Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av leilighet

NYTT TEMA
kamma86
kamma86Innlegg: 170
13.10.09 18:29

Jeg har nettopp kjøpt en nyoppført leilighet gjennom en megler. Før overtagelse av leiligheten spurte jeg om mål på skap på kjøkken, da jeg skulle kjøpe hvitevarer før innflytting. Fikk da opplyst fra megler om att dette var standard mål, og gikk derfor ut ifra att dette var 60cm skap da de fleste kjøleskap på markedet er 59,5cm. Da jeg kom å skulle sette inn kjøleskapet viste det seg att dette ikke gikk inn i skapet, for det er ett skap til innbygging, og er 55cm bredt. Hvordan bør jeg gå frem her? da jeg mener megler har gitt meg uriktige opplysninger

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
13.10.09 18:33
kamma86: Hvordan bør jeg gå frem her?

Har du ikke bytterett på de hvitevarene du har kjøpt ?

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
13.10.09 18:50

Hvis kjøleskapsplassen var et veldig viktig argument for deg burde du vel sjekket det på visning, noe det helt sikkert var anledning til.

kamma86
13.10.09 19:27
UtenKontroll: Hvis kjøleskapsplassen var et veldig viktig argument for deg burde du vel sjekket det på visning, noe det helt sikkert var anledning til.

Det er ikke viktig, men når megler sier det er standar mål, regnet jeg jo med att det var det, derfor kjøpte jeg ett standar kjøleskap. Megler burde jo vist att det bare gikk med ett innbyggingsskap der, 4cm er ikke så lett å se med øyemål. 

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
15.10.09 13:13
kamma86: Megler burde jo vist att det bare gikk med ett innbyggingsskap der, 4cm er ikke så lett å se med øyemål. 

Megler går vel heller ikke rundt å sjekker avstanden, så han tok vel øyemål han også.

Men bytterett på kjøleskapet har du vel uansett? Sjekk alltid alt selv uansett, da er man sikker på ting.

Jordbærpiken
JordbærpikenInnlegg: 52
19.10.09 20:37
kamma86: Jeg har nettopp kjøpt en nyoppført leilighet gjennom en megler. Før overtagelse av leiligheten spurte jeg om mål på skap på kjøkken, da jeg skulle kjøpe hvitevarer før innflytting. Fikk da opplyst fra megler om att dette var standard mål, og gikk derfor ut ifra att dette var 60cm skap da de fleste kjøleskap på markedet er 59,5cm. Da jeg kom å skulle sette inn kjøleskapet viste det seg att dette ikke gikk inn i skapet, for det er ett skap til innbygging, og er 55cm bredt. Hvordan bør jeg gå frem her? da jeg mener megler har gitt meg uriktige opplysninger

Hva er det du ønsker?

Slik jeg ser det, er det bare en ting å gjøre. Bytt kjøleskapet i en annen størrelse.

labaly
labalyInnlegg: 87
20.10.09 15:52

Standardmål er vel 60 cm? Om du spurte om dette, burde megler ha sjekket det opp (målt) før han svarte deg. Får du ekstrakostnader ved byttet, ville jeg anta at megler må holdes ansvarlig.

Tioman2
Tioman2Innlegg: 7030
21.10.09 08:31
kamma86: Jeg har nettopp kjøpt en nyoppført leilighet gjennom en megler. Før overtagelse av leiligheten spurte jeg om mål på skap på kjøkken, da jeg skulle kjøpe hvitevarer før innflytting. Fikk da opplyst fra megler om att dette var standard mål, og gikk derfor ut ifra att dette var 60cm skap da de fleste kjøleskap på markedet er 59,5cm. Da jeg kom å skulle sette inn kjøleskapet viste det seg att dette ikke gikk inn i skapet, for det er ett skap til innbygging, og er 55cm bredt. Hvordan bør jeg gå frem her? da jeg mener megler har gitt meg uriktige opplysninger

Må dessverre gi megleren rett, standard mål på innbyggingskjøleskap er mindre enn 56 cm. Dvs hvis du viste at kjøleskapet skulle inni skapet, så er "standard" rundt 55 cm.

At du ikke viste det - altså trodde at integrerte kjøleskap og vanlige kjøleskap tar like stor plass, er ikke megleren sin feil. At skapbredden er 60 cm er noe helt annet...

kamma86
21.10.09 09:54
Tioman2: Må dessverre gi megleren rett, standard mål på innbyggingskjøleskap er mindre enn 56 cm. Dvs hvis du viste at kjøleskapet skulle inni skapet, så er "standard" rundt 55 cm. At du ikke viste det - altså trodde at integrerte kjøleskap og vanlige kjøleskap tar like stor plass, er ikke megleren sin feil. At skapbredden er 60 cm er noe helt annet...

Jeg vet att standard mål på innbyggingskjøleskap er mindre enn "vanlige" kjøleskap. Men poenget er att jeg spurte megler om str på skapet, og fikk da beskjed om att det var standard mål, og ikke standard innbyggingsmål. Jeg hadde tenkt å måle selv, men ble nektet adkomst til leiligheten av utbygger. Derfor jeg spurte megler. Hadde jeg kommet til hadde jeg jo sett selv att det ikke var plass til ett ikke innbyggingsskap der.

Tioman2
Tioman2Innlegg: 7030
21.10.09 13:55
kamma86: Jeg vet att standard mål på innbyggingskjøleskap er mindre enn "vanlige" kjøleskap. Men poenget er att jeg spurte megler om str på skapet, og fikk da beskjed om att det var standard mål, og ikke standard innbyggingsmål. Jeg hadde tenkt å måle selv, men ble nektet adkomst til leiligheten av utbygger. Derfor jeg spurte megler. Hadde jeg kommet til hadde jeg jo sett selv att det ikke var plass til ett ikke innbyggingsskap der.

Jeg ser "frustrasjonen" din, men fremdeles så har megleren rett. (men han burde kanskje ha presisert mer). Skapet har "standard" mål (60 cm) og kjølepskapet inni har standard mål (ca 55 cm). Det finnes (så langt meg bekjent og jeg har sett på en del kjøkken i det siste) ingen kjøkkenskap som har plass til et integrert kjøleskap med bredde 60 cm... (så derfor har megleren nok litt rett når han sier standard mål)

Det er også (dessverre) selger som bestemmer om du får måle selv, før du har overtatt, så det er også vanskelig å ta hensyn til.

Det uheldige (for deg) er at du kjøpte kjøleskapet før du tok over huset, og kunne se det med egne øyne

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester