Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Store mengder eksos etter tett DPF filter

NYTT TEMA
MaBaFo

MaBaFo
22.04.21 15:20

For en ukes tid siden fikk jeg varsel i dashbordet om at dieselpartikkelfilteret mitt begynte å tette seg. I håp om å slippe å bytte hele filteret fylte jeg en flaske DPF-rens i tanken samtidig med en full tank drivstoff. DPF varselet vedvarte og etter ca fire dager etter å ha kjørt med høyt turtall kom det plutselig en stor sky med hvit eksos ut av potta mens jeg sto i et lyskryss på vei til jobb. Det var såpass mye røyk at jeg omtrent ikke så ut bakruta. (Jeg hadde brukt ca en kvart tank da dette skjedde) eksosen kom i ca 20-30 sekunder.

Jeg parkerte bilen og snakket med et verksted som sa jeg kunne kjøre videre da både olje og kjølevæske var normalt. Når jeg startet opp bilen igjen var DPF varselet borte og jeg har enda ikke fått det tilbake 4 dager senere. Jeg har heller ikke fått slike mengder eksos i etterkant(Bank i bordet)

Mitt spørsmål er om mengden med røyk som kom rett og slett skyltes at dieselpartikkelfilteret «åpnet seg»? Har lite peiling på bil, så dette er kun synsing fra min side. Takker på forhånd for svar :)

Jan

Jan
22.04.21 16:47
MaBaFo: Mitt spørsmål er om mengden med røyk som kom rett og slett skyltes at dieselpartikkelfilteret «åpnet seg»? Har lite peiling på bil, så dette er kun synsing fra min side. Takker på forhånd for svar :)

Min erfaring er at det kan røyke ganske kraftig mens partikkelfilteret brenner seg rent. Dersom det har gått over og varsellampen har slukket, er det ikke noe å bekymre seg for.
For din skyld, får vi håpe du slipper å bytte filteret, for det er grisedyrt. Vi snakker om fra 20-50.000 avhengig av merke og modell.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg