Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp eller leie av leilighet ?

NYTT TEMA
Olayo
OlayoInnlegg: 646
23.11.09 17:06

Hei!

Har planer om å flytte til Oslo neste høst. Vil studere de neste fire årene i Oslo, og om alt går etter planen med tanke på jobb, vil nok oppholdet vare i enda lengre tid.

Jeg har allerede startet og sett litt etter plass å bo, bare for å få et inntrykk av markedet. Spørsmålet som jeg stadig kommer tilbake til er om det lønner seg å kjøpe eller leie? Er jo student, så dette vil jo selvfølgelig begrense mine muligheter en del. Planer om å jobbe ved siden av studiene, så bo-budsjettet kommer nok til å ligge på 5 - 6 k pr mnd.

Noen som har noen tanker rundt dette? Er det bare idioti å tenke på å kjøpe, eller kan det egentlig være like lurt som å leie? Man får jo trossalt igjen noe penger ved salg etter hvert ved kjøp..

(Innlegget ble redigert 23.11.09 17:07)

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
24.11.09 09:16

Hei,

Nå må man vel vente til høsten for å vite hvor boligprisene da har tatt veien.

Generelt kan jeg si at hvis du har planer om å bo i boligen etter endt studie, så gjør dette at kjøp blir en bedre ide.

Det er så enkelt som at kostnadene ved kjøp av en selveierleilighet er cirka 3 prosent av kjøpesummen (dokumentavgift, eierskiftegebyrer, notering og tinglysing av pant, og alltid litt andre kostnader), og du må påregne nesten en tilsvarende kostnad ved salg. Dette reduserer jo dine gevinstmuligheter ganske betydelig. Videre må du ta høyde for at du kanskje ikke trives med studiet, byen, osv. Hvis dette medfører at du selger tidligere, så reduserer du dine gevinstmuligheter ytterligere.

Boligprisene er nå ganske kunstig høye, stimulert av en (gitt hvordan norsk innenlandsøkonomi er) altfor lav rente, og dette gjør vel at en del av oppsiden som skulle kommet når finanskrisen er over, er tatt ut allerede. Vi kan til og med få et fall når renten stiger igjen, særlig hvis økonomien nå blir overstimulert og renten må økes ganske raskt.

Et annet spørsmål er hvorvidt du vil få finansiering til en bolig i Oslo med et bo-budsjett du nevner.

Jeg vil anbefale deg å se dette litt an, hvordan boligprisene er når du skal flytte til Oslo. Du må gjerne på forhånd følge litt med, avklare finansiering med banken, osv.

Men, på generelt grunnlag er kjøp av bolig med kortsiktig perspektiv ikke alltid så heldig.

Olayo
27.11.09 13:32

Takk for svar, Testbruker27! Setter pris på innspill på noen som har litt erfaring : )

Haugen
HaugenInnlegg: 14280
24.12.09 20:41
Olayo: Noen som har noen tanker rundt dette? Er det bare idioti å tenke på å kjøpe, eller kan det egentlig være like lurt som å leie? Man får jo trossalt igjen noe penger ved salg etter hvert ved kjøp..

Det er i grunnen ikke så ille å eie og mange tenker at man vil få tilbake penger ved salg. Men ingen vet hvordan markedet vil utarte seg, men dersom du kjøper til høsten 2010 og vil selge i 2014 er det store muligheter for gevinst. Men det avhenger av beliggenhet/attraktiv, planløsning og kvaliteten på boligen.

Når du kjøper leilighet betaler du ikke bare renter, men også avdrag(med mindre du har avdragsfrihet og betaler noe mindre i måneden). Av rentene du betaler vil du få 28% fradrag på rentene. Du kan altså betale 1100,- mindre i skatt dersom du betaler 3800,- i renter(dette har vel også noe med inntekt å gjøre, men er noe usikker på det). Du betaler altså i realiteten 3700,- i renter. Så kommer avdrag i tillegg, som ligger på rundt 2300,-(dersom du får Postbanken sin beste rente). Du betaler altså 6100,- på et lån på 1.400.000,- (ref. Postbankens boliglånskalkulator og 30års nedbetalingstid)

Dersom du velger å leie og måtte betale 5000,- i leieutgifter vil dette være rene utgifter. Dersom du betaler 5000,- i renter(som i utgangspunktet også er rene utgifter) vil du i det minste få 28% fradrag på skatten som gir deg 3600,- i rene utgifter.

Siden du skal bo på samme sted i 4 år vil det kanskje være lurt å kjøpe(det forutsetter selvsagt en god rente som du gjerne får ved førstehjemslån). Dersom markedet plutselig skulle snu og prisen på boligen faller med 200.000,- på 4 år vil du sitte med samme beløp i tap, med mindre du har betalt avdragene gjennom 4 år(som gir deg 120.000,- mindre i lån). Og da er det faktiske tapet 80.000,- som du sitter igjen som et restlån etter salg. Du har alltids mulighet til å leie ut boligen til markedet har blitt bedre. Sjansen for at markedet faller med 200.000,- på 4 år er vel veldig liten.

Det kan også være en mulighet å kjøpe bolig, leie den ut og leie en liten og billig hybel for 3000,- for deg selv, for å best økonomisk ut av studieoppholdet. Da er du avhengig av at leieinntektene overstiger lånet og andre faste utgifter på boligen. Du må også huske på at det vil være renovasjonsgebyrer og kommunale avgifter på eid bolig, og betale for TV og internett. Det kan fort bli 1000-2000,- i måneden(nå kjenner jeg ikke til beløpene i Oslo).

Du får sette deg ned med kalkulator og regne litt, samt snakke med en rådgiver i banken du velger. Her er veldig viktig å finne en god rådgiver som virkelig vil hjelpe deg. Jeg har vært både uheldig og heldig.

Det kan være at du betaler noe mer for å eie, men i det lange løp vil du komme på grønn side. Selvsagt avhengig av hvordan markedet blir.

Lykke til med valget!

freak3108
freak3108Innlegg: 93
03.01.10 04:35

Mitt tips er å snakke med en rådgiver i en bank, de har altid gode tips:)

aekten
aektenInnlegg: 410
04.01.10 02:33
Olayo: Noen som har noen tanker rundt dette? Er det bare idioti å tenke på å kjøpe, eller kan det egentlig være like lurt som å leie? Man får jo trossalt igjen noe penger ved salg etter hvert ved kjøp..

Jeg hadde valgt å kjøpe. Hvorfor ikke ta noen sjanser her i livet.....

gampboy
gampboyInnlegg: 958
04.02.10 13:01

Å leie er aldri smart,det kan forsvares for en kort periode som ett år max.Du må skjønne at det er en grunn til at folk leier ut.

Olayo
04.02.10 20:56

Sant. Det forstår jeg jo selvfølgelig. Men likevel ville jeg høre noen flere synspunkt fra folk som hadde litt erfaring fra den type handel, og mer kunnskap angående det økonomiske aspektet ved et eventuelt kjøp.

Hvor "lett" er det å få lån, ut fra et generelt synspunkt? Har vel lagt opp en egenkapital på 50 k så langt, så regner med jeg sitter med 80 k til høsten. Spiller dette en stor rolle? Førstehjemslån må vel være kurant i min fase?

(Innlegget ble redigert 04.02.10 20:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester