Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Borettslag - ingen vil i styret

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49013
28.01.10 12:23

Har i 5 år bodd i en borettslagsleilighet i en gård med 10 leiligheter. Selv har jeg vært mer eller mindre med i styret i 4,5 år. De siste par årene har det vært en del jobb.

Nå har styreformannen og et annet styremedlem som har vært engasjert hele tiden flyttet ut. Dermed er det bare jeg og en annen som er med i styre og stell.

På en ekstraordinær generalforsamling i forrige uke møtte bare de "gamle" medlemmene av styret, dvs en som skal flytte ut og den andre som er med i styret i tillegg til meg.

Mitt problem/spørsmål er: Hvordan skal vi få de andre andelshaverne til å engasjere seg? Det er to innvandrerfamilier som har bodd her veldig lenge, og forventer ikke så mye av dem.

Men de tre største leilighetene er bebodd av det man må si er ressurssterke personer. Alle disse vegrer seg tydelig mot å engasjere seg i det hele tatt, og bare gir blaffen.

Probelmet er at gården er gammel og det trenges beslutninger om hva som skal gjøres med kjeller, tak, fuktskade etc etc. Det er begrenset hvor lenge jeg gidder å holde på, føler at jeg har gjort mer enn nok - med praktisk talt ingen betaling. Føler også at jeg ikke har all verdens kompeanse og engasjement.

Poenget er jo at det er farlig for de andre å ha et "sløvt styre", skader kan fort blir verre om det ikke blir tatt tak i. Det er jo i aller høyeste grad deres økonomiske interesse at flere engasjerer seg og bryr seg.

Men hvordan i alle verden skal vi klare å få fram dette budskapet til de som bare sitter på rumpa?

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
28.01.10 14:23
DrSchwei: Har i 5 år bodd i en borettslagsleilighet i en gård med 10 leiligheter. Selv har jeg vært mer eller mindre med i styret i 4,5 år. De siste par årene har det vært en del jobb. Nå har styreformannen og et annet styremedlem som har vært engasjert hele tiden flyttet ut. Dermed er det bare jeg og en annen som er med i styre og stell. På en ekstraordinær generalforsamling i forrige uke møtte bare de "gamle" medlemmene av styret, dvs en som skal flytte ut og den andre som er med i styret i tillegg til meg. Mitt problem/spørsmål er: Hvordan skal vi få de andre andelshaverne til å engasjere seg? Det er to innvandrerfamilier som har bodd her veldig lenge, og forventer ikke så mye av dem. Men de tre største leilighetene er bebodd av det man må si er ressurssterke personer. Alle disse vegrer seg tydelig mot å engasjere seg i det hele tatt, og bare gir blaffen. Probelmet er at gården er gammel og det trenges beslutninger om hva som skal gjøres med kjeller, tak, fuktskade etc etc. Det er begrenset hvor lenge jeg gidder å holde på, føler at jeg har gjort mer enn nok - med praktisk talt ingen betaling. Føler også at jeg ikke har all verdens kompeanse og engasjement.

Jeg regner med at dere har forretningsfører. Hør med vedkommende om det er mulig å leie inn profesjonelle styremedlemmer.

Når andelseierne får høre hva dette vil koste, regner jeg med at pipa får en annen lyd. Kostnadene skal hentes et sted, og det blir i form av økt husleie.

Har selv vært i samme situasjon, ingen vil sitte i styret. Elendig styrehonorar, som beskattes 50%, store og vanskelige rehabiliteringsprosjekt som tar mye tid.

De unge har det for travelt, de eldre mener de har "gjort sitt". Dette er tull, sålenge man bor i et borettslag har man samme forpliktelser... innvandrer, gammel eller ung.

gourmande
28.01.10 22:48

Det står antagelig i vedtektene at medlemmer til styret skal rekrutteres fra andelseierne. Da er det bare å innkalle til e.o. årsmøte med forslag til avstemming over endring av vedtektene.

Jeg mener å ha lest at OBOS tar slike oppgaver, selvom de ikke selv drifter/eier borettslaget.

(Innlegget ble redigert 28.01.10 22:52)

DrSchwei
30.01.10 22:36

Ok, takk. Jeg har motvillig tatt på meg styreformannsvervet fram til ordinær generalforsamling til våren... Så får vi se da. Kunne selvsagt "bearbeidet" folk jeg treffer i oppgangen, men jeg bor i en oppgang med bare tre leiligheter, så treffer aldri de andre. Utrolig frustrerende, et par som flyttet ned i den ene leiligheten på hjørnet deltar ikke på dugdader heller, tror det er et homsepar i 30-årene. Ganske dyr leilighet, så de bør ha ressurser til å delta. Det gjelder de andre også.... 

gourmande
01.02.10 19:42
DrSchwei: Utrolig frustrerende, et par som flyttet ned i den ene leiligheten på hjørnet deltar ikke på dugdader heller, tror det er et homsepar i 30-årene. Ganske dyr leilighet, så de bør ha ressurser til å delta. Det gjelder de andre også.... 

Vi var den gang en fast gjeng som deltok på den årlige to-dagers dugnaden, den samme andre gjengen gjemte seg bak gardinene.

Vi hadde ikke lov å sende "regning" til de som aldri deltok, og besluttet derfor å premiere de som gjorde en innsats. Kr 200.- pro pers/dag. Da vi kommuniserte ut dette, ble oppmøtet adskillig bedre.

Vi oppfordret også de som pga alder og slitasje ikke kunne delta, at disse bakte kake eller kokte kaffe. Det syntes de eldre var en bra ordning. På den måten fikk vi samlet så å si alle til en uformell prat og kaffe utpå kvelden. Styret ble oppdatert på hva folk var opptatt av, ting de syntes var for "smått" til å ta opp på årsmøtene.

DrSchwei
01.02.10 22:06

Det var jo i grunnen lurt. Det er normalt ellers ikke så mye som skal utføres på dugnad, så det går for såvidt greit at ikke all stiller også. Verre er det med de som frivillig skulle ordne bakgården. Skulle absolutt male fine møbler hvite, fordi de synes de som var der var mørke. Jeg sa ikke hva jeg mente, nemlig at jeg synes at det var å ødelegge møblene. Fordi: Jeg var sjeleglad for at noen ville ta frivillig tak i bakgården og forskjønne og beplante. Men hva skjedde - joda de kjøpte inn noen planter, som ikke ble stelt. Møblene fikk ETT strøk hvitmaling, som ikke er nok. Og så gadd de ikke mer, skyldet på regnet.....

Ellers får jeg nettopp melding om at det mens jeg lå på sykehuset var lekkasje fra loftet og at det hadde rent ned minst to etasjer, i begge oppganger ! - dermed skal badet mitt sjekkes av forsikringsselskapet. Endelig godt at dette er en forsikringssak, så ikke altfor mye jobb for styret, da selskapet tar hånd om dette...

gourmande
02.02.10 01:39
DrSchwei: Ellers får jeg nettopp melding om at det mens jeg lå på sykehuset var lekkasje fra loftet og at det hadde rent ned minst to etasjer, i begge oppganger ! - dermed skal badet mitt sjekkes av forsikringsselskapet. Endelig godt at dette er en forsikringssak, så ikke altfor mye jobb for styret, da selskapet tar hånd om dette...

Good for you:-) Jeg mener å huske at du vurderte en liten oppgradering for en tid tilbake.

DrSchwei
02.02.10 01:52

Hehe, jo det stemmer.. :-) Det kan bli spennede. Trenger absolutt en oppgradering.

roffe232
roffe232Innlegg: 10662
26.02.10 02:17

Har bodd i borettslag tidligere.

Der hadde vi det samme problemet med dugnads-oppmøte.

Ifølge lovverk og vedtekter så var det helt lovlig å øke husleien med et par hundrelapper i måneden. De som møtte opp på dugnad fikk da refundert disse pengene.

Da var det plutselig mange flere som bidro ved dugnader.

CV14200
CV14200Innlegg: 3851
27.02.10 06:46
gourmande: Vi hadde ikke lov å sende "regning" til de som aldri deltok, og besluttet derfor å premiere de som gjorde en innsats. Kr 200.- pro pers/dag. Da vi kommuniserte ut dette, ble oppmøtet adskillig bedre.

Er du sikker på at dette ikke er lov?

Hos oss får de som ikke møter opp en regning på 400,- for å ikke delta. 1. gangen vi gjorde det var det så mange på dugnad (bor ca 50 personer her) at vi gikk oppå hverandre omtrent. Men når 4 personer står og vasker hellene i bakgården og 12 vasker kjelleren skal jeg si deg at det ble rent og pent her.

Og ettersom omtrent 10 ikke møtte opp hadde vi masse penger til grillfest med fri bar på kvelden:)

De som betalte festen fikk naturligvis ikke være med på festen. Ikke det at de kom ut heller, de holdt seg inne den dagen...

klut77
klut77Innlegg: 3777
sunshine_3
sunshine_3Innlegg: 2006
31.08.10 22:49
roffe232: Har bodd i borettslag tidligere. Der hadde vi det samme problemet med dugnads-oppmøte.

Jeg bodde i mange år i borettslag og sitter igjen med det inntrykk at de som satt i styret var veldig nysgjerrige og skulle bestemme alt og var lite greie og empatiske.De fikk altfor godt betalt.

Turd99
Turd99Innlegg: 3549
18.09.10 19:39
DrSchwei: Men hvordan i alle verden skal vi klare å få fram dette budskapet til de som bare sitter på rumpa?

Alternativet er å leie inn profesjonelle til å sitte i styret (advokat, regnskapsfører o.l.) Det vil bli dyrt. Frykten for å betale mer er en motivasjonsfaktor for de fleste tror jeg, mens andre vil se på et profesjonelt styre som en fordel og er villige til å betale.

breck-se
breck-seInnlegg: 1
23.03.18 19:25

ang SAMEIE

Noen som kjenner reglene for valg av styremedlemmer/formann til styret. Finner ikke dette i loven om sameier

gourmande
04.04.18 10:03
DrSchwei: Mitt problem/spørsmål er: Hvordan skal vi få de andre andelshaverne til å engasjere seg? Det er to innvandrerfamilier som har bodd her veldig lenge, og forventer ikke så mye av dem.

Ja, det er et dilemma - og jeg står midt opp i det selv - nå som det nærmer seg årets generalforsamling/årsmøte.  

Jeg er styreleder i et boligsameie, nå på 4de året. Det er mye arbeid forbundet med vervet. Vi har ingen vaktmester, kun ett av styremedlemmene som er oppnevnt som kontaktperson. Veldig ofte reagerer ikke kontaktperson og følger ikke opp, dermed fungerer jeg som styreleder og vaktmester.

I min tid som styreleder har jeg fått igjennom og gjennomført et par større prosjekt; slik som fasaderehabilitering, utskifting av vinduer, rehabilitering av garasjer, oppussing av oppganger. Det var en meget nedslitt boligmasse jeg overtok, ingen investeringer eller oppgraderinger de siste 25-30 årene.

Ved valg av nye styremedlemmer på årsmøtene, er det ingen som melder seg. Det er en kamp, og de få som melder seg gjør det fordi de omtrent blir overtalt. I forbindelse med de større prosjektene foreslo sameierne selv at styrehonoraret burde økes, pga stor arbeidsmengde. Nå mener forretningsfører (!) at styrehonoraret bør nedreguleres igjen, da det ikke er så store arbeidsmengder for styret.

Jeg mener det ikke er forretningsførers oppgave å styre hva honoraret skal være, men at det er sameierne som skal gjøre dette på årsmøtet/generalforsamlingen. Jeg har heller ingen intensjoner om å akseptere gjenvalg dersom det blir aktuelt å sette ned honoraret. Føler meg selvsagt "grådig", men i dag er det ingen som jobber gratis og det er vanskelig å rekruttere styremedlemmer.  Da synes jeg de som kan gjøre jobben billigere, bør ta styreverv, men ingen melder seg.

Så; på den ene siden liker jeg å ha ledervervet, men på den annen side gidder jeg ikke jobbe for småpenger.  Når vi kommer til saken på agendaen der styrehonoraret skal vedtas, har jeg lyst til å si fra...

(Innlegget ble redigert 04.04.18 10:06)

DrSchwei
05.04.18 11:17

Her er det bare å si fra! Det høres helt meningsløst ut at forretningsfører skal ha noe med dette å gjøre. Selv synes jeg styreleder skal ha bra betalt, og mye mer enn de øvrige medlemmer, om slike finnes. I vårt borettslag har det vært et lite dilemma, ettersom vi bare er 10 enheter - og med 3 i styret, blir jo det slik at mye av dette således betales av en selv...

Så hvis det er slik at det går på omgang, kunne jo det være rimelig å ha en lav sats, men det blir jo annerledes hvis samme person tar på seg ansvaret år etter år - og særlig hvis det hele er veldrevet og funker bra.

Ser at dette er en gammel tråd - selv har jeg trukket meg tilbake fra generalforsamlinger de siste 3-4 årene. Føler litt at de yngre og de som er to i husholdningene (gjelder nå alle utenom meg) kan bidra mer. Dessuten er det greit at folk som er utdannet jurister etc tar seg hånd om dette. Flinke folk. :-)

gourmande
22.04.18 13:07
DrSchwei: Her er det bare å si fra!

Takk, Schwei. Det ble aldri aktuelt å si fra. Jeg fikk skryt og applaus og tok gjenvalg for et nytt år. Størrelsen på honoraret ble heller ikke noe tema :-) 

William_S3
William_S3Innlegg: 5860
26.04.18 08:50

Her i mitt borettslag som jo er et ganske stort et på Oslos østkant så har styrelederen sittet i 30 år. Virker som de samme menneskene går igjen i vervene. Var på mitt første genfors i går - det var jo hersketeknikker fra møteleder (styreleder) sin side fra ende til annen. Jaja, jeg synes nå det er synd at det er en formalitet å velge disse folkene 

DrSchwei
26.04.18 15:44

Det er vel litt lukrativt i store borettslag? Vi er bare 10 og det er litt slit, i hvert fall når ingen vil. Men det kommer jo også an på hvor mye jobb det er - som gourmande skisserer, noen ganger er det veldig mye å ta tak i. I min periode som medlem var det ganske mye og en del vanskelige saker. Nå ser jeg at styret i år bare hadde ett styremøte, og det synes jeg ikke lover så bra... Men jeg er litt sånn som enten er med eller ikke. Nå er jeg ikke med, og overlater det til "ungdommene", juristene og psykologene i naboleilighetene, som også bor to sammen. De har litt mer å bidra med, synes jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg