Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvit olje på oljelokket, hva kan det være?

NYTT TEMA
aften
aftenInnlegg: 33
05.03.06 14:31
Hei.
Etter en kort kjøretur med kald bil på motorveien i 7 minusgrader røk det en del fra motoren, og ved nærmere inspeksjon så dryppet det noe olje under bilen. Motoren hadde og en del oljesøl på seg. Oljelokket hadde en hvit kremaktig olje på seg, noe jeg ikke har sett tidligere, men da jeg peilet oljen var den fin og svart/brun (som vanlig).
Det var godt med kjølevæske på bilen, og det er fortsatt godt med olje på tanken.
Ved nærmere inspeksjon så kunne jeg se at det røret som fører luft inn til luftfilteret var litt ute av hakk (stod halveis ute av posisjon 10 cm fra selve luftfilteret).
Jeg kjørte den litt senere hjem igjen, men da i 50-sonen, det gikk uten noen problemer. Motoren ble ikke varmere enn vanlig.
For et par uker siden tok jeg motorvask på bilen, men jeg dekket til det som jeg trodde var vitale deler med plastikkposer. Samt jeg tror også at jeg passet på at peilestaven stod skikkelig nede i hullet. Bilen var på EU-test i november, uten anmerkninger utenom litt oljesøl (ingenting som måtte gjøres nå).

Er det noen som vet hva dette kan være? Er det i så fall dyrt å fikse?

Bil:
Suzuki Swift 1.3 L, 75 HK, 93-modell

Takker på forhånd for svar,
Mvh Bekymret Bileier

Dottkom
DottkomInnlegg: 328
05.03.06 16:23
Hvit guffe på oljelokket kan bety en dårlig toppakning.
fanatic1
fanatic1Innlegg: 280
05.03.06 17:06
Det er kjølevæske i oljen. Det er i beste fall defekt topppakning...

Dette blir ikke gratis nei..

KerryKamelhaarsfrakk
KerryKamelhaarsfrakkInnlegg: 1003
05.03.06 17:21
Dersom du er sikker på at du ikke klarte å få vann i oljen under selve motorvasken, så vet ikke jeg om andre muligheter enn at det er toppakningen som er i ferd med å ryke, slik Dottkom også er inne på.

Det at du også har en oljelekkasje, forsterker dette inntrykket.

Å skifte toppakning er dyrt. Som regel må toppen planslipes, og da spretter gjerne prisen opp i 12 000 - 15 000 kr.

Selv har jeg en ørliten lekkasje i toppakningen, uten at jeg har tenkt å gjøre noe med det. Lekkasjen min går nemlig fra en av frostvæskekanalene og bort til en av boltene i motorblokka. Det medfører at det pipler ut en dråpe i ny og ne, men ingen ting går over i oljen, og sprekken går heller ikke helt inn til sylindrene, så kompresjonen er OK.

Uansett hva du velger å gjøre, må du stoppe på flekken dersom du oppdagen hvit røyk i eksosen. Det er tross alt dyrere med ny motor enn å skifte toppakning.

Ashtrey
AshtreyInnlegg: 7193
05.03.06 17:31
KerryKamelhaarsfrakk skrev:
Uansett hva du velger å gjøre, må du stoppe på flekken dersom du oppdagen hvit røyk i eksosen. Det er tross alt dyrere med ny motor enn å skifte toppakning.

Spørs hvor gammel bil det er da. Kjøpte ny (gammel motor fra fabrikk som var overhalt) til en gammel mercedes, og det kom på 8000kr.
KerryKamelhaarsfrakk
05.03.06 17:43
Ashtrey skrev:
"Spørs hvor gammel bil det er da. Kjøpte ny (gammel motor fra fabrikk som var overhalt) til en gammel mercedes, og det kom på 8000kr."

- Du kan spare en del på å kjøpe brukt motor dersom du setter den inn selv. Men det er det jo de færreste som er i stand til.

Det tar en del timer å bytte motor, og en mekaniker skal vel normalt ha minimum 550 kr + moms per time.
05.03.06 18:02
Huff, toppakning hørtes ikke bra ut i det hele tatt! :(
Dårlig timing, jeg som i disse dager har sett meg om etter en nyere bil.
Kan tenke meg at bilen er verdt mellom 20 000 og 25 000 kr.
Med utsikter for 10-12 tusen i reperasjonsutgifter, så ville vel kanskje det lureste være å gi denne bilen i innbytte ved kjøp av ny? Det er nok greit for et verksted å mekke på en bil de skal selge videre? Da sitter jeg vel kanskje igjen med mest til slutt?

Uansett må jeg nok da levere den inn på verksted i morgen, blir Suzuki merkeverksted.

Mvh Bekymret Bileier
Toro40
Toro40Innlegg: 1116
05.03.06 18:44
Herregud for noe skremmende innlegg det er her da!!!!! Har da opplevd kondens på olje påfyllingslokket mange ganger vinterstid uten at en eneste pakning har vert gåen eller trenger skiftes. Luften som befinner seg inne i motoren er den samme som befinner seg utenfor motoren, den inneholdet fuktighet som all annen luft når motoren blir varm utvider luften seg og vil ut blant annet ut igjenom luftingen i lokket lokket er kaldt og fuktigheten kondenserer på lokket å oljen der blir hvit. Dette skjer spesielt ved tempraturer rundt null og rett over da det kan være høy øuftfuktighet. Trenger ikke være noe galt fordet noe de sikkert også vil forklare deg på verkstedet, men klart olje lekasjer ut av motoren må før eller siden uansett fikses da.
erstad
erstadInnlegg: 1106
05.03.06 19:26
Det blir spennende å høre hva verkstedet har å si.
Post utfallet her da !
perchri
perchriInnlegg: 10200
05.03.06 19:55
Hvit røyk ut bak kan skyldes kondens i motor eksosenlegg.Kjør minst 50km da bør det ikke komme noe ut i eksosrøret dersom temperaturen er under -8 grader.
Den pastalignende hvite oljen på olje lokk kan være kondens det også,blandet med olje.Gjør følgende: Før du starter ta ut olje peilepinne. Hold en lighter/firstykk flamme under tuppen på oljepinne. Hvis det spraker, er det vann i olja,og mulig topppakningen er røket.Glykolen i kjølevannet trenger lettere igjennom til sylinderen en vann.Dersom kjølevesken blir borte på etterfyllings tank er det sikkert topp pakningen.Større gjennemslag vil danne luft i systemet,først ved dårlig/ikke varmeaparat,og bobling i påfylling av kjøleveske.(bobler over når korken er av).
aften
06.03.06 16:55
Bilen står nå på verkstedet, legger inn et innlegg når jeg får tilbakemelding fra dem :(
aften
07.03.06 19:34
Heisann.
Snakket med verkstedet i dag. Det var bare pakning på toppen, eller noe sånn, som måtte byttes. Det kostet ca 500 kr + servicen.
Delene skulle komme inn i morgen.

Skal si jeg ble glad! :)

Mvh Munter Bileier
KerryKamelhaarsfrakk
07.03.06 21:39
aften skrev:
"Det var bare pakning på toppen, eller noe sånn, som måtte byttes. Det kostet ca 500 kr + servicen."

Det var jo kjekt. Men er det toppakningen som er gåen, eller er det en annen pakning?
aften
07.03.06 22:49
Er laangt i fra bilmekaniker selv, som du sikkert skjønner, men regner med at det må være en annen pakning enn toppakingen. Da det bare kostet ca 500 kr....
KerryKamelhaarsfrakk
07.03.06 23:06
Ja, for ellers ville jeg lurt på om de hadde tenkt å bytte toppakningen uten å planslipe.
Forion
ForionInnlegg: 48
07.03.06 23:11
det beste er nok å bytte bil som du nevner ^^,
250GTO
250GTOInnlegg: 9098
07.03.06 23:15
Ja, for ellers ville jeg lurt på om de hadde tenkt å bytte toppakningen uten å planslipe.

Det er selvfølgleig ingen automatikk i at toppen må planes selv om toppakningen må byttes. Dessuten ville du nok ikke fått byttet toppakning for 500kr uansett om du satte et uautorisert bakgårdsverksted i Addis Abeba til å gjøre jobben....
KerryKamelhaarsfrakk
07.03.06 23:25
250GTO skrev:
"Det er selvfølgleig ingen automatikk i at toppen må planes selv om toppakningen må byttes."

- Belær meg gjerne om det temaet, for der har jeg hatt noen diskusjoner med en mekaniker som mener at det hører til sjeldenhetene at man slipper plansliping (dersom det hele skal gjøres på en forsvarlig måte). Og viss f.eks. toppen er av aluminium mens blokka er av støpejern, mener han at det ikke er fnugg av håp om å kunne slippe plansliping. Det vrir seg garantert, mener han.

"Dessuten ville du nok ikke fått byttet toppakning for 500kr uansett om du satte et uautorisert bakgårdsverksted i Addis Abeba til å gjøre jobben...."

- Selve prisen på pakningen kan vel godt ligge under 500 kr. Arbeidet kommer selvsagt i tillegg.
250GTO
07.03.06 23:33

- Belær meg gjerne om det temaet,

Det kan jeg godt. Når man har demontert og rengjort toppen går man over den med en vanlig rettholdt. Dersom den ikke har gliper som er over fabrikkens toleranser er plansliping bare tull, det vet enhver mekaniker. Hvorvidt toppen har skjevheter eller ikke vil variere med hvor ille varmgangen er og hvilken motortype det er. Feks har jeg skiftet toppakning på flere dusin av PSAs TU motor, og har vel ikke hatt behov for å planslipe noen av dem.
erstad
erstadInnlegg: 1106
07.03.06 23:39
Toppdekselpakningen ?
Den er lett å bytte. Swift er dessuten sinnsykt lettskrudd. Romslig motorrom med få detaljer som må av og på.
KerryKamelhaarsfrakk
08.03.06 01:13
250GTO skrev:
"Når man har demontert og rengjort toppen går man over den med en vanlig rettholdt. Dersom den ikke har gliper som er over fabrikkens toleranser er plansliping bare tull, det vet enhver mekaniker."

- Jobber du som mekaniker? Hvilke toleranser er det typisk snakk om her? Vil det å f.eks. skru opp boltene i feil rekkefølge kunne være nok til at toleransene blir overskredet?

"Hvorvidt toppen har skjevheter eller ikke vil variere med hvor ille varmgangen er og hvilken motortype det er. Feks har jeg skiftet toppakning på flere dusin av PSAs TU motor, og har vel ikke hatt behov for å planslipe noen av dem."

- PSAs TU-motor sier meg ingen ting, bortsett fra at det må være snakk om Peugeot eller kanskje Citroën. "Min" mekaniker var som sagt ekstra skråsikker når det galdt de motorene med aluminiumstopp på støpejernsblokk. Har du noen kommentar til det?

250GTO
08.03.06 07:59

- PSAs TU-motor sier meg ingen ting, bortsett fra at det må være snakk om Peugeot eller kanskje Citroën. "Min" mekaniker var som sagt ekstra skråsikker når det galdt de motorene med aluminiumstopp på støpejernsblokk. Har du noen kommentar til det?

TU motorene er PSAs mindre bensinere og de har støpejernsblokk og alutopp. Noe tyder på at "din" mekaniker jobber på et merkeverksted og har begrenset erfaring med forskjellige merker, for som sagt, noen topper blir så og si alltid skjeve, mens andre blir det så og si aldri.
perchri
perchriInnlegg: 10200
08.03.06 09:46
Skjeve topplokk har veldig mye med motortype.Noen motorer er avstivet i støpingen,både topp og blokk slik at avretting ikke er nødvendig.Det er også meget viktig hvor varm motoren er blitt før den stanses.En bil hvor kjøle slangen sprekker/glir av tømmer notoren for 80% væske på 2 min ,og kjøres bilen videre vil toppen vri seg veldig mye,slik at den må byttes.Vanlig feil i dag når toppen "blåser" er at vifta ikke starter grunnet deffekt termobryter.Denne sitter i bunn av radiator.Når kjølevannet når 90gr på toppen er temp i bunn ca 78-83gr.Jeg synes det er urimlig mye "blåste" topper i de 10-15 åra.Dette menes komme av at før gikk vifta på remmen hele tida.Deretter ble det viskose kopplinger og nå elektrisk styrt vifte.
Jeg hadde en 1999 Audi A4 turbo som jeg måtte ta toppen 3 ganger.Merket at vifta ikke ville starte når sto i bilkø om sommeren.Skiftet bryter og mye mer men tempen ble for høy.(Skiftet radiator og spylte igjennom motoren med renseveske også).Monterte tilslutt en manuell viftebryter i daschbordet.Siden det no problema.
Forøvrig var kr 500 billig,da bare en pakning av topp kvalitet koster ca 500-800kr + jobben.Den bilen som nevnes er utrolig lett å skru på,slik at toppen tas av og på i løpet av 2 timer. (men 2 timer a kr 600 =1200?) Billig.
KerryKamelhaarsfrakk
08.03.06 12:58
250GTO skrev:
"Noe tyder på at "din" mekaniker jobber på et merkeverksted og har begrenset erfaring med forskjellige merker, for som sagt, noen topper blir så og si alltid skjeve, mens andre blir det så og si aldri."

- Det er ikke snakk om et merkeverksted. De har tar alle mulige merker.
aften
08.03.06 17:27
Hei igjen.
Det var "toppdekselpakningen" som ble skiftet.
Denne kostet "slikk og ingenting". Det ble 315 kr u/mva i arbeid + 68kr + 127 kr for delene. TIl sammen 510 kr u/mva!
I tillegg kom det betaling for 10 000 km service, olje, tennplugger, pærer osv.
Tilsammen 3780 kr inkl. mva.

Si fra hvis du ønsker å kjøpe en strøken Suzuki Swift!

Mvh Fornøyd Bileier
Klikk for å gå tilbake til toppen