Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Erfaring med bilabonnement?

NYTT TEMA
William_S3

William_S3
04.05.21 12:54

Har seg slik at jeg har fått en jobb i sommer jeg helt klar ser det ville vært en fordel med bil - med tidlige starter lørdager og søndager hvor kollektivtransporten ikke ser ut til å være det beste. Er det noen som har erfaring med bilsbonnement feks Fleks? Ser fordelen med det er at jeg jo slipper å kjøpe en bil ,styre og ordne med forsikring og alt det der når det uansett kun er en midlertidig periode. Titta også på månedsleie på de store bilutleiefirmaene de virka en del dyrere. Lurer på hva deres erfaring er med denne type tjenester? 

Burkar

Burkar
04.05.21 13:10

Jeg hadde noen månedsleier fra Hertz for noen år tilbake. Fikk noen ganske greie deals, men tok da kontakt med utleiestasjonen direkte.

Burkar

Burkar
04.05.21 13:17

Et annet alternativ kan være å ta over en leasingavtale med kort tid igjen, som denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211747327

Men da må du ordne forsikring selv.

William_S3

William_S3
04.05.21 13:29
Burkar: Jeg hadde noen månedsleier fra Hertz for noen år tilbake. Fikk noen ganske greie deals, men tok da kontakt med utleiestasjonen direkte.

Ja ok - vet ikke om det kan gjøres så lett her i Oslo. Mye av problemet "mitt" med Fleks er at nesten alt de tilbyr er elbiler. Jeg bor i blokk så har ikke tilgang på enkel lading. Da måtte jeg evt leid en garasjeplass av borettslaget og betalt for det og... :P  De har dog også ute P plasser til leie som er billigere som hadde gjort det lettere med fossil. 

(Innlegget ble redigert 04.05.21 13:34)

Burkar

Burkar
04.05.21 14:42
William_S3: Ja ok - vet ikke om det kan gjøres så lett her i Oslo.

Det er bare å spørre. Hvert utleiested har en 'station manager', og antagelig er det denne personen du bør prate med.

trew

trew
04.05.21 20:06
William_S3: Ja ok - vet ikke om det kan gjøres så lett her i Oslo.

Har også brukt langtidsleie for en del år tilbake i Oslo
Tips: har du hørt om Internett :-)
https://www.hertzflexilease.no/personbil/

William_S3

William_S3
04.05.21 20:44
trew: Tips: har du hørt om Internett :-)

Nei det er derfor jeg er på VGD. ;) 

rosmebraad

rosmebraad
04.05.21 22:02
trew: Tips: har du hørt om Internett :-)

kan faktisk ikke huske at de sa noe om det da jeg tok ‘informasjonsfag’ på skolen.......

de snakket mest om å ‘pønsje inn data på EDB’.

En omtalt bok var da også ‘EDB for bedriftslederen’.

Har også, i nyere tid, erfart folk som hadde datamaskin men ikke ønsket denne tilkoblet informasjonsnettverket verdensveven.e

Colargul

Colargul
06.05.21 07:45
William_S3: Er det noen som har erfaring med bilsbonnement feks Fleks?

Jeg har hatt en Ampera-e på månedsleie fra Fleks et helt år nå. Det har fungert utmerket, og alt i alt tror jeg det er en god deal. Men prisene varierer en del fra modell til modell, så det kommer nok litt an på hvilken bil du går for. Annet positivt: Du kan velge opp til 2500 km per måned, uten noe mer dill rundt det. 

Vær imidlertid klar over at den fleksibiliteten de skryter av, har sine begrensninger. Vil du bytte biltype, så er ikke det noe du kan reservere et stykke frem i tid, ei heller ad-hoc. Det må avtales et gitt antall dager før månedlig fornyelsesdato på avtalen din utløper, og gjelder da f.o.m. neste månedsperiode. Og hvis den modellen du er ute etter ikke er inne akkurat da, så går det ikke.

Så er jeg spent - jeg skal levere bilen igjen om noen få dager. Finner de skrammer/riper som jeg må betale ekstra for? 

De skriver også at elbiler skal leveres med fullt batteri. Spent på hvordan jeg skal få til det...

fargerik

fargerik
08.05.21 12:27
Colargul: De skriver også at elbiler skal leveres med fullt batteri. Spent på hvordan jeg skal få til det...

Fullade den før du leverer den?

Colargul

Colargul
08.05.21 13:50
fargerik: Fullade den før du leverer den?

Joda. Hvis jeg finner en ladestasjon i nærheten av innleveringsstedet. (Bor et stykke unna). Men det vil ta litt tid.

fargerik

fargerik
08.05.21 16:39
Colargul: Joda. Hvis jeg finner en ladestasjon i nærheten av innleveringsstedet. (Bor et stykke unna). Men det vil ta litt tid.

Hvor langt er "et stykke unna"???

Jeg vet at det samme gjelder biler med bensinmotor. Jeg har leid bil noen ganger, og de skal leveres tilbake med full tank.

Jeg har ikke blitt straffet eller måtte betale for å ha kjørt fra nærmeste bensinstasjon til der bilen skal leveres.

Det er fullstendig urimelig at det er anderledes for elbiler.

(Innlegget ble redigert 08.05.21 16:40)

SUV

SUV
08.05.21 17:02
William_S3: Har seg slik at jeg har fått en jobb i sommer jeg helt klar ser det ville vært en fordel med bil - med tidlige starter lørdager og søndager hvor kollektivtransporten ikke ser ut til å være det beste. Er det noen som har erfaring med bilsbonnement feks Fleks? Ser fordelen med det er at jeg jo slipper å kjøpe en bil ,styre og ordne med forsikring og alt det der når det uansett kun er en midlertidig periode. Titta også på månedsleie på de store bilutleiefirmaene de virka en del dyrere. Lurer på hva deres erfaring er med denne type tjenester?

nabobil.no kan jo kanskje være et alternativ hvis du bare trenger bil en sommer? Dette er privatpersoner so leie ut bilen som de ikke bruker hele tiden (og sikkert noen som satser på lagtidsutleie med en ekstra bil for å tjene penger.

Ellers så jeg på denne Fleks du henviser til at den ikke er så veldig fleksibel. Det ser ut til at man må bestemme seg for et antall km man skal kjøre på forhånd og så er det 2 kr/km for det overkjørte utover avtalt. Så kan du endre km, men det er kun for neste månedsperiode så da blir det l ett til at man ikke treffer helt riktig og enten må betale for noe man ikke benytter eller betale skyhøy tilleggspris for å benytte noe man ikke hadde planlagt.

Hvis du heller kjøper en bil så slipper du alt det der, da kjører du akkurat så mye du vil og så kan du selge bilen etterpå hvis du ikke da ser at det er jo praktisk å ha bil siden også. Omregistreringsavgiften vil da være et tap, men ellers er det vel ikke verre utgifter enn en vanlig måned for oss som har bil hele tiden. De fleste som leier ut bil skal jo tjene på det, så da er det ofte bedre å eie bilen selv enn att andre skal tjene penger ppå bilutleie.

Ellers kan du jo sjekke om det er andre oå ssamme jobben som bor i omtrent samme område som du kunne sitte på med til og fra jobb mot å betale litt bensinpenger.

Eller kanskje sykkel eller moped eller lignende kunne være aktuelt for akkurat denne ene sommeren? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men de som tar sommerjobb er jo gjerne unge og er man ung så klarer man som regel å sykle et stykke. Og om sommeren er det som regel ok vær og temperatur. Men det er jo ikke sikkert veien du skal er egnet for sykling.

Colargul

Colargul
08.05.21 17:46
fargerik: Hvor langt er "et stykke unna"??? Jeg vet at det samme gjelder biler med bensinmotor. Jeg har leid bil noen ganger, og de skal leveres tilbake med full tank. Jeg har ikke blitt straffet eller måtte betale for å ha kjørt fra nærmeste bensinstasjon til der bilen skal leveres. Det er fullstendig urimelig at det er anderledes for elbiler.

Ca 6 mil. Og å lade de siste prosentene til 100 % på hurtiglader kan jo være en tålmodighetsprøve. Men egentlig burde de akseptere alt fra 80% og opp på elbiler - det koster dem jo ikke mange ørene å fylle opp de siste «dråpene» selv. For alt det jeg vet så kanskje de godtar det også.

Colargul

Colargul
08.05.21 20:12
SUV: Ellers så jeg på denne Fleks du henviser til at den ikke er så veldig fleksibel. Det ser ut til at man må bestemme seg for et antall km man skal kjøre på forhånd og så er det 2 kr/km for det overkjørte utover avtalt. Så kan du endre km, men det er kun for neste månedsperiode så da blir det l ett til at man ikke treffer helt riktig og enten må betale for noe man ikke benytter eller betale skyhøy tilleggspris for å benytte noe man ikke hadde planlagt.

Akkurat dette er ikke så ille, faktisk. Tilleggsavgiften per overkjørte km er ikke dramatisk mye høyere enn det du betaler ekstra ved å øke antall km i den faste avtalen. Og antall km du ikke bruker kan du ta med over til neste måned, så hvis du skal ha bilen en stund så er det lett å justere dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg