Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boligkjøp hjelp! Familie på 3

NYTT TEMA
Gravius
GraviusInnlegg: 13
17.09.12 18:22

Hei hei. Jeg er en ung man som er 20 år gammel. Jeg har kjæreste og et barn som snart blir 2 år gammel. Vi ønsker oss å kjøpe en leilighet for å kunne flytte ut sammen. Akkurat nå så har både jeg og kjæresten min jobb. Problemet er at jeg har en gjeld på ca. 60.000 kr. som jeg må betale, men den skal jeg ta meg om i løpet av dette året eler neste år før sommeren. 

Hvordan skal vi gå fremover? Jeg har hørt at kommunallønn er det beste valget for oss med tanken på lån for å kunne kjøpe en leilighet. Er det andre måter å gå fremover på? Hva er det beste valget for oss?

cmakelele4
cmakelele4Innlegg: 64
17.09.12 23:45

Det at du har gjeld, tyder på at du ikkje har spart opp éi einaste krone. At de begge er i arbeid, og har ein unge på to år tyder på at de ikkje har noko særleg utdanning. Det kan igjen tyde på at de er lågtlønna. At de er lågtlønna og har ein unge vil igjen føre til at det vil ta tid å spare opp nok eigenkapital til bustadskjøp.

Med mindre ho har eigenkapital i 2-300k-klassa, vil de ikkje få lån.

Det neste naturlege steget vil vere å få foreldra dykkar til å stille med eigenkapital og som kausjonistar. Det er vel ikkje til å stikke under ein stol at brorparten av tenåringsforeldre har lågt utdanna foreldre? At dei då kanskje ikkje har mogelegheit til å hjelpe dykk, er vel ein tilstadeverande realitet?

Uansett må dykk ha minimum 15% eigenkapital for å få kjøpt bustad i Noreg. Konsekvent sparing i BSU er vegen å gå. Lukke til :-)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
18.09.12 00:02
cmakelele4: Uansett må dykk ha minimum 15% eigenkapital for å få kjøpt bustad i Noreg. Konsekvent sparing i BSU er vegen å gå. Lukke til :-)

Alternativt, så godtar bankene kausjonist.

Helt ærlig er det ganske tidkrevende å spare opp så mye egenkapital.

Boligprisene stiger jo raskere en man klarer å spare.

Karten67
Karten67Innlegg: 4215
27.09.12 11:45

Er vel kanskje den smellen flere unge går på idag, de makter ikke å sette av penger, for mange fristelser og bruke pengene på idag.

Ikke har de foreldre som kan kausjonere for 15% heller, så en vil nok se flere leiglendinger i Norge fremover, folk som kanskje aldri vil få nok egenkapital til egen bolig.

Og starte med BSU sparing til barna tidlig er viktig, og ett godt råd.

Jeg har 2 boliger som jeg leier ut, og lurer på å kjøpe 1 til, begynner å bli lukrativt dette med utleie, og med den galoperende økningen i boligprisene, så ser jeg på det som en lukrativ investering. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg