Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Takst - definisjoner

NYTT TEMA
patologen
patologenInnlegg: 1876
17.10.17 07:32

Hei :-)

Vi skal kjøpe hus og har fått en kopi av tilstandsrapport m/verditakst. Det opereres med 2 forskjellige definisjoner her, og jeg er veldig usikker på hva som er hva? Linje 1 sier : "Markedsverdi (normal salgsverdi)" mens Linje 2 sier : "Låneverdi (forsiktig ansatt markedsverdi)" Noen som vet hva dette vil si? Hva skal vi betale? Det er 350.000 kr forskjell på disse to?

VELDIG takknemlig for hjelp. Vil ikke kontakte takstmann direkte, da jeg er redd det vil ødelegge forholdet til selger. Vi ønsker bare en avklaring på hva som er riktig.

Sjah
SjahInnlegg: 3393
17.10.17 20:01

Lånetakst er et forsiktig anslag på markedsverdi og noe banken kan legge til grunn for beregning av hvor mye de er villige til åfinansiere ut i fra. Ikke like vanlig å benytte i dag. Var helt normalt tidligere.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7264
19.10.17 18:37
patologen: Hei :-) Vi skal kjøpe hus og har fått en kopi av tilstandsrapport m/verditakst. Det opereres med 2 forskjellige definisjoner her, og jeg er veldig usikker på hva som er hva? Linje 1 sier : "Markedsverdi (normal salgsverdi)" mens Linje 2 sier : "Låneverdi (forsiktig ansatt markedsverdi)" Noen som vet hva dette vil si? Hva skal vi betale? Det er 350.000 kr forskjell på disse to? VELDIG takknemlig for hjelp. Vil ikke kontakte takstmann direkte, da jeg er redd det vil ødelegge forholdet til selger. Vi ønsker bare en avklaring på hva som er riktig.

Du må uansett forholde deg til verditaksten, det er dette som forteller noe om hva verdi boligen kan ha. Legg merke til "kan"ha. Fordi dette avgjøres faktisk av budgiverne. Slik sett trenger du ikke forholde deg til noen av disse "summene" bare by det du faktisk vil gi for boligen, og det baserer seg jo faktisk på hva andre budgivere i en budrunde faktisk byr. Det kan noengang gå under verditaksten, andre ganger langt over alt etter hva de som byr er villige til å gi. Nesten umulig å si, det avhenger av mange variabler blant annet beliggenhet og ønske fra xxx antall budgivere om å bosette seg akkurat i denne boligen. Det kan variere stort faktsik innenfor samme boligstrøk, også uavhengig av standard. Plutselig kommer det inn en budgiver som faktisk vil ha boligen, og er villig til å legge ned stor egeninnsats på å tilpasse den sine ønsker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg