Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Knust toalett,jeg er leietaker

NYTT TEMA
IsabellKristoffersen
IsabellKristoffersenInnlegg: 1
02.11.13 18:13

Jeg er leietaker,uten kontrakt. Har heller ikke betalt depositum og har bodd der i 4 år. Jeg og utleier er gode venner og kjebte hberandre fra før.

Forrige helg kom jeg hjem etter en helg utenbys. Utleier hadde heller ikke vært hjemme. Det viste seg da at toalettet mitt var knust av en kuppel som hang i taket. Toalettet kunne ikke brukes da det var knust i front og hvis man skylte ned,sto vannspruten i veggen.

Utleier fikset rørlegger dagen etter,som byttet toalette for den nette sum av 6200,-. Utleoer mener jeg skal betale det,og jeg er klar over utleieloven som sier at leietaker skal holde vedlike boligen.

Jeg mener at toalettet var slitt,da det har stått i boligen i minst 15 år som jeg vet om. Det har aldri vært skrudd fast i gulvet,og har vært løst fra den dagen jeg flyttet inn,noe jeg har bemerket til utleier. I mine øyne burde et toalett tåle at en kuppel av simpelt glass ramler ned på den.

Utleier mener dette er min feil,og at jeg skal erstatte. 

Klarer ikke å finne lignende temaet eller hendelser og lurer på om noen kan hjelpe meg ?

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13409
03.11.13 00:53
IsabellKristoffersen: Det viste seg da at toalettet mitt var knust av en kuppel som hang i taket. Toalettet kunne ikke brukes da det var knust i front og hvis man skylte ned,sto vannspruten i veggen

Legendarisk sitat.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
04.11.13 22:40
IsabellKristoffersen: Forrige helg kom jeg hjem etter en helg utenbys. Utleier hadde heller ikke vært hjemme. Det viste seg da at toalettet mitt var knust av en kuppel som hang i taket. Toalettet kunne ikke brukes da det var knust i front og hvis man skylte ned,sto vannspruten i veggen.

For noe tøv.Om denne kuppelen ikke var festet godt nok, må det stå for utleiers regning.

Du kunne jo nevnt at saken hadde fått et ganske annet utkomme om du hadde sittet på totalettet når kuppelen falt ned.Da ville du blitt skadet fordi utleier ikke sørger for at lysarmaturer er skikkelig skrudd fast.Dette er det utleier som har ansvar for.Er boligen slitt og gammel og du ikke har fiklet med kuppelen, kan jeg ikke se at du skal ha noen skyld i at den faller ned.

Dette er tyyypisk utleiere.De skal alltid legge skylda på alle andre, for sitt manglende vedlikehold.Kan ikke se for meg at det fremgår noe sted i utleieloven at du plikter å sjekke om armaturer o.l faktisk er festet skikkelig.Har et par gamle lamper i kjelleren fra tidlig 80 tall som henger fint fast enda.Det skyldes at de er festet på riktig måte, og således ikke ramler ned.Så lenge DU ikke har fiklet med kuppelen, eller montert den så tilsier sunn fornuft at dette er utleiers ansvar og at han da får ta kostnaden med å skifte dass sjøl.

Så innmari frekt!Eksempler som denne historien burde få alle som leier til å anstrenge seg til det ytterste for å få mulighet til å kjøpe seg engen bolig, og slippe å forholde seg til tåpelige husverter som forsøker å legge kostnader og ansvar over på leietaker som de ikke har rett til.

Har selv leid av et par skikkelige gnomer, som har påstått mye rart...men som regel:De kommer ikke langt med sånt piss..men da må du si ifra.

(Innlegget ble redigert 04.11.13 22:45)

Sjah
SjahInnlegg: 3481
14.11.13 11:23
Skaumannen: For noe tøv.Om denne kuppelen ikke var festet godt nok, må det stå for utleiers regning.

En alt for bastant påstand, om dette er en kuppel som skrus ned for å skifte lyspære og det er leietager som har skiftet lyspæren og ikek skrudd kuppelen skikkelig i gjengen kan det ikke lastes huseier, men leietager.

Her nytter det ikke konkludere før en vet bakgrunnen for at kuppelen falt ned.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
14.11.13 12:36
Sjah: En alt for bastant påstand, om dette er en kuppel som skrus ned for å skifte lyspære og det er leietager som har skiftet lyspæren og ikek skrudd kuppelen skikkelig i gjengen kan det ikke lastes huseier, men leietager.
Her nytter det ikke konkludere før en vet bakgrunnen for at kuppelen falt ned.

Det har du rett i.

Someone
SomeoneInnlegg: 24868
18.11.13 13:52
IsabellKristoffersen: Jeg er leietaker,uten kontrakt. Har heller ikke betalt depositum og har bodd der i 4 år. Jeg og utleier er gode venner og kjebte hberandre fra før.

Høres ut som en sikker vei for å gjøre et vennskap om til uvennskap.....

Lil-li
Lil-liInnlegg: 4
18.11.13 22:32

er det ikke slik at om utleier har satt inn et nytt toalett som har større verdi enn det gamle, så skal utleier betale for den ekstra kostnden?

Det vil si at leier skal betale opp til hva det hadde kostet og erstatte det gamle, og utleier resten.. Tror jeg hadde gått inn på jus.no og sjekket ut. Lykke til!

silkyjohnson
silkyjohnsonInnlegg: 4811
18.11.13 22:37

Jeg hadde spurt Andropov på Backstage. Han er både advokat og rørlegger.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6730
18.11.13 22:42

En dass til 6200,- 

Faen, er det gullforgylte løveføtter på den?

Andropov
AndropovInnlegg: 33343
19.11.13 23:31

Hallo, vedr.

Problemer med "den store hvite telephonen". Ta kontakt for legal.

Mv,
andropov-- 

mf_6
mf_6Innlegg: 3755
24.11.13 10:31
_roffe_: En dass til 6200,-
Faen, er det gullforgylte løveføtter på den?

Legg merke til at TS skreiv at en rørlegger fikset det. Rørleggere eier faen ikke skam når de skriver regning.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
24.11.13 13:09

Hele VVS-bransjen later til å være forgylt - i alle fall prismessig. Eksempelet jeg lenker til er helt gjennomsnittlig. Lette etter et enkelt hjørneskap for bad, og fikk bakoversveis da jeg oppdaget prisnivået for bademøbler nå.

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
20.12.13 11:33

Rørleggerbransjen er ille, men det finnes verre monopolbransjer.

(Innlegget ble redigert 20.12.13 11:33)

debattanten123
debattanten123Innlegg: 21
03.01.14 20:58

Hvis du ikke har kontrakt, er det vel ingen fare?

med mindre utleier klarer å bevise at du har bodd der, eller at det var du som ødela toalettet.

uansett - hvis det var noe galt med utstyret på badet (naglefast tilbehør) så er dette utleiers ansvar.

et annet spørsmål blir jo om det er verdt å krangle for det. Kommer jo an på hvor gode venner dere er;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester