Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2-takter vs 4-takter

NYTT TEMA
oyvingun
oyvingunInnlegg: 558
11.06.03 17:01
Er det noen som vet hvorfor 2-takteren ikke har overlevd som bilmotor? Eller hvertfall så og si utryddet.

Hva er det som gjør en 2-takter så ugunstig som bilmotor? Den er jo mye enklere teknisk, har færre bevegelige deler og har den ikke høyere virkningsgrad? Er det forurensning, effekt, raffinement eller hva er det som gjør det?

Noen som vet?

(Vet at BMW hadde en eksperimentell bil med 2-takter, men vet ikke utfallet av testene.)

You can be a honkey but still be hung like a donkey..
Torky
TorkyInnlegg: 4807
11.06.03 17:16
Den mekaniske virkningsgraden på en 4-takt dieselmotor er faktisk litt bedre enn på en 2-takt dieselmotor, som igjen er litt bedre enn en 4-takt bensinmotor. Hvordan det er med virkningsgraden på en 2-takt bensinmotor er jeg ikke sikker på.

En del mulige grunner til at firtakter er foretrukket:
- En totakter støyer mer enn en firtakter.
- Totakterens spesifikke drivstofforbruk vil være høyere enn for en firtakter.
- Siden totakteren ikke har "hvileslag" (innsugs- og utblåsningsslag) vil den ha høyere middeltemperatur enn en firtakter og dermed stille høyere krav til kjøle- og smøresystemet.

Teoretisk sett skulle man kunne hente dobbelt så mye effekt ut av en totakter enn av en firtakter under ellers like forhold. I virkeligheten er det rundt 60-80% høyere effekt.
Ashtrey
AshtreyInnlegg: 7193
11.06.03 17:19
effekt. 2 taktere er jo utrolig svake i styrke. Er vel snakk i Newton Meter. Nytter ikke å dra vogn på 1500kg med en bil som veier 1800kg og har 2-takter under panseret. Tror nok de forurenser mer også, særlig da de må dra tyngre.
Sinka
SinkaInnlegg: 622
11.06.03 17:25
På min gamle 125cc totakter klarte jeg å bruke 12 liter på strekningen drammen-oslo og tilbake igjen... Det er jo ganske imponerende høyt forbruk for en 125cc... Noen som vet ca distansen det er så kan vi se liter per mil...

Torky
TorkyInnlegg: 4807
11.06.03 17:33
"Sinka skrev:
På min gamle 125cc totakter klarte jeg å bruke 12 liter på strekningen drammen-oslo og tilbake igjen... Det er jo ganske imponerende høyt forbruk for en 125cc... Noen som vet ca distansen det er så kan vi se liter per mil..."

I følge http://visveg.vegvesen.no/visveg/ er avstanden 75,6 km. Noe som skulle gi et forbruk på ca 1,6 liter/mil.
JokkeFlex
JokkeFlexInnlegg: 3930
11.06.03 17:56
2-takter ja... Jeg har en bror som er fast overbevist om at 2-taktere er bedre bilmotorer enn 4-taktere. Han har ikke så veldig mange meningsfeller.

Saab laget 2-takt for mange, mange år siden. Disse var ikke så veldig populære hjemme i Sverige, hvor Saab var normale biler og ikke rariteter. I utlandet hvor Saab var reservert de med rare meninger og alpelue var det ganske populært med de utrolig merkeverdige 2-takterene. På disse ble vel så vidt jeg husker olje blandet direkte i bensinen, så hvis bilen fikk stå over lenger tid ville oljen synke til bunns i tanken, med røyklegging av nabolaget som resultat når bilen ble startet igjen.

Ford laget Fiesta med 2-takt ca 1985, disse ble lånt ut gratis til engelsk politi. Som regel kunne man se røyken før man så blålysene på disse. Prosjektet ble etter hvert ganske lovende, helt til det kom nye regler til utslipp. Der falt Ford 2-takt helt gjennom.

Dessuten går de ganske så ujevnt på lave omdreiningstall. Det er helt greit på racingsykler hvor de gjerne sjelden går på tomgang, men desto oftere roterer skremmende fort, og hvor kravet til lav vekt er en del sterkere enn på biler.

John M. Ashbrook:
"No left turns"
JokkeFlex:
"I concur"
bulltruls
bulltrulsInnlegg: 1054
11.06.03 18:13
oyvingun skrev:
> Hva er det som gjør en 2-takter så ugunstig som bilmotor?

Sjekk ut siden http://science.howstuffworks.com/two-stroke3.htm for en forklaring på dette, eller les hele greia om 2-taktere fra begynnelsen på http://science.howstuffworks.com/two-stroke.htm.
oyvingun
oyvingunInnlegg: 558
11.06.03 18:18
Takker for innspill! howstuffworks.com er en genial side! Hadde bare ikke funnet fram til den artikkelen du referer til ennå:-)

Et pluss med disse motorene har jeg lest av de høres ut som om de har dobbelt antall sylindre pga at de tenner på annenhver omdreining! Det kan jo være bra da, men neppe nok! hehe

You can be a honkey but still be hung like a donkey..
Sinka
SinkaInnlegg: 622
11.06.03 21:08
Torky skrev:
"Sinka skrev:
På min gamle 125cc totakter klarte jeg å bruke 12 liter på strekningen drammen-oslo og tilbake igjen... Det er jo ganske imponerende høyt forbruk for en 125cc... Noen som vet ca distansen det er så kan vi se liter per mil..."

I følge http://visveg.vegvesen.no/visveg/ er avstanden 75,6 km. Noe som skulle gi et forbruk på ca 1,6 liter/mil.

1,6 liter på mila... Dette er vel forbruket til en sliten gammel 2 liter omtrent. Kan det stemme. Før jeg dro fylte jeg full tank, synes å huske at det var ca 13 liter.ca 3 av disse var til reserve tank. Når jeg var halveis i den nye tunnelen gikk sykkelen tom og jeg måtte gå over til reserve tanken. Hvis vi regner med at jeg brukte opp 10 liter da jeg nådde drammen får jeg fortsatt et forbruk på 1,3 liter per mil... Det er ganske bra gjort for en lettmc synes jeg. Var vel heller sjeldent at nåla gikk under 8000 rpm, husker jeg hadde den opp i 12,500 rpm ned lierbakkene, også hadde jeg en passasjer på. men allikevel så er bensin forbruk høyere en en normal familiebil litt ille for en så liten motor.
Med sånt forbruk så er det kanskje like greit at totakts biler aldri slo an :-)
airblade
airbladeInnlegg: 2392
11.06.03 21:28
Forbruk ja....

Min 3-syl, 700ccm 2-takt super 4,7l pr/mil etter trimming.

pretty women make men buy beer.... women in general make us drink beer
agri
agriInnlegg: 4137
11.06.03 22:45
oyvingun skrev:
Er det noen som vet hvorfor 2-takteren ikke har overlevd som bilmotor? Eller hvertfall så og si utryddet.

Hva er det som gjør en 2-takter så ugunstig som bilmotor? Den er jo mye enklere teknisk, har færre bevegelige deler og har den ikke høyere virkningsgrad?

Skal du bygge en to-takter med akseptabelt forbruk og utslipp blir den like komplisert som andre motorer, den må har ordinær trykksmøring, kompressormating og direkete bensininnsprøytning for og fungere.
Toyota med flere har laget slike prototyper, Toyota sin var en R6 på noe over 230hk svjv.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester