Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HJELP! Han la meg ikke flytte...

NYTT TEMA
Cleo1202
Cleo1202Innlegg: 2
17.09.15 19:30

Hei alle dere,

Jeg har et problem og vet ikke hvordan jeg kan løse det og om jeg i det hele tatt kan gjøre noe med det.

Saken er at jeg bor i en liten leilighet og skal nå flytte sammen med kjæresten og fire barn på 50 prosent,så jeg sa opp leiligheten jeg bor i nå i august.

Leiligheten vi flytter inn, er ledig fra oktober så jeg sa ja til å ta leiligheten,siden det var etter flere måneder den første som tok oss med alle de barna (man skulle egentlig mene at det  burde være lett å finne noe,men ingen vil ha barn i leilighetene sine). Så jeg sa ifra til eieren og han fikk skriftlig oppsigelse om at vi flytter til Oktober. Da mente han det går fint.

Jeg tenkte ikke noe mer på det fordi han sa til meg og kjæresten i mai,at hvis vi finner noe og vil spare penger,så kunne vi bare flytte ut til neste måned.

Men plutselig bestemte han seg at jeg jo allikevel må holde inn de 3 måneder selv om han lovte meg noe annet (og muntlig avtale er jo like bindene som skriftlig her i Norge eller ikke??).

Så nevnte jeg at jeg skal finne noen som flytter inn for meg i oktober,siden jeg ikke kan betale to husleie, og det gjorde jeg. Jeg fant 5 personer som var vel egnet til å overta,men eieren nektet han ignorerte meg og alle de jeg serverte han på gullfatet rett foran døra. Han ringte dem ikke opp etter visning, ingenting skjede.( Det var jeg som la ut leiligheten på nett til visning siden han ikke hadde gjort noe i det hele tatt 18 dager etter han fikk oppsigelsen,er han ikke forpliktet til det?) 

Så  nå er jeg kommet så lang at jeg nesten fortviler. Jeg mener hvis jeg finner folk som flytter inn og de har fast jobb osv. kan han ikke bare nekter dem å overta for meg uten god grunn, har jeg da gjort min del og kan bare flytte ut allikevel siden det kommer ingen ting fra eieren eller hvordan skal jeg reagere nå? 

Er det noen her inne som har gode tips,råd,paragrafer eller noe som kan hjelpe meg? 

Jeg hadde i hvert fall vært utrolig takknemlig hvis noen har noen smarte ideer her :) 

Takk på forhånd!! :)

Speciale
SpecialeInnlegg: 6409
18.09.15 00:04
Cleo1202: Jeg mener hvis jeg finner folk som flytter inn og de har fast jobb osv. kan han ikke bare nekter dem å overta for meg uten god grunn, har jeg da gjort min del og kan bare flytte ut allikevel siden det kommer ingen ting fra eieren eller hvordan skal jeg reagere nå?

- Joda, hvis ikke han liker de du finner, så har han all rett til å nekte de å leie leiligheten du leier. Det er tross alt hans leilighet, ikke din. 

- Med mindre det er en borettslagsleilighet med statutter som krever at det skal være visning for utleie i utgående leiers oppsigelsestid, så er det intet krav om at det SKAL være visning i oppsigelsestid.

- Det kan hende at huseier har funnet en person vil overta leien når leieperioden er over, at huseier skal pusse opp, at huseier ønsker å benytte leiligheten selv, eller kanskje at huseier vil selge. Det er mange muligheter som ligger der. Annonserte du for visning uten å snakke med huseier? Isåfall kan jeg skjønne at du seiler oppover en flomstor elv uten motor... 

Du er ganske låst her.

Cleo1202
Cleo1202Innlegg: 2
18.09.15 09:28

Skjønner jo at man ikke liker alle,men jeg fikk beskjed om "kravene" han har til ny folk som skal leie og etter det inviterte jeg dem til visning. Og de var alle snille,i fast jobb,singel osv. 

Han visste at jeg skal finne folk og at de sannsynligvis kommer til å se på leiligheten. Det fortalte jeg til han helt i starten. Jeg har informert han etter hver visning. Men han reagerte ikke. Så jeg har ikke gjort noe han ikke blitt informert om før.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 29942
18.09.15 09:36
Cleo1202: Er det noen her inne som har gode tips,råd,paragrafer eller noe som kan hjelpe meg?

Slik jeg forstår deg så har du tre måneders oppsigelse og sa opp i augiust. det betyr at leiligheten er din tom november.

Eieren kan vær grei og la deg slippe fra oktober. Men han kan også insistere på at leiligheten er din frem til november. Du har lite du kan gjøre.

Ikke under noen omstendigheter må du la han få tilbake leiligheten så lenge du skal betale leie. 

Jeg antar at du har betalt tre måneder depositum. En mulighet for deg er å slutte å betale leie - da vil han måtte ta depositmet ditt. Du får da sikret deg at han ikke begynner å holde igjen depositumet etter at du har flyttet - når utleeren utviser den slags griskhet som vi ser her kan det være greit å sikre seg....

mf_6
mf_6Innlegg: 4115
27.09.15 19:54
Cleo1202: .( Det var jeg som la ut leiligheten på nett til visning siden han ikke hadde gjort noe i det hele tatt 18 dager etter han fikk oppsigelsen,er han ikke forpliktet til det?)

La du virkelig ut leiliheten på nett uten  å spørre først??? Da skjøner jeg godt at utleier blir "vanskelig". Slikt er noe man bare ikke gjør.

Det skal da heller ikke være utleies problem at du får to leiligheter å betale leie på uten å ha råd til det

Hvorfor skal utleier være forpliktet til å legge ut leiligheten for ny utleie etter bare 18 dager? Det er da opp til han om han vil fortstte å leie ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen