Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vi vil kjøpe bolig. Men er unge

NYTT TEMA
ne_tty11
ne_tty11Innlegg: 2
19.07.17 14:57

Hei, vi er et samboerpar  jeg er 19 og samboeren min er 22år. Han har en fast jobb og tjener rundt 400 000 i året +/- og jeg har nylig fått meg en deltidsjobb og tjener mellom 7000 og 22000 i mnd. Vi har regnet litt på ting og tang og har kommet fram til at hvis han selger bilen sin har vi et egenkapital på 230 000 hvis vi er heldige. vi har et møte med banken 1 aug og lurer da på om det er noe vits i å dra på dette møtet da vi er redde for ikke å bli tatt på alvor. Siden jeg kun har jobbet fra mai og vi har ikke vært noe super flinke til å spare. Vi vet selv at vi kommer til å greie og betale for alt om vi eventuelt får kjøpt oss bolig. Men jeg har en følelse på at banken vil si nei til vårt tilbud. Vi har mulighet til å få boligen til mamma i sikkerhet men hun vil helst ikke det. Vi tenker å kjøpe bolig til under 2 000 000 milioner helst for 1 500 000. Men da regner vi med å pusse opp litt. Alt trenges ikke å gjøres i med en gang så klart. Vi vil bare slippe å kaste bort 90 000 i året på å leie som vi har gjort nå i et år.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45587
28.07.17 23:49
ne_tty11: Hei, vi er et samboerpar  jeg er 19 og samboeren min er 22år. Han har en fast jobb og tjener rundt 400 000 i året +/- og jeg har nylig fått meg en deltidsjobb og tjener mellom 7000 og 22000 i mnd. Vi har regnet litt på ting og tang og har kommet fram til at hvis han selger bilen sin har vi et egenkapital på 230 000 hvis vi er heldige. vi har et møte med banken 1 aug og lurer da på om det er noe vits i å dra på dette møtet da vi er redde for ikke å bli tatt på alvor. Siden jeg kun har jobbet fra mai og vi har ikke vært noe super flinke til å spare. Vi vet selv at vi kommer til å greie og betale for alt om vi eventuelt får kjøpt oss bolig. Men jeg har en følelse på at banken vil si nei til vårt tilbud. Vi har mulighet til å få boligen til mamma i sikkerhet men hun vil helst ikke det. Vi tenker å kjøpe bolig til under 2 000 000 milioner helst for 1 500 000. Men da regner vi med å pusse opp litt. Alt trenges ikke å gjøres i med en gang så klart. Vi vil bare slippe å kaste bort 90 000 i året på å leie som vi har gjort nå i et år.

Dere blir nok tatt på alvor men faren er heller at dere ikke er godt nok forberedt.

Det vil være lurt å ha satt opp et budsjett på forhånd slik at dere kan vise at dere kan betjene et lån. Vær imidlertid oppmerksom på at bankene ikke nødvendigvis godtar deres budsjetttall uten videre. Som grunnlag til å lage eget budsjett så kan det være greit å ha SIFO sitt referansebudsjett som mal. Bankene vil ofte gå ut fra dette og dere må argumentere for hvorfor dere eventuelt kan klare dere på lavere summer.

En oversikt over siste års forbruk kan muligens overbevise dem.

Om ikke møtet med banken ender opp med noe lånebevis så vil det sikkert ende opp med at banken sier noe om hva de krever for at dere skal kunne få lån slik at dere vet hva dere eventuelt må jobbe imot for å få husdrømmen oppfylt.

Dersom dere ikke er helt inne i de banktekniske uttrykkene kan det være lurt å ha med seg noen eldre som kan dette bedre. Dette vil være blant de avtaler dere skal inngå med høyest pengesum i løpet av livet og da er det greit at dere forstår alt dere går med på.

Dere får ha lykke til.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 3948
02.05.18 10:44

Hva lønner seg mest og eie eller leie? Og hvor mye egenkapital må man ha? Det er tøft for de unge som skal inn på boligmarkedet, da det er sinnsyke priser nesten over alt. Du får knapt en toroms til 2 mill. Har en sønn som tenker på å kjøpe seg bolig, men han må spare mye før det kan bli aktuelt. Å leie er vel å kaste penger ut av vinduet. 

tray358
tray358Innlegg: 4666
11.05.18 23:05
JOlsen: Hva lønner seg mest og eie eller leie?

Har man finansieringen iorden, dvs. egenkapital pluss et lån man klarer å betjene, er jeg ikke i tvil om at på sikt vil å eie være langt gunstigere enn å leie.  Å nedbetale lån på bolig er en meget fornuftig spareform istedet for å putte penger i lommen på en som driver med utleieboliger.

tucan
tucanInnlegg: 20439
11.05.18 23:12

Bankene driter cel stort sett i hvilket budsjett dere setter opp. Søkte om å få utvidet boliglånet i fjor for å kjøpe hytte i banken jeg har hatt i 40. År.Når hun skulle sette opp budsjett hadde hun bla. En post for røyk og alkohol. Siden vi verken røyker eller drikker mente jeg hun kunne fjerne den. Neida. Det kunne hun ikke.

nå var det ikke å få lånet uansett, men endte uansett opp med å bytte bank, siden de åpenbart ikke ønsket å beholde med som kunde. Fikk vel 0,3% bedre rente i annen bank.

edit. Om en av dere er medlem i en forening, kan dere sjekke om dere kan få bra betingelser gjennom de. Evt. Prøv husbanken

(Innlegget ble redigert 11.05.18 23:14)

fargerik
fargerikInnlegg: 63354
14.05.18 18:39
tucan: edit. Om en av dere er medlem i en forening, kan dere sjekke om dere kan få bra betingelser gjennom de. Evt. Prøv husbanken

Husbanken hadde jo en ordning med husbanklån for unge med betalingsevne og for lite egenkapital.

Dette fjernet Siv Jensen og Erna Solberg når de fikk makt.

AP foreslår å gjeninnføre det, siden problemet har blitt uoverstigelig for veldig veldig mange unge førstegangsetablerere uten rike foreldre.

Men jeg beklager...... folket ønsker blåblå politikk. så dette kommer nok ikke til å skje i denne stortingsperioden.

(Innlegget ble redigert 14.05.18 18:40)

tucan
tucanInnlegg: 20439
14.05.18 18:42

Ok. Hadde ikke fått med meg det. Er jo en stund siden jeg var ung    ;-)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
14.05.18 18:49
fargerik: Men jeg beklager.

så du sier at husbanken skal benyttes av vanlige folk og ikke folk som ikke kommer inn på det ordinære boliglånsmarkedet

JOlsen
JOlsenInnlegg: 3948
14.05.18 22:35
fargerik: Men jeg beklager...... folket ønsker blåblå politikk. så dette kommer nok ikke til å skje i denne stortingsperioden.

Det er synd, for mange unge hadde det vært en mulighet. Dessverre ønsker folk høyrestyre. 

paxai
paxaiInnlegg: 7
18.02.19 19:47

Dersom du ikke går på trygd eller er økonomisk vanskeligstilt på annen måte er det nok vanskelig å få lån fra husbanken.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg