Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leietakers ødeleggelse av tapet

NYTT TEMA
Partner-09
Partner-09Innlegg: 3
09.10.09 21:53

Som uteier opplever jeg stadig dette. Nå er det pop å klistre opp pynt, som lager 3-4 cm rifter i tapeten ved fjerning. Jeg anser et rom omgjort til oppussingsobjekt med slike sår, mens leitaker synes dette er vanlig slitasje.  Det er vel ikke alltid lett å få dette helt fint reparert heller. Burde leietaker erstatte ny tapetsering, evt. maling?

FlaskeMedJameson
FlaskeMedJamesonInnlegg: 1437
10.10.09 03:04

Hva står det i kontrakten deres?Ødeleggelse bør jo betales av leietager.Uansett om det sparka høl i dassdøra eller rifter i tapeten som du sier.

dalBar
dalBarInnlegg: 183
11.10.09 02:52

du har vel kanskje et depositum du kan avkorte, ellers er jeg enig med flaska, man må jo levere leiligheten tilbake i samme stand som da først leide den ut. kan ikke fatte og begripe at det skal gå under normal slitasje.  

Jordbærpiken
JordbærpikenInnlegg: 52
19.10.09 20:41

Det er kanskje ikke normal slitasje, men her er det vel snakk om hvor lenge siden det var siden det sist var pusset opp? Om tapetet er gammelt, vil jeg anse det som naturlig at denne også løsner og blir mindre slitesterk. Men nå sier du at den er revet av, og om det var nyoppusset da leietaker flyttet inn (om det ikke er så lenge siden denne flyttet inn) er det kanskje på sin plass å be om å få det utbedret.

vidar
vidarInnlegg: 30860
19.10.09 20:44

Spesifisér hva som kan brukes til å dekorere med, og ha grundig inspeksjon med notering av mangler i leiligheten før overtakelse. Det er selvfølgelig ikke naturlig slitasje om det er flere centimeter med bortrevet tapét.

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
19.10.09 20:45
Partner-09: Som uteier opplever jeg stadig dette. Nå er det pop å klistre opp pynt, som lager 3-4 cm rifter i tapeten ved fjerning. Jeg anser et rom omgjort til oppussingsobjekt med slike sår, mens leitaker synes dette er vanlig slitasje.  Det er vel ikke alltid lett å få dette helt fint reparert heller. Burde leietaker erstatte ny tapetsering, evt. maling?

Man forlater en leilighet i samme stand som den var i da man flyttet inn. Litt bruks-slitasje må man regne med, men skader på vegger, gulv etc. bør erstattes av leieboer (trekkes fra dep.).

Om dette er et problem så kan det være lurt å informere, og kontraktfeste, at å henge opp ting/lime ting på veggene ikke er tillatt. Eller at du henger opp en list man kan henge opp ting på. Lister er enklere å bytte ut enn å skulle reparere en hel vegg. Vegg-lister til bilder etc. har de billig på IKEA og i lignende butikker.

norma
normaInnlegg: 147
04.11.09 19:46
Partner-09: Som uteier opplever jeg stadig dette. Nå er det pop å klistre opp pynt, som lager 3-4 cm rifter i tapeten ved fjerning. Jeg anser et rom omgjort til oppussingsobjekt med slike sår, mens leitaker synes dette er vanlig slitasje.  Det er vel ikke alltid lett å få dette helt fint reparert heller. Burde leietaker erstatte ny

I min leiekontrakt står at jeg må betale kroner 10 for hver stift eller spiker jeg setter i veggen. Du burde muligens få en slik ordning ned på kontrakten?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg