Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

God meglerskikk?

NYTT TEMA
kikkisor
kikkisorInnlegg: 2
09.06.11 21:01

Jeg solgte leiligheten 4.mai,2011. Dagen etter får megler sms fra kjøper om at han ikke ønsker å vedkjenne seg kjøpet. 3.juni er første gang selger får beskjed fra megler om at kjøper er vanskelig å få tak i og at kjøper har sendt sms(heving via  sms-5.mai). Selger har i mellomtiden forpliktet seg til ny bolig fra overtakelsesdato(satt av kjøper) 30.juni,2011, samt andre anliggende. Hvor sterkt kan jeg som selger slå ned på megler i forhold til deres informasjonsplikt overfor selger? Flere forpliktelser fra selgers side kunne vært unngått dersom megler hadde informert selger umiddelbart om kjøperens anger. Kjøper har ingen angrerett og kan derfor blir satt til ansvar for tap selger eventuellt har etter nytt kjøp. Men hva bør megler stå til ansvar for? Og aller helst hvor finner man lovverk(direkte lovverk har jeg funnet) som kan slå ned på dette? Og aller helst skriftlig materiale som kan brukes mot megler?

vidar
vidarInnlegg: 30647
09.06.11 21:46

Kontraktsstatus?

kikkisor
kikkisorInnlegg: 2
09.06.11 21:56

Bindende bud,men ingen kontrakt. Det tok 15 dager før megler kontaktet meg om kontraktsmøtet. 

Odd12
Odd12Innlegg: 513
15.06.11 19:49

Litt off topic, men er meglerne her i landet bare en flokk med svindlere eller er de fullstendig udugelige?

Har sett etter hyttetomt en god stund nå og hvor tomtene er avmerket i kartet, og hvor de faktisk ligger har jeg opplevd avvik på 6km.

Jhinx
JhinxInnlegg: 4928
17.06.11 10:35
Odd12: Litt off topic, men er meglerne her i landet bare en flokk med svindlere eller er de fullstendig udugelige?

Jeg har hatt dårlig erfaring med en del meglere, så de siste årene har jeg tatt en anbudsrunde, når jeg har behov for megler. Sier ifra om det på forhånd.

Sier at mitt salg går ut på anbud til 3 meglere. Den megleren som gir meg best pris, viser størst interresse, er mest på bølgelengde med meg, og gir meg den beste markedsføringen vinner oppdraget.

Det har virket kjempebra for meg, da megleren virkelig må jobbe litt ekstra for ikke å miste oppdraget.

Anbefaler andre som krever høy service å gjøre det samme :)

diablo
diabloInnlegg: 1659
24.06.11 11:30

Forhold deg til at leiligheten din er solgt, dette er ikke ditt problem.

La megler løse denne floken, om ikke han klarer det bør sjefen hans klare dette.

Uten tvil brudd på god meglerskikk.

NewNudie
NewNudieInnlegg: 618
10.08.11 19:45

Så lenge budet er akseptert og både selger og kjøper har fått info om dette er avtalen bindende.

Ved et evt. dekningssalg skal kjøper dekke selgers ekstra omkostninger.

eselbiff
eselbiffInnlegg: 7
27.06.12 08:19
diablo: La megler løse denne floken, om ikke han klarer det bør sjefen hans klare dette. Uten tvil brudd på god meglerskikk.

Megler er en mellomann. Her er det kjøper som har brutt en bindende avtale, og selger må selv gå til sak. Det er slik det fungerer. Et slikt brudd byr på rent juridiske spørsmål. Til det har vi advokater. I andre tilfeller kan det være saker som går på ren inndriving, og meglere har ikke lov å drive inkassovirksomhet. Det er kjøper og selgers ansvar å opprettholde avtalen, som kom i stand da budet ble akseptert av selger. Kritikkverdig av megler å gi beskjed så sent, men brudd på god meglerskikk er det ikke.

tucan
tucanInnlegg: 20004
08.07.12 22:02
Jhinx: Jeg har hatt dårlig erfaring med en del meglere,

Går på endel visninger for tiden.. Kan trygt si at det er litt av vært blant meglere..

I dag tok jeg megleren på leiligheten vi så på i en regelrett løgn. Tror neppe han får høyere pris på den måten..

de fleste som går på visninger har jo også en leilighet å selge, så for megler å opptre ryddig og inngi tillitt overfor denne gruppen og er jo særs viktig..

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
09.07.12 03:03
Odd12: Litt off topic, men er meglerne her i landet bare en flokk med svindlere eller er de fullstendig udugelige?

Sleipe fisker er det iallefall.Interesant å se bilder av kåken til en kompis som han skal selge.Ser myyye større ut på bildene en de er i virkeligheten..

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3176
10.07.12 08:20
Skaumannen: Ser myyye større ut på bildene en de er i virkeligheten..

Dette er da helt vanlig, fotografene er eksperter på akkurat dette. 

puma1
puma1Innlegg: 19172
10.07.12 08:31
lillegubben: Dette er da helt vanlig, fotografene er eksperter på akkurat dette.

Man trenger ikke være ekspert for å bruke vidvinkel.

lillegubben
10.07.12 08:52
puma1: Man trenger ikke være ekspert for å bruke vidvinkel.

Du skjønner og at det ikke var poenget med det jeg skrev, poenget var at det er helt vanlig at det ser bedre ut på bildene.

Skaumannen
10.07.12 12:48
lillegubben: Dette er da helt vanlig, fotografene er eksperter på akkurat dette.

Men er det riktig ovenfor en evnt kjøper syns du?

lillegubben
10.07.12 13:58

Kjøper får dra på visning å se selv, er vel gjerne derfor det er mulighet å se selv.

(Innlegget ble redigert 10.07.12 14:04)

Skaumannen
10.07.12 17:28
lillegubben: Kjøper får dra på visning å se selv, er vel gjerne derfor det er mulighet å se selv.

Vel , dah.

Selvsagt, men man danner seg vel et inntrykk av annonsen, og denne bør da stemme noenlunde med virkeligheten?

Litt som McDonalds sine flotte bilder av hamburgere.Ser de slik ut i virkeligheten?Nei.Det er falsk reklame, mener nå jeg.

JFagan
JFaganInnlegg: 770
10.09.12 01:01
Skaumannen: Ser myyye større ut på bildene en de er i virkeligheten..

Hva hadde du ønsker om jeg skulle selge boligen din? Få ting til å se minst mulig ut? 

Skaumannen
10.09.12 02:29
JFagan: Hva hadde du ønsker om jeg skulle selge boligen din? Få ting til å se minst mulig ut?

Sannheten.Samme som jeg ønsker når jeg evnt skal kjøpe.

Skaumannen
10.09.12 15:27

Virker sånn.De er bare selgere.Ikke annet.Skal bare ha penger penger penger, og har null stolthet.

Ikke har de peiling på objektene de selger heller.

SingMeASong
SingMeASongInnlegg: 1305
11.09.12 19:42
Skaumannen: .De er bare selgere

Helt feil! En megler skal ivareta begge parters interresse på lik måte. Jobber ikke kun for selger, eller kun for kjøper, men derimot for begge, derav betegnelsen mellommann. 

Men jeg skjønner selvsagt at det dårlige ryktet er der enda, men yrket har virkelig bedret seg siden det nå er regulert av strenge lover og forskrifter. 

(Innlegget ble redigert 11.09.12 19:43)

Skaumannen
11.09.12 23:05
SingMeASong: Helt feil! En megler skal ivareta begge parters interresse på lik måte. Jobber ikke kun for selger, eller kun for kjøper, men derimot for begge, derav betegnelsen mellommann.

Ikke si meg at du faktisk tror på det der.

Selvsagt er megler kun ute etter penger.De gir jevnt faen i om kjøper blir snytt eller kjøper et dritthus.

De har jo nesten ikke noe ansvar uansett.

SingMeASong
11.09.12 23:52
Skaumannen: Ikke si meg at du faktisk tror på det der.

Derfor skrev jeg at yrket fortsatt har et dårlig rykte, nettopp på grunn av de som gjerne driver litt snuskete (de med null utdannelse, eller eventuelt overgangsmeglerene). Det er jo langt ifra alle som bare gir faen, av den enkle grunn at de lever veldig mye på omdømmet sitt. 

Det er riktig at hovedansvaret ligger hos selger og kjøper, men dersom megler gir faen som du sier vil det jo bare slå tilbake på en selv. 

Men, jeg tror yrket kommer til å ha et mye bedre rykte om noen år, mtp. kravet om utdannelse, og stadig nye lover og forksifter.

(Innlegget ble redigert 11.09.12 23:54)

Skaumannen
12.09.12 07:43
SingMeASong: Men, jeg tror yrket kommer til å ha et mye bedre rykte om noen år, mtp. kravet om utdannelse, og stadig nye lover og forksifter.

Ja vi får håpe det.Obligatorisk tilstandsrapport er noe fler mener burde være på plass snart, det er jeg faktisk enig i, tross i at jeg er regelrytteri-motstander, men dette er det er behov for.

SingMeASong
12.09.12 13:18
Skaumannen: .Obligatorisk tilstandsrapport

Ja, dette er jeg helt enig med deg i, ville gjort ting veldig mye enklere for begge parter.

Skaumannen
13.09.12 00:30
SingMeASong: Ja, dette er jeg helt enig med deg i, ville gjort ting veldig mye enklere for begge parter.

Tror nok det.Det er endel saker i media om dagen med uheldige huskjøpere.

Men så må også folk lære seg å sjekke nøyere.Men overaskelser er mulige uansett om man er tømrer eller byggmester også.

SingMeASong
13.09.12 10:33
Skaumannen: Tror nok det.Det er endel saker i media om dagen med uheldige huskjøpere. Men så må også folk lære seg å sjekke nøyere.Men overaskelser er mulige uansett om man er tømrer eller byggmester også.

Ja, det er veldig mange saker for tiden. En ting er hvis det er vannskader og råte osv, da er det for meg ganske utrolig at ikke dette har blitt oppdaget.

Men det kan som du sier også være skjulte feil og mangler, som kan bli problematisk å bevise i ettertid, var det før du kjøpte huset. Disse sakene ender veldig ofte opp som påstand mot påstand, og da kommer man ikke særlig langt.

Skaumannen
13.09.12 13:28
SingMeASong: Men det kan som du sier også være skjulte feil og mangler, som kan bli problematisk å bevise i ettertid, var det før du kjøpte huset. Disse sakene ender veldig ofte opp som påstand mot påstand, og da kommer man ikke særlig langt

Så sant så sant, det ville kanskje hjelpe hvis folk faktisk la seg ned på alle fire og sjekket fuger på bad, løftet på slukrist for å se etter membran etc.

Men neida.De gjør sjelden det..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg