Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Husleie uten kontrakt, må jeg betale?

NYTT TEMA
Jern90
Jern90Innlegg: 1
02.05.17 14:00

Hei,

Jeg har leid en sokkelleilighet siden september i fjord, denne leiligheten sa jeg opp forrige uke 24.04.2017

Prøvekontakten på denne leiligheten varte i en måned (med en måned oppsigelsestid) og gikk ut oktober 2016, her var avtalen av vi skulle lage ny kontrakt når denne gikk ut, men dette ble aldri gjort.

Jeg har derfor leid denne leiligheten i hele 2017 uten kontrakt.

Pr. nå har jeg betalt husleie forskuddsvis den 12. hver måned.

Spørsmålet mitt er om jeg slipper å betale husleie den 12. denne måneden siden jeg ikke har kontrakt?

(Innlegget ble redigert 02.05.17 14:00)

snekker1
snekker1Innlegg: 15
16.05.17 12:54

I utgangspunktet er det husleieloven som gjelder og det går ikke an å ha kortidskontrakter slik din prøvekrontrakt. Loven setter krav til minimum 1mnd gjensidig oppsigelse.

Leieforhold som kan dokumenteres ved at betales leie månedlig, er å betrakte som løpende leieforhold og er omfattet av husleieloven. Dette betyr at du må forholde deg til ordinær oppsigelsestid og den løper fra den 1. i påfølgende måned.

Slik at utleier kan kreve betaling i hele perioden.

mf_6
mf_6Innlegg: 4115
08.07.17 21:55
snekker1: I utgangspunktet er det husleieloven som gjelder og det går ikke an å ha kortidskontrakter slik din prøvekrontrakt. Loven setter krav til minimum 1mnd gjensidig oppsigelse.

Og er det ikke avtalt noen oppsigelsesfrist gjelder 3 måneders gjensidig oppsigelsesfrist

Dersom utleier ikke aktivt har gjordt forsøk på å avslutte leieforholdet innen 3 måneder etter utløpet av en tidsbestemt leiekontrakt, går det over til å bli en tidsubestemt kontrakt - med de rettigheter og plikter det medfølger

Klikk for å gå tilbake til toppen