Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Husleie spørsmål

NYTT TEMA
Ouroboros
OuroborosInnlegg: 221
13.10.12 16:24

Om man leier en leilighet for 7000kr, og det er prisen det står på kontrakten. Og huseier har gitt deg lov til å ta inn en til leieboer for å splitte leien...

Har du da lov til å spille leien slik du vil? Feks. betale 3000kr selv og be om 4000kr i husleie av den du tar inn for å dele med?

Altså er det ulovlig eller bare umoralsk? 

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
16.10.12 16:08

Det er umoralsk, men om det er ulovlig, nei. Men husk at det isåfall er du som sitter igjen med hele driten om han ikke har egen kontrakt og ikke betaler. Så man får vel betalt for risikoen kanskje?

Sladdos1
Sladdos1Innlegg: 422
17.10.12 08:54
Ouroboros: Har du da lov til å spille leien slik du vil? Feks. betale 3000kr selv og be om 4000kr i husleie av den du tar inn for å dele med?

Er det forskjell på soveromsstørrelsene som gjør at du vil splitte ulikt?

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
17.10.12 17:22
Ouroboros: Altså er det ulovlig eller bare umoralsk?

Synes ikke det er umoralsk i det hele tatt. Det er du som har funnet leiligheten og påtatt deg det juridiske ansvaret og risikone i husleieforholdet. Og ha en fordeling slik du besriver skriver synes jeg er helt OK.

Men jeg ville laget en fremleiekontrakt mellom deg og din leietager. Og ikke viklet denne inn i din husleikontrakt med eier. Her bør du sjekke hva slags kontrakt du skal bruke, og hva som skal/kan stå i den.

Mvh 001

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20405
24.10.12 17:03
Ouroboros: Har du da lov til å spille leien slik du vil? Feks. betale 3000kr selv og be om 4000kr i husleie av den du tar inn for å dele med? Altså er det ulovlig eller bare umoralsk?

Hvis leier får det største soverommet, så kan du jo greit gjør det. Andre veien vil du nok få problemer med å leie ut, jeg ville i alle fall forhørt meg om hva den samlede leien lå på og ikke leid meg inn hvor jeg kommer til kort.

knippsen
knippsenInnlegg: 44
08.11.12 18:27

Juridisk sett er dette selvfølgelig helt greit. Hvis en person ønsker å gå med på en slik avtale med deg, er det ingen lovregler som tilsier at dette ikke er greit. Det grunnleggende prinsippe i avtaleretten er at det er avtalefrihet, dvs. at man kan inngå de avtaler man måtte ønsker, med det innhold man måtte ønske (denne avtalefriheten begrenses dog en del av reglene i husleieloven, men ikke i ditt tilfelle).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg