Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får man lån hvis man leier ut en bolig fra før?

NYTT TEMA
puttelure
puttelureInnlegg: 1
01.05.09 01:41

Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Jeg eier en selveierleilighet og han en borettslagsleilighet. Hvis han får solgt vil han sitte med gevinst på rundt 200.000. Jeg vil sitte med en gevinst på 250-300.000. (ut fra takst) ved salg. Altså en egenkapital på 450 -500.000.

Vi har en samlet inntekt på rundt 750.000 - 800.000.

Spørsmålet mitt er: Hvis han ikke får solgt leiligheten sin (som han bare har 100.000 i gjeld på, resten er fellesgjeld til borettslaget) men i stedet leier den ut til den prisen han betaler i fellesgjeld, (altså at gjeld og låneinntekt går oppiopp), vil han da få mulighet til å låne fordi han da har en fast inntekt på utleien sin????

trine59
trine59Innlegg: 249
01.05.09 20:25

Ja, inntektene for utleie blir lagt til inntekten din, jeg er i samme situasjon og har akkurat snakket med banken om dette.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
03.05.09 11:17
trine59: Ja, inntektene for utleie blir lagt til inntekten din,

Å legge til inntekten blir vel litt for enkelt.

Men tatt med i betraktning er vel noe mer dekkende?

Mvh 001

Learka
LearkaInnlegg: 3240
03.05.09 11:19
001olebrum: Å legge til inntekten blir vel litt for enkelt. Men tatt med i betraktning er vel noe mer dekkende? Mvh 001

De blir lagt til inntekten, men så blir også utgifter til en ekstra leilighet tatt med i beregningen. Da bruker man diverse modeller, noe som gjør at man i beregningen stort sett får et høyere utgiftsnivå enn man egentlig har.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
03.05.09 11:23
Learka: De blir lagt til inntekten, men så blir også utgifter til en ekstra leilighet tatt med i beregningen. Da bruker man diverse modeller, noe som gjør at man i beregningen stort sett får et høyere utgiftsnivå enn man egentlig har.

Jeg vet ikke hvordan banken gjør dette. Men en slik utleieleilghet skal regnskapslignes, og skattes med 28% av overskuddet. Og det regnestykket kan bli noe annet en å legge til leieinntektene til inntekten. Jeg synes det er en kraftig forenkling.

Man må også se på likviditeten.

Mvh 001

Learka
LearkaInnlegg: 3240
03.05.09 12:17
001olebrum: Jeg vet ikke hvordan banken gjør dette. Men en slik utleieleilghet skal regnskapslignes, og skattes med 28% av overskuddet. Og det regnestykket kan bli noe annet en å legge til leieinntektene til inntekten. Jeg synes det er en kraftig forenkling. Man må også se på likviditeten. Mvh 001  

Når man legger dette til inntekten, så vil jo beregningsmodellene trekke fra skatten. (slik det også blir gjort med inntekten) Jeg har drevet med utleievirksomhet i mange år, og jeg vet ihvertfall at de fire-fem største bankene gjør det på denne måten. Selvsagt vil man se på likviditeten også, men dette gjøres da ved alle lånesøknader.

pfft
pfftInnlegg: 643
12.06.09 14:00

Nå er det også slik at en må søke styret i borettslaget om framleie for å ha lov å leie denne ut. Om ikke jeg husker helt feil kan du kun ha framleie 1 eller 2 år.

Tropolis
TropolisInnlegg: 217
12.06.09 21:09

Jeg tror også det er slik at du må skatte av overskuddet når du selger leiligheten dere har leid ut senere, hvis dere ikke har bodd der det siste året?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg