Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan virker forkjøpsretten i bbl?

NYTT TEMA
Ainhoa
AinhoaInnlegg: 168
06.01.09 16:55

Jeg har vært interessert i en bbl-bolig som er blitt solgt (jeg har ikke fått nok lån av banken). Denne boligen har ikke vært forhåndsutlyst. (Jeg har forstått såpass at man melder sin interesse innen en gitt dato dersom den er forhåndsutlyst.) Det jeg da lurer på er om jeg kan overta denne leiligheten dersom jeg har bedre ansiennitet i boligbyggelaget enn kjøper (hvis jeg får litt mer lån av banken). Hvordan går man fram? Håper noen kan hjelpe meg!

espen80
espen80Innlegg: 1
08.01.09 21:06

Heisann.

Dersom du mener lavere medlemsnummer, kommer du i de fleste tilfeller foran i køen. Dersom du har meldt forkjøpsrett blir den med det laveste nummeret kontaktet først. Dersom vedkommende ikke ønsker å tre inn i avtalen, kontakter de neste på listen. Ergo; Hvis du har lavest nr, får du som førstemann mulighet til å overta leiligheten.

Så det første du må gjøre, er å melde forkjøpsrett. Du finner nok skjema til dette på nettsiden til boligbyggelaget. Dette er kostnadsfritt. Ønsker du å benytte deg av førkjøpsretten, må du betale et gebyr fo dette.

Lykke til! Hilsen eiendomsmegler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg