Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utleieskatt

NYTT TEMA
EspenSR
EspenSRInnlegg: 1610
30.03.09 21:41

Vurderer å kjøpe enebolig med 4 soverom og en èn-roms kjellerleilighet. Planen er å leie ut kjellerleiligheten, samt 3 av soverommene til kamerater.

Har naturligvis sjekket ut litt, og vis du skal leie ut en HEL bolig kommer utleieskatten på 28 %. Gjelder dette også når du leier ut deler av boligen som du selv bor i?

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8400
30.03.09 22:26
EspenSR: Vurderer å kjøpe enebolig med 4 soverom og en èn-roms kjellerleilighet. Planen er å leie ut kjellerleiligheten, samt 3 av soverommene til kamerater. Har naturligvis sjekket ut litt, og vis du skal leie ut en HEL bolig kommer utleieskatten på 28 %. Gjelder dette også når du leier ut deler av boligen som du selv bor i?

Mener å huske at du kan leie ut inntil 50% av boarealet før du må begynne å skatte av det.

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
30.03.09 23:13

Det Keto-dama sier er det som jeg og mener gjelder. Så kan begynne å lure på hva som er ditt boareal når du leier ut rom i hovedleiligheten.

Vet ikke om det blir slik at det regnes som du bor i hele hoveddelen, eller kun ditt soverom + fellesrom.

Revba
RevbaInnlegg: 872
31.03.09 07:50

Du kan leie ut inntil halvparten av "boligen" målt i leieverdi, ikke kvm.. Hvis du har tomannsbolig kan du leie ut den ene leiligheten + inntil halvparten av den du bor i skattefritt.

(Innlegget ble redigert 31.03.09 07:50)

EspenSR
EspenSRInnlegg: 1610
31.03.09 18:30

Da blir det vel skatt på meg, men det får gå.

Takk for hjelp!

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
31.03.09 21:53
EspenSR: Da blir det vel skatt på meg, men det får gå. Takk for hjelp!

Jeg er ikke så sikker. Når man leier ut såkalt uselvstendig bolig (som kan være felles bad & kjøkken) så kan det godt være at det ikke er skattepliktig. Men jeg er ikke sikker i ditt konkrete tilfelle.

Mvh 001

(Innlegget ble redigert 31.03.09 21:54)

susilu
susiluInnlegg: 37112
10.05.09 14:08
Revba: Hvis du har tomannsbolig kan du leie ut den ene leiligheten + inntil halvparten av den du bor i skattefritt.

Det visste jeg ikke!  Trodde jeg bare kunne leie ut den ene leiligheten og bare dersom det var samme bruks-og gårdsnummer på begge leilighetene.

Da har jeg litt flere muligheter :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg