere og bruktprisene er vanskelig å matche med restverdien.

Et eksempel er min lokale Volvo-forhandler, som for et par år siden hadde ca 40 V60 D2 til salgs.

Someone

Someone
22.04.21 14:56
Burkar: Det stemmer, og det er nok flere ganger de har angret seg litt når kampanjemodeller kommer rennende inn tre år senere og bruktprisene er vanskelig å matche med restverdien.

Men trolig motsatt for mange modeller det siste året, hvor bruktmarkedet har vært meget bra

Someone

Someone
22.04.21 14:56
Larsabal: Sist jeg sjekket var det bilforhandleren som sto ansvarlig for gjenkjøpsprisen, ikke leasingselskapet

Ja, men det er jo i blant en link mellom de to ;)

Burkar

Burkar
22.04.21 15:48

Jeg leaser en i3 som skal leveres til sommeren. Regnet nå på hva jeg hadde hadde hatt av verditap om jeg hadde kjøpt den, (sammenlignet med de rimeligste på Finn) og hva jeg har betalt i leasing.

Det er omtrent på krona det samme.

Skraevadottir

Skraevadottir
22.04.21 16:35
Burkar: Jeg leaser en i3 som skal leveres til sommeren. Regnet nå på hva jeg hadde hadde hatt av verditap om jeg hadde kjøpt den, (sammenlignet med de rimeligste på Finn) og hva jeg har betalt i leasing. Det er omtrent på krona det samme.

Jeg har snakka med en forhandler nå, og de mener at det er dyrere å lease enn å kjøpe, men at forskjellen ikke er enorm. Å lease en Mach-E i tre år har en totalpris på noe slik som 180 000 eller 190 000, hvis jeg har forstått riktig. Er det ikke omtrent det den vil tape seg i verdi på tre år ellers? Dessuten er dette penger jeg allerede har, så da føles det jo relativt trygt.

Burkar

Burkar
22.04.21 16:49
Skraevadottir: Å lease en Mach-E i tre år har en totalpris på noe slik som 180 000 eller 190 000, hvis jeg har forstått riktig. Er det ikke omtrent det den vil tape seg i verdi på tre år ellers?

Jo, mest sannsynlig vil det bli ganske så likt. Å kjøpe bilen gir deg full fleksibilitet mtp når du vil kvitte deg med den, og kostnaden per måned vil antagelig bli lavere om du beholder bilen lenger enn 3 år.

rosmebraad

rosmebraad
22.04.21 20:52

Lars:

Det vil bli spetakkel da

Enkelte liker jo litt sånn korrespondanse og bestyr.

rosmebraad

rosmebraad
22.04.21 20:54

Burkar:

Det er omtrent på krona det samme.

Det er min erfaring også: Derfor kan det i slike tilfeller være greit å kjøpe, for så å selge når som helst.

trew

trew
22.04.21 21:06
Skraevadottir: Jeg har snakka med en forhandler nå, og de mener at det er dyrere å lease enn å kjøpe, men at forskjellen ikke er enorm

Det skal veldig mye til (for en privatperson) at det skal være billigere å lease enn å kjøpe. Leasingselskapet skal også tjene penger og ha betalt for risiko, men de får jevnet ut restverdirisiko over flere objekter enn du som privatperson. Du må nok betale litt  ekstra med leasing for å ha en garantert restverdi. Litt som at du betaler kasko for å unngå en risiko, men har du ikke problem med å binde/fremskaffe billig kapital er det nok over lang tid lønnsomt både å kjøpe bil og la være å tegne kasko...

VGstig

VGstig
22.04.21 22:10

Vi leaset en A3 sportsedan bensin for en total kostnad på 151 000 kroner over tre år. Det lønte seg fordi det var merverdiavgift på den. Etter at vi begynte å kjøpe elbiler har det vært billigere å kjøpe. I dette tilfellet ville jeg kjøpt Mach-e med bakhjulsdrift. Cirka 480 000 kroner med litt utstyr?

Skraevadottir

Skraevadottir
23.04.21 16:53
VGstig: I dette tilfellet ville jeg kjøpt Mach-e med bakhjulsdrift. Cirka 480 000 kroner med litt utstyr?

Aight. Det blir vel fort litt over 500k om man skal ha long range, og det vil man vel gjerne ha? 440 km er bra, det, men 610 er jo veldig bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg