Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Balkong - finansiering felles eller hver for seg?

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
13.10.15 20:36

Det vurderes å montere balkonger i borettslaget. Bare 4 av 10 leiligheter kan få. En av dem er min. Finansieringen skjer enten ved at de som skal ha balkong får økt fellesgjelden eller at hver enkelt betaler selv.

Noen som ser fordeler/ulemper ved de to ulike finansieringsmulighetene? For egen del tenker jeg det er enklest at det kommer på fellesregningen, så jeg slipper å låne selv i banken.

klut77
klut77Innlegg: 3777
20.10.15 13:57

Fordelen ved å finansiere med fellesgjeld er jo at den følger leiligheten, og ikke eier.

Et tips er å sjekke hvilken rente dere som boretslag kan på lånet, og sjekk det opp mot hvilken rente du selv kan få i banken.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
20.10.15 18:39
klut77: Fordelen ved å finansiere med fellesgjeld er jo at den følger leiligheten, og ikke eier. Et tips er å sjekke hvilken rente dere som boretslag kan på lånet, og sjekk det opp mot hvilken rente du selv kan få i banken.

Ja, det er jo også det jeg tenker - det er jo en investering i leiligheten som sådan. Argumentet fra noen var at det var bedre å øke fellesgjelden på nødvendige ting som oppstår. Og at eventuelle kjøpere (for de som skal selge) ville være skeptisk til høy fellesgjeld.

Det å sjekke renten er nok lurt, ja. Det blir da selvsagt individuelt. Forstå ellers også at det kanskje går an å velge den løsningen man selv vil. Vi får se. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg