Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan velge megler til boligsalg...?

NYTT TEMA
forzagrandemilan
forzagrandemilanInnlegg: 2410
12.08.15 20:16

Hva er normalt å betale megler for å selge leilighet i Oslo? Har snakket med 5-6 stk de ligger fra 65000 og oppover. Er det lurt å prute på prisen? Vil de gjøre like bra jobb da?

Er det viktig å bruke en lokal megler som er kjent i området?

Skal mann bruke den billigste?

Har sjekke litt på eiendomsmeglerguiden og der ligger en lokal megler på toppen tok ett møte med han, han var blid og hyggelig  men ville ikke gi meg noe råd og veiledning før mann skriver kontrakt. Mens en annen ga en del tips men han selger for det meste i Romerike. Er veldig usikker på hvem jeg skal velge...

Speciale
SpecialeInnlegg: 6414
13.08.15 01:54
forzagrandemilan: Hva er normalt å betale megler for å selge leilighet i Oslo? Har snakket med 5-6 stk de ligger fra 65000 og oppover. Er det lurt å prute på prisen? Vil de gjøre like bra jobb da? Er det viktig å bruke en lokal megler som er kjent i området? Skal mann bruke den billigste?

Jeg aner ikke hva som er normalt å betale, men å prute på en eiendomsmegler er normalt sett like lite lurt som å gå for de billigste. 

Og ja, det er alltid en fordel å bruke en megler som er kjent i området. Dette fordi det er godt mulig han sitter på kontakter som er interessert i akkurat det du skal selge.

Skulle jeg solgt leilighet i Oslo, så ville jeg nok ha valgt en av disse to.

http://eiendomsmeglerguiden.no/frode-b-koppergaard

http://eiendomsmeglerguiden.no/stian-larsen2

Hvorfor? Fordi de er begge to eksepsjonelt hyggelige mennesker, og etter hva jeg har forstått, så har de hatt mange budrunder som har gått høyt i pris på "sine" leiligheter. Ja, jeg kjenner begge to personlig. Selvsagt, er det noe eksklusivt du skal selge, så ville jeg valgt denne megleren(ja, jeg kjenner han også).

http://eiendomsmeglerguiden.no/stale-helland

(Innlegget ble redigert 13.08.15 01:55)

FjellvaakenII
FjellvaakenIIInnlegg: 137
13.08.15 07:34

Hvis jeg ikke rekker å få skrevet noe mere så vil jeg anbefale å sjekke en advokat med "meglerlisens" også.

Skal gi deg et praktisk eksempel fra 5 år siden. Jeg hadde da solgt en leilighet på egenhånd og skulle ha noen til å sørge for det juridiske.

Kjøperen som hadde gitt meg en grei pris (jeg visste hva leiligheten var verdt ut ifra ferske tilsvarende salg i området) og han skulle sjekke hos en kompis i Privatmegleren for oppgjøret - han skulle ha kr 21000. Jeg visste at en advokat ville ta kr 10000. Ok, da tok megleren det også. Han påstod først det var mye jobb, men når det kom til stykket var det gjort i løpet av et par formiddagstimer.

Alt det formelle kan man t.o.m. greie selv bortsett fra teknisk vurdering og takst. Men det er klart; i selve salgsprosessen er en megler ganske dreven selv om det er både og der også. Kvinnelige er oftest litt mere "laid back". Nå er nok miljøet atskillig tøffere i de største byene.

Det finnes altså mange muligheter: https://www.selgboligselv.no/

Hvis jeg skal svare direkte på det du spør om: Innhent anbud fra flere, "personlig sjarm" selger bare i ytterst få tilfeller. Forøvrig syns jeg gjengen i Home har stått fram som greie meglere.

(Innlegget ble redigert 13.08.15 07:46)

Nyissa
NyissaInnlegg: 592
13.08.15 08:30

Etter mange år i/tilknyttet eiendomsbransjen mener jeg følgende er viktig:

1. Faglig dyktighet - Har du tro på at megleren er dyktig? - Tror du på megleren - er det også større sjanse for at en boligkjøper har samme opplevelse. Trygghet gir ofte betalingsvilje. Det er lett å bli blendet av et stort smil og felles bekjentskaper, men ofte går dette kanskje på bekostning av andre egenskaper hos megleren (ja, det går an å besitte begge deler :) ) Viktige momenter her er hvilken målgruppe megleren vil selge boligen til (vinkling i markedsføring) som igjen gjerne vil ha betydning for valg av markedsføring, måten budrunden blir gjennomført på, detaljrike/korrekte opplysninger i prospekt osv.

2. At megleren du velger har tid / prioriterer tid på deg. Å velge en svært profilert megler betyr ofte (ikke alltid) at det er nyeste rekrutt på kontoret som gjør alt arbeidet - mens "din" megler bare tar hånd om kommunikasjonen til deg. Ergo får man egentlig ikke den kompetansen man tror man kjøper seg. (assistent tar visning, snakker med budgiverne, tar kontraktsmøtet osv..) 

Av mindre betydning mener jeg:

1. Pris. Ja, det er litt kontroversielt å si dette, men i dagens boligmarked (i byene spesielt) er ofte et bud minimium 20-50 000,- (ofte heller mer i 100 000,- klassen) mer i din lommebok. Da tar det ikke lang tid før du får igjen prisforskjellen. Her kan du også prute. Dersom du liker den "dyreste" - hvorfor ikke ta en telefon og si at du gir h*n oppdraget dersom dere kan møtes på halvveien eller lignende. - Eventuelt si at du får oppdraget dersom X.

2. "Lokalkunnskap" - Oftest betydning i meglerverdenen - "klipp og lim av salgsoppgavetekster". Ja, det er greit å ha noen som kan presentere området på en god måte, men samtidig er det svært sjelden at en interessent som har sett på en leilighet i området automatisk vil kjøpe en annen leilighet i området. Disse vil i 99,5% av tilfellene uansett komme på visning dersom en annen megler annonserer visningen. Poenget med markedsføring er jo strengt tatt å få tak i de interessentene som må overbevises - ikke de som "tar hva som helst" i et visst område. Sistnevnte type kan du banne på sjekker finn.no 100 ganger om dagen på nevnte område.

FjellvaakenII
13.08.15 09:12

Jeg har opplevd meglere (i kjøpssituasjon) som har hatt altfor lite kjennskap til boligen - ikke engang vet å vise boden i kjelleren - da er iallfall løpet kjørt for et godt salg - med mindre boligen er såpass attraktiv ellers at den "selger seg selv" 

TS: Apropos meglerpris - du foreteller ingen ting om hva slags prospekt det er eller hvor?

Forøvrig er Norge et særland på kjøp/salg av bolig, man er på visning kvelden før og får knapt trekke pusten før salgskjøret begynner. Man har ikke et sekunds angrerett i forhold til Sverige hvor det formelle salget blir avgjort ved underskrift av kontrakt. Vi snakker nå om det økonomiske viktigste/største kjøpet man kan foreta i livet. Og så har jeg opplevde det underlige fenomenet at noen klarer å få overtalt eier å selge før visning t.o.m. Det har skjedd en 3-4 ganger på ca 15 mulige kjøp (i Akershus).

(Innlegget ble redigert 13.08.15 09:24)

FjellvaakenII
13.08.15 09:48
FjellvaakenII: Forøvrig syns jeg gjengen i Home har stått fram som greie meglere.
FjellvaakenII
13.08.15 10:04
FjellvaakenII: TS: Apropos meglerpris - du foreteller ingen ting om hva slags prospekt det er eller hvor?

Beklager, det ble for mye stress her og overså innledningen din :/

forzagrandemilan
13.08.15 23:03
FjellvaakenII: Hvis jeg skal svare direkte på det du spør om: Innhent anbud fra flere, "personlig sjarm" selger bare i ytterst få tilfeller. Forøvrig syns jeg gjengen i Home har stått fram som greie meglere.

Lokale megleren er fra Home han virker hyggelig smiler hele tiden og har ganske bra omtale på eiendommeglerguiden. Men problemet er han gjorde ikke så bra inntrykk, han kom ikke på en avtalt visning sendte melding 30min før og ville bytte tidspunkt.Og når han så på leilighten og ga verdivurdering da var jeg ikke sikker på om jeg ville selge så han ville ikke sende meg tilbud for det var mye arbeid og det var ikke sikkert jeg skulle selge. Mens den andre dukka opp avtalt og ga tilbud med engang. Spurte han lokale megleren om jeg bør gjøre noe forandring før fotografering og salg han ville ikke si det før vi hadde skrevet kontrakt :) Sånne ting gjør at jeg ble usikker og vurderer å bruke han andre.

forzagrandemilan
13.08.15 23:11
Nyissa: 1. Pris. Ja, det er litt kontroversielt å si dette, men i dagens boligmarked (i byene spesielt) er ofte et bud minimium 20-50 000,- (ofte heller mer i 100 000,- klassen) mer i din lommebok. Da tar det ikke lang tid før du får igjen prisforskjellen. Her kan du også prute. Dersom du liker den "dyreste" - hvorfor ikke ta en telefon og si at du gir h*n oppdraget dersom dere kan møtes på halvveien eller lignende. - Eventuelt si at du får oppdraget dersom X.

Takk for mange fine tips :)

Prisen er ifølge flere 65000 og oppover, takst og eierskifte forsikring kommer i tillegg. Dem sier at det er samme pris uansett hvor mye boligen går for. Vurderer å si til han ene feks 60000kr altså 5K mindre for salget og hvis han feks selger for 200K-300K over takst kan han få bonus:)

susilu
susiluInnlegg: 37113
13.08.15 23:21

Jeg ville tilkalt noen meglere og latt dem se salgsobjektet og spurt hvordan de ville gått frem og hva slags priser de har. Og så ville jeg tatt han som kommer presis og finner fram og forteller at han har solgt i området før.  Og som (forhåpentligvis) inngir en følelse av trygghet.  Det skal liksom ikke knyte seg i magen når du tenker på å velge ham :-)

forzagrandemilan
13.08.15 23:44
susilu: Jeg ville tilkalt noen meglere og latt dem se salgsobjektet og spurt hvordan de ville gått frem og hva slags priser de har. Og så ville jeg tatt han som kommer presis og finner fram og forteller at han har solgt i området før. Og som (forhåpentligvis) inngir en følelse av trygghet. Det skal liksom ikke knyte seg i magen når du tenker på å velge ham :-)

Vurderte faktisk det samme ringe 4-5 nye fjes og se om mann kanskje finner den rette :)

FjellvaakenII
14.08.15 11:04
forzagrandemilan: Men problemet er han gjorde ikke så bra inntrykk,

Nei, for all del - jeg vil ikke være noen garantist for Home egentlig. Kan være jeg lot meg forføre av sjarmen til folk fra et såkalt ungt og ekspansivt miljø :-P Har vel hatt med de å gjøre en 3-4 ganger og dette vil nok vel så mye være individuelt.

Så var det dette med advokat med meglerlisens da. Er nok mulighet for et atskillig rimeligere alternativ ut ifra prisene for ca 5 år siden.

Vet ikke om du har lest deg litt opp på boligsalg på nettet - hva en bør være våken på. Jeg har fks. lest at disse eierskifteforsikringene egentlig ikke er så mye verdt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg