Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FARLIG UNDER HØYSPENT ?

NYTT TEMA
montyfus
montyfusInnlegg: 1950
29.09.13 17:23

Noen som vet noe, skal by på et med flere høyspentkabler over.

startelver
startelverInnlegg: 57929
29.09.13 17:33

Det har vært forsket en del på dette, noen har klaget over hodepine og generell uvelhet i nærheten av sterke strømførende ledninger.

Tror det varierer fra person til person . 

Du finner en del info hvis du søker litt på nett . 

Nr-11
Nr-11Innlegg: 16513
29.09.13 17:34

Bare tull selvsagt. Folk innbiller seg mye rart.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
29.09.13 19:17

Dette er hva Statens strålevern skriver om saken. Vær obs på at det knitrer av høyspentledninger; dette kan muligens bli litt irriterende over tid.

Fordelen med å kjøpe et hus nær høyspentledninger er at mange er litt bekymret, så du kan kanskje få kjøpt huset relativt rimelig.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34279
29.09.13 20:21
TrudeX: Dette er hva Statens strålevern skriver om saken. Vær obs på at det knitrer av høyspentledninger; dette kan muligens bli litt irriterende over tid. Fordelen med å kjøpe et hus nær høyspentledninger er at mange er litt bekymret, så du kan kanskje få kjøpt huset relativt rimelig.

Jeg ville vært skeptisk. Ikke fordi jeg er redd for direkte helseskader. Men man vet aldri med slike ting. Hva hvis det kommer en trend hvor alle trur det er farlige med å bo under mastene.

Personlig hadde jeg også blitt gal av evnt. knitrelyd, slik at jeg hadde ihvertfall sjekket om soverommene er fra ledningene. Husk at støynivået er ett helt annet når det er på visning, enn det det er om natten og at man nok ikke kan stole på hva de som selger sier.

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
29.09.13 22:01

I en barnehage (tror på Bjørndal) i Oslo fikk ungene støt når de tok på hverandre, den lå like ved kraftlinjer. Kan umulig være bra å bli eksponert for dette så mye.

Hvis du har tid ville jeg sjekket hvor kraftige disse linjene er og avstanden til leiligheten. Går de rett over? Du kan eventuelt måle horisontal avstand på hvor.no.

Selv er jeg skeptisk, men det er også en psykisk faktor her som kan bli en belastning. Det skulle vel være mulig å måle energien også.

(Innlegget ble redigert 29.09.13 22:11)

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
29.09.13 22:12
Nr-11: Bare tull selvsagt. Folk innbiller seg mye rart.

Du representerer en gruppe som sier slikt til alt.

lsklars
lsklarsInnlegg: 88207
30.09.13 13:46

Ikke langt fra der jeg bor er det et kraftverk, og ditto større høyspentkabler over området der folk bor, som gjerne går over eiendommene. Alle i dette området har fått kreft de siste årene. 

Jarnagard
JarnagardInnlegg: 1019
30.09.13 14:52

Hadde ikke vært mitt førstevalg på kjøp av hus ihvertfall. Så kan ek(gg)spertene si hva de vil.

Jarnagard
JarnagardInnlegg: 1019
o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
30.09.13 17:01
montyfus: Noen som vet noe, skal by på et med flere høyspentkabler over.

kommer vel litt an på hva du mener med HØYspent? :-)

da jeg var ung gikk det 500 volt spenning til skilletrafoene i hjembygda. men da jeg jobba i jernbanen med kjøretrådene var det 5000 volt.

min rekord var på et brukbart kraftverk i nordland som samkjørte kraft for 5 kraftverk: de sendte ut 130.000 Volt! inne i tunnellene var ledningene bare ca 2 meter fra hverandre og det gikk et sikkerhetsnett ca 3,5 meter under trådene. hehe.

og der strengene kom ut av tunnellene og spredte seg opp mot mastene , hendte det ofte at det gnistra.

dersom avstanden mellom trådene er stor nok og høyden stor nok, tviler jeg på at det er direkte helseskadelig på kort sikt å bo under.

største faren er nok om en streng detter ned mens strømmen er på!

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
30.09.13 23:27

Her er det mange ting som har noe å si:
* Spenningsnivå
* Avstand til ledningen
* Hvor bra ledningen, huset, eventuelle garasjer og andre metallstrukturer er jordet

Kort fortalt:
Er det under 300kV vil du ikke merke noe som helst.
Er det over 300kV kan det være litt irriterende med to ting:
* Knitring ved fuktig vær
* støt fra strukturer som ikke er jordet (Her har ledningseier krav til å utbedre stort sett)

Helsefarer:
Det er veldig mye som er påstått. Det eneste forskningen sier er at enkelte studier viser en liten, men merkbar, økning i risikoen for barneleukemi. 

Chivas
ChivasInnlegg: 2242
02.10.13 12:15

Hvilken avstand snakker vi om?

Har forøvrig lurt litt på kratledningene som går tvers over jobben min. Jeg oppholder meg som regel rundt 20-30 m unna - kan det regnes som trygt?

Disse er kraftige, og knitrer ganske bra ved regn og om vinteren

montyfus
02.10.13 14:20

hvor farlig er det å sove intill et strømskap ?

Elektrolytt
ElektrolyttInnlegg: 684
02.10.13 15:57
lsklars: Ikke langt fra der jeg bor er det et kraftverk, og ditto større høyspentkabler over området der folk bor, som gjerne går over eiendommene. Alle i dette området har fått kreft de siste årene.

Dette kan du dokumentere, eller?

Hvis alle som bor innenfor et visst område får kreft vil jeg tro vi hadde plukket det opp i en eller annen lokalavis med tid og stunder.

lsklars
lsklarsInnlegg: 88207
02.10.13 22:31

Nei, og klart det ikke er alle som har fått det. Men det har vært flere tilfeller av kreft blant de som bor der med årene. Om det har en sammenheng vites ikke. Sikkert ikke. 

montyfus
02.10.13 23:18
lsklars: Men det har vært flere tilfeller av kreft blant de som bor der med årene.

de kan jo ha en arvelig faktor, eller bedrevet passiv røk parallelt med høyt radoninntak

Nordmarka
03.10.13 00:21
montyfus: de kan jo ha en arvelig faktor, eller bedrevet passiv røk parallelt med høyt radoninntak

Eller bare det at 1/4 som dør, dør av kreft.

Nordmarka
03.10.13 00:23
Chivas: Disse er kraftige, og knitrer ganske bra ved regn og om vinteren

Hvor kraftige? Spenningsnivå? Antall ledere?

Knitring er ikke ensbetydende med høyt magnetfelt.

Knitringen kommer fra coronautladninger, skapt av E-feltet, som er skapt av spenningen.

Magnetfeltet er skapt av strømmen som går i ledningen som er der. 

petterG
petterGInnlegg: 9655
03.10.13 03:15
Nordmarka: Eller bare det at 1/4 som dør, dør av kreft.

Og det faktum at alle som blir født dør til slutt...!

Chivas
ChivasInnlegg: 2242
03.10.13 08:16
Nordmarka: Hvor kraftige? Spenningsnivå? Antall ledere? Knitring er ikke ensbetydende med høyt magnetfelt. Knitringen kommer fra coronautladninger, skapt av E-feltet, som er skapt av spenningen. Magnetfeltet er skapt av strømmen som går i ledningen som er der.

Aner ikke hvor kraftige, men tror det er de som forsyner Oslo med strøm, så noe bør det da være. Ser ut til å være 13 stk kabler

Nordmarka
03.10.13 19:47
Chivas: Aner ikke hvor kraftige, men tror det er de som forsyner Oslo med strøm, så noe bør det da være. Ser ut til å være 13 stk kabler

Da antar jeg at du jobber i Groruddalen et sted, og da er det nok en av innføringene til Ulven du jobber i nærheten av.

Da er det i tilfelle 300kV, og det er naturlig at det er anseelige mengder strøm der, særlig om vinteren. 

Om du er 20 meter unna er du da ofte nesten rett under? De laveste linene ligger nok på rundt 10-12 meter. De høyeste er nok nesten 20 meter over det. Den ene på toppen er en jordline - og ikke strømførende.

Jeg antar at du har opplevd ubehagelige episoder om du f.eks. har parkert en bil eller noe annet i metall direkte under?

Den eneste dokumenterte faren ved dette, så lenge du er voksen - er statiske utladninger. Det kan være svært ubehagelig så vær nøye med å jorde alt av metall før du tar i det :)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
13.10.13 14:16
Nr-11: Bare tull selvsagt. Folk innbiller seg mye rart.

Har bodd i nærheten av sånne i en del år, aldri noen her i huset som har opplevd noen plager.Er ikke rett under ledningstrekket, men det er ikke mange meter unna.

Er vel med sånt som med mye annet.Noe plages av det, andre ikke.

catinca
catincaInnlegg: 1
25.10.15 11:07

Det er kjempefarlig.

(Innlegget ble redigert 25.10.15 11:08)

mf_6
mf_6Innlegg: 4115
25.10.15 19:24
TrudeX: Fordelen med å kjøpe et hus nær høyspentledninger er at mange er litt bekymret, så du kan kanskje få kjøpt huset relativt rimelig.

Tilsvarende ulempe får man når kåken en gang skal selges, så det går nok opp i opp.

mf_6
mf_6Innlegg: 4115
25.10.15 19:34
VivaLV: Personlig hadde jeg også blitt gal av evnt. knitrelyd, slik at jeg hadde ihvertfall sjekket om soverommene er fra ledningene. Husk at støynivået er ett helt annet når det er på visning, enn det det er om natten og at man nok ikke kan stole på hva de som selger sier.

Selv bo jeg rett ved en kaftledning, og denne knitrelyden blr man fort vant til og legger ikke merke til det. Det er kun når jeg får besøk og de besøkende kommenter knitringen at jeg hører det når jeg hører etter.    

Tormund
TormundInnlegg: 26907
01.11.15 14:23
catinca: Det er kjempefarlig.

Hvem er hun på profilbildet ditt?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg