Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elbil eller en siste flørt med fossilt?

NYTT TEMA
Ribba

Ribba
07.05.21 19:42
Someone: Det er ganske vanlig for mange produsenter, uten at jeg har sjekket om det gjelder for BMW.   Passat GTE har langt mer standardutstyr enn de orginale utgavene, så jeg slapp legge til så mye stæsj

Bilprodusentene tenker vel som så at de som vil ha bensinbiler, de vet hva de vil ha og dermed lar kjøperen selv konfigurere, mens de som vil ha kjøretøy nøyer seg stort sett med en hybrid og det som måtte følge med :-)

(Innlegget ble redigert 07.05.21 19:42)

Someone

Someone
07.05.21 21:41
Ribba: Bilprodusentene tenker vel som så at de som vil ha bensinbiler, de vet hva de vil ha og dermed lar kjøperen selv konfigurere, mens de som vil ha kjøretøy nøyer seg stort sett med en hybrid og det som måtte følge med :-)

Ikke umulig :-p

Corvus

Corvus
08.05.21 23:23
kingfisher: Vurderer ny bil. Skal jeg gå for fornuften, som tilsier å kjøpe en elbil-suv med god plass og hengerfeste? Eller, kjøpe en morsom fossilbil, ha denne i noen år og så kapitulere og kjøpe elbil (som da vil ha bedre rekkevidde og teknologi enn dagens modeller)

Nøyaktig dette jeg nettopp har gjort. Kjøpt en morsom dieselbil, i påvente av at elbilene utvikler seg mye de neste par årene.

(Innlegget ble redigert 08.05.21 23:23)

kingfisher

kingfisher
09.05.21 11:04

330e ser ut som en bra deal. Nesten 300hk, praktisk og moderne til 600k for en bra utstyrt nesten ny bil. Motargumentet er at den ikke er særlig unik, og synes designet på 3 serie ikke har endret seg allverden de siste 10 årene. 

Ribba

Ribba
09.05.21 13:27
kingfisher: Motargumentet er at den ikke er særlig unik,

Nei, definitivt ikke unik. Gjorde et raskt søk på finn, og det var minst 82 stk G2x 330e.

SUV

SUV
10.05.21 18:04
kingfisher: 330e ser ut som en bra deal. Nesten 300hk, praktisk og moderne til 600k for en bra utstyrt nesten ny bil. Motargumentet er at den ikke er særlig unik, og synes designet på 3 serie ikke har endret seg allverden de siste 10 årene.

Det er viktig å ikke bare se på antall papirhester, men også se på i hvilke situasjoner de er tilgjengelige.

På min Outlander PHEV er det over 200 hk og har dermed også mange flere hk pr tonn enn forrige bilen min, men virker likevel tregere i akselerasjon, særlig fra stillestående.

I hastigheter under 62 km/t er det kun elmotorene som drar hjula rundt, og de er på 2x84=168 hk. Man får litt kjappere start ved å starte bensinmotoren før akselerasjonen starter, da får elmotoren mer strøm enn bare det batteriet kan levere. Men det virker altså som om den er tregere enn min forrige bil med bare 105 hk og færre hk/tonn selv om man bare regner med de elektriske hestene.

Kjører man i jevn fart over 62 km/t så kan man få bensinmotoren til å virke sammen med elmotorene så man får utnyttet begge motorene. Men tråkker man gassen i bunn så frikobler bensinmotoren seg og går kun til å produsere strøm så all effekt må gå via elmotorene om altså har mindre effekt tilsammen enn det offisielle antall hk.

Om man skal ha mulighet for å få ut så mange hk som bilen offisielt har så må man nok ha en jevn stigning, kjøre med jevn fart over 62 km/t med en tung henger og mye strøm på batteriet, men ikke for mye, for da har bilen lett for å ikke koble inn bensinmotoren direkte til hjula ved trekking av tung henger har jeg funnet ut. Har kjørt 150 km sammenhengende med 1,2 tonn tung hnger uten å få koblet bensinmotoren direkte til hjula når jeg hadde bensinmotoren på konstant (og dermed ikke tappet ned batteriet). Først etter å ha tappet ned batteriet noe fikk jeg koblet inn direkte og fikk forbruket ned (var 1,4 l/mil de første 150 km og 1,2 l/mil de siste 150 km når motor og drivverk ble styrt slik jeg ønsket selv).

(Innlegget ble redigert 10.05.21 18:05)

Someone

Someone
10.05.21 19:41
SUV: Det er viktig å ikke bare se på antall papirhester, men også se på i hvilke situasjoner de er tilgjengelige. På min Outlander PHEV er det over 200 hk og har dermed også mange flere hk pr tonn enn forrige bilen min, men virker likevel tregere i akselerasjon, særlig fra stillestående. I hastigheter under 62 km/t er det kun elmotorene som drar hjula rundt, og de er på 2x84=168 hk. Man får litt kjappere start ved å starte bensinmotoren før akselerasjonen starter, da får elmotoren mer strøm enn bare det batteriet kan levere. Men det virker altså som om den er tregere enn min forrige bil med bare 105 hk og færre hk/tonn selv om man bare regner med de elektriske hestene. Kjører man i jevn fart over 62 km/t så kan man få bensinmotoren til å virke sammen med elmotorene så man får utnyttet begge motorene. Men tråkker man gassen i bunn så frikobler bensinmotoren seg og går kun til å produsere strøm så all effekt må gå via elmotorene om altså har mindre effekt tilsammen enn det offisielle antall hk.

Mens andre biler lar enn bruke bensin- og elmotorene samtidig og man dermed får ekstra kraft. 

At Outlander PHEV ikke kan det skyldes jo at det er en ganske enkel bil

Jan

Jan
10.05.21 20:18
SUV: På min Outlander PHEV er det over 200 hk og har dermed også mange flere hk pr tonn enn forrige bilen min, men virker likevel tregere i akselerasjon, særlig fra stillestående.

Det må være fordi den har håpløs teknologi.
I Passat GTE og dens andre slektninger i VAG, kan man velge mellom ulike modi. Alt fra ren el, via hybrid til GTE modus, som gir maksimal kraft. Når bensinmotoren går, er den alltid koblet til drivhjulene, ikke bare for å være strømaggregat.
Slik er det også med BMWs ladbare hybrider. Kreftene er tilgjengelige når man trenger dem.

(Innlegget ble redigert 10.05.21 20:20)

SUV

SUV
10.05.21 23:56
Jan: Det må være fordi den har håpløs teknologi.
I Passat GTE og dens andre slektninger i VAG, kan man velge mellom ulike modi. Alt fra ren el, via hybrid til GTE modus, som gir maksimal kraft. Når bensinmotoren går, er den alltid koblet til drivhjulene, ikke bare for å være strømaggregat.
Slik er det også med BMWs ladbare hybrider. Kreftene er tilgjengelige når man trenger dem.

Jeg kan også velge mellom ulike modi:

Normal er det jeg nprmalt kjører i, da vil bilen generelt sett kjøre helelektrisk, men med unntak av ved stor belastning, kald motor (idiotisk å starte opp bensinmotoren på småturer for å varme den opp når det kunne vørt kjrøt hel-elektrisk).

Charge er når man vil lade opp batteriet mest mulig.

Battery Save er en midt mellom sak som bytter på å lade og ikke lade etter et litt tilfeldig og ulogisk møsnter som ikke holder batteriet på et bestemt nivå og ikke lader der det er mest drivstofføkonomisk heller.

Jeg foretrekker å variere mellom de to førstnevnte så det blir lading der det er mest drivstofføkonmisk, og harge når jeg feks venter på ledig luke og trenger kreftene fort når den dukker opp.

Nyere biler har noe som heter EV som er elkttrisk kjøring, men det er vel omtrent det som heter ormal i mn bil ettersom jeg har forstått, beskrivelsen er hvertfall ganske lik.

Teknologien i bilen min er forsåvidt stort sett ganske grei. Men han som har bestemt hvordan ting skal programmeres burde hatt sparken. Det er mange ting som er ulogisk når det gjelder motor og driverk-kombisnasjoner, så der må man ofte kjøre på høyt turtall med lav belastning (høyt forbruk) uten at det er behov for det. Opp bratte bakekr i lav fart  kan man velge mellom Normal som går kun på strøm (men d får man mangle på strøm etterhvert på langtur) eller Charge som gir høyt turtall og høyt forbruk, eller midt mellom som ikke er noe bedre. Der burde det vært mulig å kjøre på lavt turtall og lade batteriet sakte (litt underskudd) istedenfor å måtte velge mellom to onder og ende opp med et høyt forbruk og mye motorstøy.

Det er også veldig mye pling og pip som er direkte plagsom og distragerende og dermed trafikkfarlig. Nylig fikk jeg 3 ganger på 4 dager opp varsellyd og BRAKE som forteller meg at jeg er iferd med å kjøre på noe. Sånn er det iblant når det feks er skilt om at autpvernet starter. Heldigvis har ikek bilen mistolket dette sterkt nok enda til at den bråbremser selv.

(Innlegget ble redigert 11.05.21 00:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg