Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Salg eller utleie? Hjelp

NYTT TEMA
Mathieu
MathieuInnlegg: 1922
16.02.15 15:52

Jeg kjøpte leilighet sommeren 2013 i Oslo. Nå har det seg slik at jeg vil ta en master når jeg er ferdig med min bachelorgrad til sommeren. Masteren har jeg ønske om å ta i en by som ligger 3 timer utenfor Oslo. 

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med leiligheten. Jeg vet ikke om jeg vil begynne å jobbe i Oslo eller andre steder etter masteren. 

Mvh
Tenkende student :S

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34261
17.02.15 21:32
Mathieu: Jeg kjøpte leilighet sommeren 2013 i Oslo. Nå har det seg slik at jeg vil ta en master når jeg er ferdig med min bachelorgrad til sommeren. Masteren har jeg ønske om å ta i en by som ligger 3 timer utenfor Oslo. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med leiligheten. Jeg vet ikke om jeg vil begynne å jobbe i Oslo eller andre steder etter masteren. Mvh
Tenkende student :S

Og spå om fremtiden er vanskelig. Jeg trur man kan få en betydelig korreksjon (20-300%). Man kan bestandig angre i ettertid, men det hjelper lite.

20% fall er f.eks. tilbake til 2010 nivå og vi hadde det vel også ganske bra i Norge i 2010, så altså ganske udramatisk sånn sett i den store sammenheng.

Spørsmålet er jo om du må selge f.eks. en eller annen gang i løpet av de neste 5 årene. Det er jo det som kan bli dyrt. Dvs. man må selge når markedet er nede.

Slik at hvordan du trur din livssituasjon vil utvikle seg de neste 5 årene er sånn sett kanskje det viktigste, og det er det vanskelig for oss og vite alt for mye om.

Jompa
JompaInnlegg: 13399
17.02.15 21:33

Forstår jeg deg rett at du bruker 2 år på masteren? Dersom du trives der du er nå ville jeg leid ut. Det koster litt å selge, og du bør i hvert fall klare å gå i null ved å leie ut i den perioden. Dekker husleia opp lånekostnadene dine? 

Husk at du må skatte av pengene du får inn.

Bare sjekk referansene til de som ønsker å leie hos deg dersom du bestemmer deg for det. Mye rart der ute...

norvegicus
norvegicusInnlegg: 3
17.02.15 22:14

Et problem med utleie er jo at hvis du etter 2 år bestemmer deg at du skal ikke komme tilbake til Oslo, og trenger penger for å kjøpe deg et hus, så blir du skattelagt på gevinsten ved hussalget i Oslo. 

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34261
18.02.15 11:18
norvegicus: Et problem med utleie er jo at hvis du etter 2 år bestemmer deg at du skal ikke komme tilbake til Oslo, og trenger penger for å kjøpe deg et hus, så blir du skattelagt på gevinsten ved hussalget i Oslo.

Ett VELDIG viktig poeng.

Dvs. hvis man trur på forstsatt vekst så vil man jo uansett sitte igjen med 73% av gevinsten.

Klikk for å gå tilbake til toppen