Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Må bygge på tomt innen 5 år?

NYTT TEMA
Wulfgari
WulfgariInnlegg: 642
13.11.17 16:04

Hei,

Kjøpte hus for ca 2 år siden. Her fulgte det med 2 tomter. Den ene tomta (1mål) står huset på selvfølgelig, den andre tomta er plena vår (1mål). Tomtene våre deles i 2 av en elgammel gjengrodd traktorsti som hørerr kommunen til. 

Når jeg var til kommunen og forthørte meg om disse 2 tomtene, fikk jeg beskjed om at det må bygges på den tomta plena vår er, innen 5 år, hvis ikke kan de (kommunen) overta tomta ? stemmer dette?

Må vi virkelig bygge noe beboelig på plena våres for at vi skal kunne beholde denne?

(Innlegget ble redigert 13.11.17 16:06)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41530
19.11.17 00:32
Wulfgari: Hei,   Kjøpte hus for ca 2 år siden. Her fulgte det med 2 tomter. Den ene tomta (1mål) står huset på selvfølgelig, den andre tomta er plena vår (1mål). Tomtene våre deles i 2 av en elgammel gjengrodd traktorsti som hørerr kommunen til.  Når jeg var til kommunen og forthørte meg om disse 2 tomtene, fikk jeg beskjed om at det må bygges på den tomta plena vår er, innen 5 år, hvis ikke kan de (kommunen) overta tomta ? stemmer dette? Må vi virkelig bygge noe beboelig på plena våres for at vi skal kunne beholde denne?

Høres merkelig ut.

Det måtte i så fall være noen særavtaler, servitutter eller lignende på  eiendommen dersom det skulle være tilfelle.

Jeg foreslår at du ber kommunen legge fram hjemmel for en eventuell overtagelse av din eiendom.

Så får du ta det derfra med en advokat dersom de i det hele tatt har noe som helst å komme med.

Det kan tenkes at kommunen egentlig snakker om tidsfristen for når en byggetillatelse går ut, selv om denne egentlig er 3 år. At en byggetillatelse går ut betyr ikke at du mister eiendommen men at du eventuelt må søke på nytt om byggetillatelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester