Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HJELP! HJELP! UTLEIGEFELLA

NYTT TEMA
Studente
StudenteInnlegg: 3
03.08.15 16:01

Heisann! Fikk en mildt sagt uventet beskjed i dag.. Skal leie en leilighet sammen med 2 venner i Bergen (høst15/vår16) har fått utlevert nøkler, men ikke skrevet under på noe som helst leiekontrakt, verken mundtlig eller skriftlig. Siden jeg aldri har møtt utleiger før, og det aldri har blitt avtalt noe månedsbeløp, eller når jeg skulle begynne å betale så trodde jeg at det var i August. Planen var å flytte inn 1.aug, men når jeg kom til leiligheten så var rommet mitt en arbeidsplass for den polske arbeideren som fikser badet. Dermed fekk jeg ikke flyttet inn, som tenkt.  

Nå i dag ringte utleiger til en av dem jeg skal leige i sammen med, og gav beskjed om at jeg måtte betale for Juni, Juli, Aug og depositum. Har utleiger noen som helst rett til å gjøre dette? selv uten muntlig/skriftlig kontrakt? høres i hvertfall rart ut for min del...

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
03.08.15 17:40

Han har ikke rett til noe som helst da du ikke har skrevet under på et dokument som han kan henvise til. Han kan selvfølgelig påberope seg at dette var avtalt muntlig, men da dere er tre og han er en kommer nok det til å gå heller dårlig for hans del.

Problemet er vel at det neppe lar seg gjøre å leie hos han uten å betale de månedene da han sikkert kommer til å være vrang på det. Hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter et annet sted å bo, dette hørtes ikke ut som en ålreit utleier.

Når har overtakelsen skjedd forøvrig, i dag? Da skal du hvertfall ikke betale noe annet enn depositum (som varierer fra 1 til 3 måneders leie) og for august måned med mindre annet var avtalt, noe du sier det ikke var.

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21192
03.08.15 20:11
Studente: Nå i dag ringte utleiger til en av dem jeg skal leige i sammen med, og gav beskjed om at jeg måtte betale for Juni, Juli, Aug og depositum. Har utleiger noen som helst rett til å gjøre dette? selv uten muntlig/skriftlig kontrakt? høres i hvertfall rart ut for min del...

Han kan ikke forlange at du betaler for juni og juli når du ikke har bodd der, det virker helt totalt useriøst ut og du må ikke la deg lure av denne haien.

Studente
03.08.15 20:27

Takker for svarene, har snakket med dem som leigde der før... typen var visst grisk som fanden selv.. Jeg får prøve å ta kontakt med han, og få til en bra løsning. Har jo selfølgelig lyst og bo med kompisene mine, har forøvrig en back up hos noen andre venner :)

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
03.08.15 21:05

Pass på å skrive kontrakt. Har du fått nøkler uten å skrive kontrakt? Har vennene dine skrevet kontrakt? Virker særdeles useriøst og jeg ville vegret meg for å leie hos ham.

(Innlegget ble redigert 03.08.15 21:05)

Link-86
Link-86Innlegg: 9479
03.08.15 22:51

Null kontrakt, null hold for et krav. 

Studente
03.08.15 23:50

Viss han går med på (pay: aug + depositum) så skal kontrakt bli skrevet med en eneste gang i hvertfall. Litt kjipt og måtte på leit etter ny leilighet så nærme skolestart, men sånn er d.. 

Leoparden1
Leoparden1Innlegg: 6050
03.08.15 23:56

Hadde jeg vært deg/dere hadde jeg skygget banen fullstendig. Og det uten å betale et øre. Dette virker ikke som en du vil ha noen som helst avtale med, hverken muntlig eller skriftlig. Fyren kan tydeligvis ikke oppføre seg. Ikke bo "hos denne" hushaien er mitt råd, prøv å finne noe annet.

Mujtahid
MujtahidInnlegg: 114
04.08.15 01:22
Leoparden1: Hadde jeg vært deg/dere hadde jeg skygget banen fullstendig. Og det uten å betale et øre. Dette virker ikke som en du vil ha noen som helst avtale med, hverken muntlig eller skriftlig. Fyren kan tydeligvis ikke oppføre seg. Ikke bo "hos denne" hushaien er mitt råd, prøv å finne noe annet.

Hør på denne mannen. Dere ønsker ikke å forholde dere til en slik drittsekk i lengden.

Klikk for å gå tilbake til toppen