Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Betydelig mangel i leilighet vi leier, gå til HTU?

NYTT TEMA
Eeyoreete
EeyoreeteInnlegg: 2
06.11.17 15:06

Hei. Jeg og samboeren min flyttet nylig for oss selv, og er begge leietakere for første gang

Vi levde uten kjøkkenvifte de 2,5 første mnd, og dette medførte at det kommer fett på møbler, klær, vegger, tak osv. Det fører også til at matlukt kan sette seg i flere dager, selv med lufting via både vinduer og terrassedør. Det var en periode på 2 uker der radiatorene heller ikke fungerte. Vi kan heller ikke la alt dette stå oppe konstant pga kulden. Problemet gjaldt også fler dersom brannalarmen går i blokka pga vår mangel på kjøkkenvifte. Selv når forvarselen går kan man ikke bruke heisen i blokka. 

Vi foreslo et avslag i leien på 2000kr per mnd, dvs 5000 tilsammen, ettersom vi anså mangelen på kjkvifte som betydelig. Leiligheten er 35kvm og leien er 11500.

Utleier foreslo et avslag på 3000kr (1200kr pr mnd) og hvis vi ikke godtar det må vi til Huseietvistutvalget. Vi er derimot usikker på hvordan de vil se på saken. Tror dere det er verdt det å gå til HTU med saken eller at vi bør godta 3000kr avslag? 

Det står i leiekontrakten at alle hvitevarer følger med, og vi signerte også et dokument med alle oversikt feilene i leiligheten før vi flyttet inn, der det sto at viften skulle fikses.

Viser til husleie loven : § 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden. Teksten i denne loven leser som følger :

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28839
06.11.17 15:15

Dere må spørre dere følgende:

Kan dere akseptere et avslag som er 2000,- lavere enn det dere opprinnelig ønsket?

Personlig tror jeg det er så små summer dere er unige om at HTU nok ikke kommer til å bruke mye ressurser på saken.

Min erfaring er at har man først fått en sløv husvert så vil tingenes tilstand aldri bli bedre. Men blir bare gående og vente på at ting skal ordne seg. Jeg hadde satt meg som mål å finne meg et annet sted så snart som mulig.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18382
06.11.17 17:46

Si opp leiligheten, og sjekk den neste dere leier grundig. Hvis det er feil eller mangler, sørg for å få med i kontrakten at de skal utbedres.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3357
06.11.17 19:43

Det står jo i kontrakten deres at det skulle fikses....

Eeyoreete
EeyoreeteInnlegg: 2
06.11.17 21:55

Viften den er fikset nå. Vi er bare usikre på om huseietvistutvalg vil si seg enig med et avslag på 5000kr istf 3000. 

Utleier kom forresten på døra sent på kvelden og truet med å kaste oss ut personlig dersom vi bråker, pga vi fikk en liten klage på bråk lørdag kveld. Vi var stille før 11- det er det eneste reglementet i blokka krever. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 28839
07.11.17 12:08

Ja, men man skal ta hensyn også før 23

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg