Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er normal slitasje ved leie av rom

NYTT TEMA
svima87
svima87Innlegg: 1
24.09.12 12:33

Har leid et lokale til bruk for idrettsmassasje, har sagt opp rommet og fått krav om at jeg må erstatte gulv pga at det er kommet olje på gulvet som de ikke får fjernet.Må jeg erstatte dette? Jeg har ikke bilder av gulvet før jeg leide, men det var ikke nytt, jeg har brukt rommet  noen dager i uka ca et år, det har også vært en annen som har brukt rommet, men ikke til massasje.

Jeg har fått råd om å avslå under henvisning til husleieloven § 10-2 andre ledd - "forringelse som skyldes alminnelig slit og elde".

Er dette riktig?

Holloway_road
Holloway_roadInnlegg: 10871
24.09.12 14:30

Olje på gulvet er ikke noe normal slitasje. Det kan jeg bare si deg med en gang. At du søler ned gulvet med olje må du nesten ta på deg selv,om så dette var på gulvet burde du sagt fra med en gang du overtok rommet,og dokumentert det. Dette slipper du nok ikke unna å erstatte,iallefall ikke om vedkommende har depositum han kan slå kloa i. Normal slitasje er malingslitasje og slitasje av gulv,ikke skader.

Har du latt andre bruke rommet er det ditt ansvar uansett.

cmakelele4
cmakelele4Innlegg: 64
24.09.12 17:36

Tja. Om det i leigeavtalen går fram at du skal nytte lokalet til idrettsmassasje, kan det vel argumenterast for at ei slik "skade" vil vere innanfor det ein kan kalle normal slitasje. Du har uansett ei dårleg sak.

Ein annan måte du kan løyse dette på, er å erstatte gulvet - og ta ibruk §10-5, i same lov, der du kan krevje vederlag for forbedringar. Om golvet var verdt 10x når du byrja leigeperioda og 5x no - vil den etter utbetring kunne vere verdt 20x. Du kan då krevje vederlag for verdien mellom 10- og 20x.

Karten67
Karten67Innlegg: 4205
27.09.12 11:20

Enig med Holloway road, oljeflekker på gulvet er ikke slitasje, det er vannskjøtsel.

mf_6
mf_6Innlegg: 3698
07.10.12 19:01
svima87: Jeg har fått råd om å avslå under henvisning til husleieloven § 10-2 andre ledd - "forringelse som skyldes alminnelig slit og elde".
Er dette riktig?

Jeg ville tro det ikke er Husleieloven regulerer ditt leieforhold. Husleieloven gjelder "avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag" Ditt leieforhold er vel mer som å regne som utleie av næringslokale.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
10.10.12 11:14
Karten67: Enig med Holloway road, oljeflekker på gulvet er ikke slitasje, det er vannskjøtsel.

Må nok si meg enig med dere begge her:)

Normal slitasje er slitte gulv,avflasset maling, slike ting.

Olje på gulvet er kanskje et uhell, fair enough, men det er vel å anse som en skade fremfor slitasje.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg