Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp! Samboer vil flytte ut og setter meg i knipe

NYTT TEMA
martevo
martevoInnlegg: 2
06.10.15 15:52

Hei! Hvordan er reglene når.. 

Samboeren min og jeg har bodd sammen i 4 måneder, og har nå sagt opp leiligheten for å flytte inn i en ny når oppsigelsen er over. (2 mdn. oppsigelse) 

Han står ikke i kontrakten, men har betalt halvparten av leien hver måned og sin del av depositumet. (dep. er på to mnd. og er på 13000 da leien er på 6500). 

Han har nå sagt at han flytter ut iløpet av måneden fordi han ikke vil bo i nåværende leilighet på grunn av den høye fuktigheten og mangel på brannvarslere og litt andre ugunstige forhold, så han vil ikke være med å betale på de to siste månedene med husleie for leiligheten. så når vi flytter inn i den nye leiligheten, så flytter han med og da splitter vi leia slik vi pleide igjen.

men er det ikke sånn at også han har oppsigelsestid? ettersom han ifølge han selv har krav på å få to måneder på å finne seg ny leilighet om han skulle trenge det. 

kan jeg pålegge han å betale de to siste månedene? 

(Innlegget ble redigert 06.10.15 15:53)

mf_6
mf_6Innlegg: 4258
16.10.15 12:32

Når han ikke står i kontrakten er det du som er fullt ut ansvarlig overfor huseier for å betale husleia.

Fordelinga dere imellom er en sak dere imellom som ikke faller inn under Husleieloven.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 13387
16.10.15 12:34
martevo: så flytter han med

Hvorfor ? fyren fremstår jo som en massiv kødd..

sentry4
sentry4Innlegg: 5286
17.10.15 05:02

Må nesten si meg enig med slikkepott her...

cocos-
cocos-Innlegg: 3074
17.10.15 06:17

Han står ikke på kontrakten, så han er ikke bundet til noe som helst.

Hvordan stiller huseieren seg til det at han ikke er på kontrakten? Og hvordan har samboeren betalt depositumet? Jeg mener, det er en tvist her, og det er selve depositumet. Hvordan man løser det er jeg usikker på. Om huseieren ikke visste om det, så er det nok du som sliter.

Som samboeren din burde han hjulpet deg så mye som mulig, og det beste er å ordne opp i dette privat. Kommunikasjon er viktig, men syntes det er sleipt å la deg være igjen med hele husleien også flytte inn når dere skal inn i deres nye hjem. Virker som han gir blaffen i hvordan du klarer det, noe jeg syntes er dårlig gjort.

Du bør iallefall få han på den kontrakten i deres nye hjem, da blir alt mye lettere å ordne opp i med tanke på lover og regler.

Hadde han ikke betalt depositum hadde saken vært lett; Han kunne gjort hva som helst siden han ikke er bundet til noe. Men så lenge han har betalt det så er det denne tvisten.

Håper andre her vet mer om denne tvisten enn meg, men for å svare på det med kontrakten igjen; Han er ikke bundet til noe som helst der.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg