Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi Q4 e tron Quatro eller ID 4 GTX?

NYTT TEMA
Kiki25

Kiki25
10.06.21 13:19

Hei!

Jeg skal kjøpe min første elbil som skal brukes til både hverdag og i jobbsammenheng. Valget står mellom Audi Q4 og VW ID 4 GTX. Og jeg ikke ønsker en bil altfor langt over 600.000 kr, pluss jeg trenger en bil som er høy oppunder, har firehjulstrekk og er komfortable å kjøre siden jeg skal tilbringe mye tid i bilen. 

Jeg kommer til å kjøre bilen ca. 200 km hver dag, + endel kjøring ut til kunder og andre avdelinger. Derfor er jeg avhengig av hvertfall 500 km rekkevidde og rask lading. 

Med alt ekstrautstyr med varmepumpe, hengerfeste, vinterdekk osv. blir Q4 relativt dyrere enn Volkswagen (ca. 60-70 000)... Men jeg lurer på hva dere tenker er det beste kjøpet? 

Audi er selvfølgelig finest, men har lest at denne ikke har OTA oppdateringer som kan bli et minus? Har ikke tid til å være på verkstedet "hele tiden" for update. Det skal vell være OTA på ID 4 GTX nå ikke sant? Dette er kanskje ett pluss? 

JA mange spørsmål her, men er veldig usikker. Bil er jo uansett et tapsprosjekt siden jeg skal kjøre så mye, men tror jeg sparer mye på å kjøpe Elbil kontra en dieselbil mtp. bom, diesel og verkstedkostnader. 

Hilsen førstegangskjøper av elbil! 

KingsRoad

KingsRoad
10.06.21 13:55
Kiki25: hvertfall 500 km rekkevidde

Reell rekkevidde, hele året? 

Dr.I.Tidemann

Dr.I.Tidemann
10.06.21 16:03
Kiki25: Audi er selvfølgelig finest, men har lest at denne ikke har OTA oppdateringer som kan bli et minus? Har ikke tid til å være på verkstedet "hele tiden" for update. Det skal vell være OTA på ID 4 GTX nå ikke sant? Dette er kanskje ett pluss?

Hva som er finest blir jo smak og behag. Var selv og kikket på Audi Q4 i går. Denne kommer helt sikkert til å bli en bestselger.

Ble førstegangs elbileier for 16 mnd siden, da jeg kjøpte en e-tron 50. Har ennå til gode å trenge kontakt med verksted, så "hele tiden" på verksted tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.

25K problemfrie kilometer med en premium bil, til budsjettpris.

99% av lading gjøres  hjemme eller på hytta, så det er null stress dersom du har mulighet til hjemmelading. Starter med full tank hver dag.

Har også prøvd bilen på en slags langtur med fullastet bil, det var heller ikke så farlig som det høres ut på enkelte.

Tror du blir fornøyd samme hva du velger. Men jeg hadde valgt Audi om premium følelse er noe du liker

Kiki25

Kiki25
11.06.21 00:54

Takk for svar!!

Ja det tror jeg også, veldig fin, og som du sier mer premium følelse. Haha, det er godt å høre. Hører bare snakk om oppdateringer og vanskeligheter med det igjennom aviser osv, men har som sagt ingen erfaring med dette. 

Har mulighet til hjemmelading så forhåpentligvis skal det gå bra både sommer og vinter. 

Kiki25

Kiki25
11.06.21 00:55

@Kingsroad Tenker nok rundt 500 i rekkevidde er ønskelig hele året. Tenke du på en annen modell? :) 

Fernandovonarb

Fernandovonarb
11.06.21 00:59
Kiki25: Tenker nok rundt 500 i rekkevidde er ønskelig hele året. Tenke du på en annen modell? :)

Da skal du nok slite med å finne deg ELbil. Q4-etron vil ikke gå det om vinteren.

Kiki25

Kiki25
11.06.21 08:58

@fernandovonarb Åja sånn ja. Nei jeg har lest og sett mye på rekkevidde videoer. Men har mange lademuligheter i området rundt jobben også. 
Blir jo mye redusert på vinteren, men jeg tror ikke det skal være noe problem. 
Kan også plugge den inn i stikkkontakta på jobb, men vet ikke om det er optimalt? 

barnimagen

barnimagen
11.06.21 11:06
Kiki25: Audi er selvfølgelig finest, men har lest at denne ikke har OTA oppdateringer som kan bli et minus? Har ikke tid til å være på verkstedet "hele tiden" for update. Det skal vell være OTA på ID 4 GTX nå ikke sant? Dette er kanskje ett pluss?

Ikke bekymre deg for mye for oppdateringene. OTA blir fort en hvilepute for produsentene, hvor de kan tillate seg (ref Tesla) å slippe uferdig programvare til bilen, for deretter å pushe ut bugfix på bugfix. Jeg tar mye heller en gjennomtestet og så godt som ferdig programvare i bilen enn noe uferdig og buggete men som oppdateres i ny og ne. 

Fernandovonarb

Fernandovonarb
11.06.21 11:28

Nå har jeg Tesla og kjenner meg overhodet ikke igjen i påstanden din om buggete softwareslipp barnimagen. Nye funksjoner har kommet på rekke og rad, og alt fungerer etter hensikten.

Det er heller ikke slik at en bil plutselig blir ubrukelig uten en oppdatering, men det er faktisk kjekt å slippe å dra på verksted for hver oppdatering. Utdaterte kart er det mange som kjører rundt med, og betaler ekstreme priser for å oppdatere. Spesielt hvis bilen er noen år. 

Jan

Jan
11.06.21 12:25
Fernandovonarb: Utdaterte kart er det mange som kjører rundt med, og betaler ekstreme priser for å oppdatere. Spesielt hvis bilen er

På VW er dette gratis. Ligger åpent på VWs hjemmesider.

passat06

passat06
11.06.21 12:46
Jan: På VW er dette gratis. Ligger åpent på VWs hjemmesider.

Usikker på hva som er status for flertallet av bilmerker nå. Vi har kun erfaring fra VW og Volvo de siste årene, og kartene er i alle fall gratis der.

Volvo har kjørt kartoppdateringer OTA siden vi fikk den første SPA-bilen i 2016. e-Gofen fikk også oppdateringene OTA. Poloen benytter CarPlay, med de fordeler og ulemper det har.

Fernandovonarb

Fernandovonarb
11.06.21 12:51

Nissan skulle mange tusen for å oppdatere kart til en x-trail til en kollega. Så det er en viss forskjell her. 

Det beste er å få det via en fersk OTA oppdatering helt automatisk. Så slipper du å begynne å knote med nedlasting, utpakking av filer og installering. Jeg vet av erfaring at datakunnskap er meget variabelt jo lenger du kommer opp i årene. I dag bør teknologien ha kommet dit at det fikses selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg