Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mangel på eiendom (ang svømmebasseng), reklamere?

NYTT TEMA
gnifskt
gnifsktInnlegg: 3
21.06.13 11:37

Vi har nettopp kjøpt oss hus på landet, og er storfornøyde med huset, problemet er at vi har, uten å være klar over det, kjøpt oss en eiendom med ”svømmebasseng” (har nok vært det en gang i tiden, men nå er det vel mer som en slags froskedam), og vi er litt fortvilte og i tvil om hva vi skal gjøre nå.

Dammen er skjult bak et høyt gjerde det er umulig å se gjennom med mindre man går helt inntil og stiller seg på tå. Når man kommer inn foran huset vårt, ser det ut som at gjerdet tilhører naboen, i og med at det ikke finnes noen åpning på det hvitmalte gjerdet ut mot hagen vår. Det er derfor naturlig å tro, dersom man ikke har inngående kunnskap om tomten og er ute og måler opp, at tomtegrensen går langs med gjerdet og rett ned til veien nedenfor, slik det ser ut som på tegningen over tomten (rett strekke). Det ser rett og slett ut som at gjerdet er der for å skille mellom vår tomt og nabotomten siden baksiden av naboens garasje står et lite stykke bak gjerdet.

Det finnes ingen informasjon i noen papirer, verken i salgsoppgave eller i takstpapirene, om denne dammen. Da vi ringte megler rett etter overtagelsen for å forhøre oss med henne, fikk vi beskjed om at det at det finnes en svær dam på eiendommen var helt nytt for henne, hun hadde aldri hørt noe om noen dam. Hun ba oss bare ta kontakt med selgerne angående det, virket ikke som at hun var interessert i å ha noe med saken å gjøre.

I salgsoppgaven står det:

Romslig og solrik tomt. Tomten er skrånende mot vest, og er opparbeidet

med plener og beplantning”.

I taksten står det:

Tomten er skrående mot vest og er opparbeidet med plener og beplantning. Gruset gårdsplass og felles adkomstvei.”

Det stemmer jo for så vidt, bortsett fra denne svære dammen vi fant bak gjerdet! Er det ikke vanlig å opplyse om at det ligger en dam øverst i hagen når man skal selge en eiendom, da?! I tegningene som ligger ved, er det heller ikke tegnet inn noen dam noe sted. Kun grønn plen på tomten vår!

Takstmannen og megleren har antakeligvis tenkt som oss, at tomtegrensen går langs med gjerdet og ned mot veien, og selgerne har ikke opplyst om at dammen finnes. I egenerklæringen til selger er det krysset av for NEI når det kommer til spørsmålet om det ellers er andre ting ved eiendommen av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om. Vil jo si at dammen, som gjør at vi ikke får brukt en relativt stor del av tomten vår, hadde vært særdeles relevant for oss som kjøpere å vite om. I tillegg har vi barn, og heldig vis har ikke småen oppdaget at det er vann bak gjerdet ennå. Greit at det er gjerdet inn, men en femåring med femåringers fantasi har ingen problemer med å komme seg over dette gjerdet hvis han først går inn for det. Jeg får helt vondt inni meg bare ved tanken på at han skulle kommet seg over og detti uti…. :(

Dessuten; når man er på visning så er det vel ikke vanlig å stille seg opp på tå og glane over det høye gjerdet som (man går ut i fra at) tilhører naboen, vel? Når selgerne ikke sier et kvekk om dammen, og det heller ikke står noe om det noe sted, og heller ikke er tegnet inn på noen tegninger…?

Det vi har lyst til å gjøre, er å tømme og fylle igjen denne dammen, slik at vi faktisk får brukt alle kvadratmeterne med tomt vi har kjøpt. I tillegg vil jeg slippe å bekymre meg for at unga, enten mine egne eller nabounga, skal dette uti. Kan jeg ut i fra overnevnte opplysninger reklamere på kjøpet av denne eiendommen tro, siden selgerne ikke har opplyst noen, verken oss som kjøpere, megler eller takstmann om denne dammen? Det er jo en del av tomten vi ikke får brukt. Den er ikke tegnet inn noe sted, og det var selgerne som sa at det i utgangspunktet hadde vært et svømmebasseng, men at det nå var mer som en froskedam, så de visste jo om det da vi tok kontakt. Tror dere vi kan få dekket utgiftene vedrørende tømming og igjenfylling av dammen? Det er jo et relativt stort avvik på tomten, i forhold til hva vi trodde vi kjøpte. Vil anta at dammen er et par meter dyp og rundt 8 x 8 meter. Vi mangler altså 16 kvadratmeter av tomten vår, som går bort i en jæskla dam vi ikke hadde noen forutsetninger for å vite om på forhånd.

Vi som kjøpere plikter å gå igjennom eiendommen etter overtagelse, og eventuelle feil og mangler skal det reklameres på innen rimelig tid. Det er i dag en uke siden overtagelsen, og vi har ikke fått noen tilbakemelding fra selgerne angående dammen.

Tror dere vi kan reklamere på dette? Det koster jo en del å tømme og fylle igjen dammen, er det selgerne som bør ta denne kostnaden siden de unnlot å fortelle om den, og vi derfor har kjøpt noe vi ikke visste om? Hadde vi visst om denne dammen, hadde vi jo selvfølgelig sjekket ut hva det koster å fylle den igjen før vi la inn bud på eiendommen, og tatt høyde for det under budgivningen…

Hjelp! :O

BamseBrakar
BamseBrakarInnlegg: 572
22.06.13 00:23

1. du har ut ifra det u selv sier oppdaget at toten din er større enn det du forventet og at det på denne plassen lå en fantastisk dam som du kan lage om til ett nydelig grøntareal og ha karper i.

At du skal klage på at DU ikke tok deg bryderiet med å gå en runde rundt tomta, uansett er bare dumt.

Selvsagt har du rett på å vite hva som er der, men litt er jo opp til deg selv.

Du er VELDIG urimelig om du skal be forrige eier, kjøre att par lass på tja 2000 kr alt i alt opp i den dammen, også..

Det gjerdet er der for Ungene sin del, alle slike dammer må av hensyn til overdramatiserte foreldre og overbeskyttede unger nå være gjerdet inn om dammen er dypere enn 40 cm.

Da jeg var 5 år gammel badet jeg og søsteren min på 6 år uten problemer i den lokale elven..

Du burde hellr istedenfor å bekymre deg ta med deg ungen din og lære han å svømme istedenfor å underbygge frykt hos stakkaren slik at han ender opp som en pusling som ikke tør å bade fordi han "kan" drukne..

Jeg foreslår du setter istand den dammen, og koser deg med hva du har fått med på kjøpet som han forrige eieren har brukt mye tid og penger på..

Og 8x8 meter, og så si at du mangler vesentlig av tomten din, jeg mener du er helt ute av sporet.

Du er HELDIG- det er DET du er!

(selv om du mest prøver å fremstå som utrolig gjerrig og ugjennomtenkt)

Lykke til med din flotte nye dam!

Sjekk her du!!!!!

BamseBrakar
BamseBrakarInnlegg: 572
22.06.13 00:24
gnifskt: Hadde vi visst om denne dammen, hadde vi jo selvfølgelig sjekket ut hva det koster å fylle den igjen før vi la inn bud på eiendommen, og tatt høyde for det under budgivningen

regner med 2000 av de 2-3-4? millionene dere ga har MYE å si???

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5565
22.06.13 10:05

Hvorfor ikke sette bassenget i standa, dersom det er et basseng.

I såfall må det jo være renseanlegg etc et sted ??

Et (skikkelig) basseng på en fin eiendom øker kjapt verdien på eiendommen med ett par hundre tusen.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
10.07.13 18:11
gnifskt: Takstmannen og megleren har antakeligvis tenkt som oss, at tomtegrensen går langs med gjerdet og ned mot veien, og selgerne har ikke opplyst om at dammen finnes.

Snakker om slett arbeid fra megler og takstmann.De skal da vite hvor tomtegrensene går..

Nei her hadde jeg rett og slett kontaktet en advokat med spesialisering innenfor kjøp/salg bolig og eiendom.

Ikke la det snakke rundt av meglerkjeltringer og bandittakstmenn.

Dette er yrker med mange tvilsomme folk, som vil skuffe ansvaret vekk fra seg og over på andre.Ikke stol på dem.Stol på en advokat.

Det er derfor vi har dem!

(Innlegget ble redigert 10.07.13 18:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester