Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva definerer et skambud i boligmarkedet?

NYTT TEMA
JazKo
JazKoInnlegg: 5219
29.11.12 22:35

Hei,

Lurte bare på ca. hvor mange prosent under takst et bud skal være for at det defineres som et "skambud". Vi ser på en leilighet som er taksert til 1.9 mill, men den er i så dårlig stand at alt, absolutt alt, må fixes på. Da snakker jeg fra bad, til kjøkken, vegger, gulv, dører, dørstokker etc. Dere skjønner pipa. 

Vi vurderer å avgi et bud på 1,65 mill. En uavhenig megler sa til meg at de reelle prisen ligger på 1.8 mill, men vi vil ikke gi det engang. Eller, kan vurdere det i verste tilfellet. :P

Noen som har erfaringer på dette? :)

På forhånd takk for svar.

tucan
tucanInnlegg: 20033
30.11.12 19:48
JazKo: Vi vurderer å avgi et bud på 1,65 mill. En uavhenig megler sa til meg at de reelle prisen ligger på 1.8 mill, men vi vil ikke gi det engang. Eller, kan vurdere det i verste tilfellet. :P

Om dere ikke mener leiligheten er verdt mer er det ikke noe problem å legge inn bud på det.. Om megler/selger mener det er ett skambud eller ikke er ikke det noe problem..

Dersom ingen andre legger inn bud, vil jo markedsprisen være det dere byr..

Husk at takst ikke er noen vurdering av den tekniske tilstanden til boligen. Er det mye å gjøre kan det fort være ting dere ikke har oppdaget som fordyrere ennå mer..

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7863
30.11.12 20:49
JazKo: Vi vurderer å avgi et bud på 1,65 mill.

Sikkert fornuftig. Det verste som kan skje er at budet blir avslått... Du står uansett fritt til å by høgare seinaer, om det skulle passa seg slik.

JazKo
JazKoInnlegg: 5219
02.12.12 12:35
tucan: Dersom ingen andre legger inn bud, vil jo markedsprisen være det dere byr..

Tenker jeg får komme med svar på hvordan det gikk.

Overraskende var det kun vi som la inn et bud. Budet ble avslått og megler sa at selger ikke ville gå under 1.9 mill da de hadde tid på seg. (Var en arvet leilighet etter et dødsfall) Vi ga et bud på 1.75 mill for å se responsen og det ble blankt avslått.

Det haster ikke for oss heller, da vi ikke skal flytte sammen før til sommeren. Vi har forkjøpsrett, så da får vi vente og se hvordan det utvikler seg.

Takk for svar fra begge to.

tucan
tucanInnlegg: 20033
02.12.12 12:51
JazKo: Overraskende var det kun vi som la inn et bud. Budet ble avslått og megler sa at selger ikke ville gå under 1.9 mill da de hadde tid på seg. (Var en arvet leilighet etter et dødsfall) Vi ga et bud på 1.75 mill for å se responsen og det ble blankt avslått.

da er det ikke noe å stresse med.. Er det ingen som vil by mer enn 1.75 er det det som er markedsprisen, uavhengig hva megler måtte si.. Er jo en kjent sak at meglere/takstmenn gjerne priser leiligheter/hus høyere enn de egentlig er verdt.. 

Ikke la deg presse til å legge inn høyere bud bare fordi selger vil ha mer.. (Om det hadde vært meg, så hadde jeg neste gang bydd ennå mindre ;-) ) 

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
02.12.12 13:01
JazKo: Lurte bare på ca. hvor mange prosent under takst et bud skal være for at det defineres som et "skambud". Vi ser på en leilighet som er taksert til 1.9 mill, men den er i så dårlig stand at alt, absolutt alt, må fixes på. Da snakker jeg fra bad, til kjøkken, vegger, gulv, dører, dørstokker etc. Dere skjønner pipa.
Vi vurderer å avgi et bud på 1,65 mill. En uavhenig megler sa til meg at de reelle prisen ligger på 1.8 mill, men vi vil ikke gi det engang. Eller, kan vurdere det i verste tilfellet. :P
Noen som har erfaringer på dette? :)
På forhånd takk for svar.

Det er da bare å by det man er villig til å gi...så får det være selgers problem om han blir fornærmet.Jeg hadde ikke bekymret meg..

dbcooper
dbcooperInnlegg: 412
02.12.12 13:02

Noen skulle startet en forening, der man dukker opp på visninger og tilbyr 30% av takst og snakker med de som er på visningene og kverulerer med meglerne...

(Innlegget ble redigert 02.12.12 13:03)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
07.12.12 07:40
dbcooper: Noen skulle startet en forening, der man dukker opp på visninger og tilbyr 30% av takst og snakker med de som er på visningene og kverulerer med meglerne...

Dødsbra idè!

Disse meglerne er noen kjeltringer, i likhet med "takstmann"

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
11.12.12 08:28
JazKo: Hei,

Hei. 
Leiligheten vi bydde på, hadde ligget ute lenge. De hadde mottatt to bud av samme mann.
Disse lå 600.000 under takst. Så kjør på 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg