Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ingen følger husordens regler, kaos i sameiet!

NYTT TEMA
adinho82
adinho82Innlegg: 405
07.12.09 15:09

Har kjøpt en selveierleilighet i et sameiet i Oslo. Etter å ha bodd der i 3 måneder har jeg konstantert at det er en del personer i blokka som ikke følger husordensregler.

De har konstant en mengde søppelposer i gangen og det ser ellers skittent og jævlig, og uryddig ut i oppgangen.

Senest i går hadde en idiot plassert en pose full av kattesand i gangen, hele gangen luktet av kattepiss. Dette var igår og det lukter fortsatt kattepiss i hele gangen,selv om jeg hadde åpnet alle vinduer for utlufting.Rett og slett sinnsykt irriterende.

I tillegg så har jeg kontaktet sameiet angående dårlig trappevask eller mer korrekt ikke eksisterende trappevask. Der ble jeg fortalt at dette visst blir utført og at de skal prøve å gjøre noe med at det vaskes oftere. Nå har det gått over 1 måned og ingenting har skjedd og jeg har mistanke om at ingen egentlig vasker gangen selv om vi betaler for dette via fellesutgiftene.

Hva kan man gjøre i en sånn situasjon, altså bortsett fra å flytte selvfølgelig??

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
07.12.09 15:17
adinho82: Hva kan man gjøre i en sånn situasjon, altså bortsett fra å flytte selvfølgelig??

Vi kan jo bytte.

Jeg har gått så langt som å vurdere å kaste søpla utenfor deres eller sette grusom blodmusikk på høyt nivå rettet mot stuen deres.

De er fraværende for øyeblikket, men de kommer nok igjen.

adinho82
07.12.09 15:44
Pooh-de-Peche: Vi kan jo bytte. Jeg har gått så langt som å vurdere å kaste søpla utenfor deres eller sette grusom blodmusikk på høyt nivå rettet mot stuen deres. De er fraværende for øyeblikket, men de kommer nok igjen.

he he :-) har du samme problemer??

har nå skrevet ut en del lapper som jeg kommer til å tape på dørene deres om at husordensregler må følges og søppel ikke kan stå i gangen! Vil prøve i første omgang med dette, selv om jeg ikke tror at dette kommer til å ha noen effekt.

Vil naturligvis ikke ha konflikter med naboer, men man kommer til et punkt hvor man må reagere. Jeg har faktisk glemt å nevne også at det lå en bæsj klump midt i gåsonen ned mot hovedinngangsdøren, dette var for ca 1 måned siden. Mistenker at dette er fra den samme personen som har den forbannede katten, men har ikke klare bevis på det.

Håper jeg slipper å måtte ringe på døren og krangle med folk, men hva i huleste kan man ellers gjøre. har inntrykket av at disse selveier sameiene har mange ulemper og er dårlig styrt og organisert.

Pooh-de-Peche
07.12.09 15:49
adinho82: he he :-) har du samme problemer?? har nå skrevet ut en del lapper som jeg kommer til å tape på dørene deres om at husordensregler må følges og søppel ikke kan stå i gangen! Vil prøve i første omgang med dette, selv om jeg ikke tror at dette kommer til å ha noen effekt. Vil naturligvis ikke ha konflikter med naboer, men man kommer til et punkt hvor man må reagere. Jeg har faktisk glemt å nevne også at det lå en bæsj klump midt i gåsonen ned mot hovedinngangsdøren, dette var for ca 1 måned siden. Mistenker at dette er fra den samme personen som har den forbannede katten, men har ikke klare bevis på det. Håper jeg slipper å måtte ringe på døren og krangle med folk, men hva i huleste kan man ellers gjøre. har inntrykket av at disse selveier sameiene har mange ulemper og er dårlig styrt og organisert.

Du, jeg hater slike krangler selv. Jeg prøvde først med en mild tilnærming (snakke), men det hjalp ikke det minste, tvert imot.

Jeg sa her forleden til en venn av meg at jeg burde saksøke dem for kink i nakken på grunn av soving på sofaen i stuen. Hvorpå han svarte at "du er ikke i USA".

Greit nok. Mitt eneste råd er å kontakte styret. Kanskje de hjelper, kanskje ikke.

adinho82
07.12.09 16:08
Pooh-de-Peche: Du, jeg hater slike krangler selv. Jeg prøvde først med en mild tilnærming (snakke), men det hjalp ikke det minste, tvert imot. Jeg sa her forleden til en venn av meg at jeg burde saksøke dem for kink i nakken på grunn av soving på sofaen i stuen. Hvorpå han svarte at "du er ikke i USA". Greit nok. Mitt eneste råd er å kontakte styret. Kanskje de hjelper, kanskje ikke.

Jepp ser nok ikke mange flere utveier......neste gang jeg kjøper leilighet skal jeg forhøre meg godt om hvordan boretslaget er organiser tog hvem det er som styrer. har inntrykk av at ting fungerer bedre i andelsleiligheter hvor man kansje er mer forpliktet til å følge visse regler og ikke bare kjører sitt eget løp.

Det jeg også tror er noe av problemet der jeg bor er at eieren av selve seksjonen leier ut til flk som dritter i å følge regler. For hvis de hadde eid selve leiligheten så hadde de vært interessert i at gangen ser ryddig og pen ut den dagen de skal selge leiligheten.

Pooh-de-Peche
11.12.09 09:52
adinho82: Jepp ser nok ikke mange flere utveier......neste gang jeg kjøper leilighet skal jeg forhøre meg godt om hvordan boretslaget er organiser tog hvem det er som styrer. har inntrykk av at ting fungerer bedre i andelsleiligheter hvor man kansje er mer forpliktet til å følge visse regler og ikke bare kjører sitt eget løp.

Dette er noe av årsaken til at jeg aldri ville kjøpt en andelsleilighet. Sakset fra DN i dag:

"Vi har tapt alle pengene

Konkursen i borettslaget Skovveien 2 har ruinert beboerne.

DN.no

Publisert: 11.12.2009 - 01:45 Oppdatert: 11.12.2009 - 06:04

- Vi har tapt alle pengene. Jeg taper 600.000 kroner på dette. Det er mange års sparing som ligger bak de pengene. Det er fryktelig. Vi trodde ikke dette var mulig, sier Aleksandra Sørheim (57) til Dagens Næringsliv.

Sørheim, som er fra Polen, kjøpte leiligheten sin i borettslaget Skovveien 2 i Oslo høsten 2007 og flyttet inn i begynnelsen av 2008. Hun betalte nær 600.000 kroner som innskudd for sin andel.

Lånt penger
Tilsammen har de 29 eierne i borettslaget betalt inn mellom 475.000 kroner og 3.812.500 kroner i innskuddskapital. Samlet blir det nærmere 30 millioner kroner.

I tillegg har borettslaget et lån i Fokus Bank som i dag er på nær 90 millioner kroner. Leiligheten ble i 2007 solgt med over 75 prosent fellesgjeld. For en drøy måned siden ble borettslaget slått konkurs. Dermed har 29 andelseiere tapt alle sine penger.

- Jeg tror ikke det blir noe igjen til andelseierne, etter at banken har fått sitt. Den sikreste spareformen er jo i utgangspunktet bolig, men det er tapt for disse. Det er veldig trist for dem, sier bostyrer Thomas Piro.

Alt gikk galt
Flere av beboerne i borettslaget har også lånt penger i banken for å finansiere innskuddene. Nå har de mistet leiligheten sin, i tillegg til at de må gjøre opp med banken.

- Flere familier er ødelagt og noen har mistet alle sparepengene sine, sier Sørheim. "

Da heller helle tjukt grønnsåpevann utenfor inngangsdøren deres e.l. Nei, nå var jeg fæl. Etter at jeg snakket med styret, har det bedret seg betraktelig. Jeg tør nesten ikke skrive det, av redsel for å påkalle støydemonene. ;)

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
11.12.09 12:24
Pooh-de-Peche: Dette er noe av årsaken til at jeg aldri ville kjøpt en andelsleilighet.

Det der blir vel unyansert

Andelsleiligheter i seg selv er null problem. Men der størsteparten av verdien er som fellesgjeld kan det være grunn for å tenke seg om en gang eller to ekstra.

Pooh-de-Peche
11.12.09 12:27
UtenKontroll: Det der blir vel unyansert Andelsleiligheter i seg selv er null problem. Men der størsteparten av verdien er som fellesgjeld kan det være grunn for å tenke seg om en gang eller to ekstra

Noe av grunnen, sa jeg.

Jeg kunne nok hente frem økonomiske sammenligninger på nettet, men det gidder jeg ikke akkurat nå. Kanskje senere.

Braustad
BraustadInnlegg: 31
01.01.10 12:02

Jeg satt en del søppel uten for døren min, tenkte ikke på at dette var til iritasjon for andre. En nabo ringte på å sa i fra om at dette plaget han. Etter det setter jeg ikke søppel uten for lengre. Hva med å si fra på en høfelig måte slik som min nabo gjorde?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg