Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klage på deleier av leilighet

NYTT TEMA
Hammari
HammariInnlegg: 3
20.11.17 19:00

Hei! 

Jeg har slitt med den nye samboeren min. Vi har bodd sammen i noen måneder. Problemet mitt ligger i at hun aldri rydder. For eksempel hiver hun ikke søpla si, hun får meg til å vaske opp etter henne (stekepanner, kopper, fat, toalett osv), går ikke ut med søppel, lar mat muggle i fryser/på rom, hiver snus utover stua, osv. Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av å oppføre meg som en mor i en alder av 18.

Samtidig som jeg prøver å konfrontere henne, går hun i forsvarsmodus og skal begynne å diskuetere. 

Spørsmålet mitt er da; går det an å snakke med utleier om en slags avtale, slik at ikke vi begge blir dradd ned i gjørma? Kan jeg eventuelt får utleier til å kaste partneren ut? Og kan jeg gjøre dette, selv om det er hennes navn på kontrakten?

Har allerede fått en skriftlig advarsel etter hun hadde hatt fest, mens jeg var reist bort. 

Jente, 18

Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 17043
20.11.17 19:04

En flaske klor, en fille og et stort nok bagasjerom så er du kvitt problemet.

Forklar deg som du gjorde her, og folk vil uten tvil forstå.

(Innlegget ble redigert 20.11.17 19:05)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1828
20.11.17 19:06

Generelt sett er det en ekstremt dårlig idé å bli samboere med barn. For det andre er det en ekstremt dårlig idé å bli samboer når man selv er et barn. For det tredje er det en ekstremt dårlig idé å bli samboere veldig fort og uten å kjenne hverandre. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2621
20.11.17 22:09

Man har ikke akkurat anledning til å velge og vrake i romkamerater, som er den riktige terminologien, når man leier leilighet.

Hammari
21.11.17 10:11

Hei. For det første har kjent samme person i to år, og hun har ikke hatt slike tendenser tidligere. Nå når jeg flyttet med henne, innser jeg at hun har psykopatiske trekk. 

For det andre; når man er student har man ikke andre muligheter enn å bo med noen andre, fordi husleie er dyrt. Når man heller ikke har valg til av å bytte skole og må flytte ut av kommunen man bor i, må man flytte ut av foreldrenes hus. :)

Ønsker meg videre tilbakemeldinger fra noen som kan gi meg råd og tips, og ikke spydige og unødvendige kommentarer.

(Innlegget ble redigert 21.11.17 10:13)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5016
21.11.17 10:43
Hammari: Ønsker meg videre tilbakemeldinger fra noen som kan gi meg råd og tips, og ikke spydige og unødvendige kommentarer.

Du må rett og slett la være å rydde etter henne ett par-tre dager og så sette deg ned med henne og spør om hun synes det er riktig at det skal være så rotete, og at du skal rydde etter henne.

Ta det i en saklig men vennlig tone så tror jeg hun skjønner og at ting ordner seg :-)

missChance
missChanceInnlegg: 48077
21.11.17 10:50
Hammari: Ønsker meg videre tilbakemeldinger fra noen som kan gi meg råd og tips, og ikke spydige og unødvendige kommentarer.

Dere må i hvert fall bli enige om noen regler, slik at hun har noen plikter, ikke bare du. 

Et par tips fra en artikkel her:

1. Rydd kun etter deg selv

Rydd alltid opp etter deg selv, men aldri etter de andre du bor med. Selv om det kan være fristende å være snill en gang innimellom, burde det aldri bli en vanesak at du rydder vekk deres rot. Da vil de ikke lære at rot og skitt faktisk trenger en innsats for å forsvinne, og du vil ende opp med å fungere som en vaskedame helt til du flytter ut.

2. Lag en vaskeplan

Lag en klar plan om hvilke rom som skal vaskes, hvem som skal gjøre det, og når det må gjøres. Sett dere ned og gjør det tidligst mulig i boforholdet, sånn at dere vet at dere alle har samme forventninger til hva som skal være rent, og når det skal være det. Hvis ikke er det alltid noen som har lavere toleranse for rot enn andre, og ender opp med å gjøre mesteparten av arbeidet.

Hammari
21.11.17 11:10

Hei. Dette har jeg dessverre prøvd. Hver gang jeg har gjort dette, har hun gådd i forsvarsmodus og kjeftet, noe jeg ofte er svært ukomfortabel med. Er derfor veldig usikker/redd for hva jeg skal gjøre. Setter ellers veldig pris på forslaget :)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2621
21.11.17 11:55

Sett hardt mot hardt. Det er bare å bli vant til sånne mennesker som går i forsvar og kjefter når det er de som er problemet, så du kan lære deg å stå på ditt først som sist.

Eller så kan du sitte og sutre på et nettforum og se hvor ryddig det blir hjemme hos deg av det :-)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11030
22.11.17 21:02
Hammari: Har allerede fått en skriftlig advarsel etter hun hadde hatt fest, mens jeg var reist bort.

Jeg hadde aldri funnet meg i å ta imot en "advarsel" på vegne av andre. Huseier kan da vel ikke være så nedsnødd at han/hun ikke klarer å finne ut hvem det er som lager leven?

Men det er jo bare å reise vekk en tur igjen, fortelle huseier at du ikke er hjemme, la samboeren ta seg en fest igjen og bli kastet ut.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 305
06.03.18 10:41
Hammari: Spørsmålet mitt er da; går det an å snakke med utleier om en slags avtale, slik at ikke vi begge blir dradd ned i gjørma? Kan jeg eventuelt får utleier til å kaste partneren ut? Og kan jeg gjøre dette, selv om det er hennes navn på kontrakten?
Har allerede fått en skriftlig advarsel etter hun hadde hatt fest, mens jeg var reist bort.
Jente, 18

Vil du gjøre dette enkelt, finner du deg(selv om det sikkert ikke er lett) et nytt sted og bo.

Utleiere har generelt liten interesse av å blande seg i den slags, de verken orker eller gidder eller må.

Forandring i livet må du selv stå for, ikke lene seg på at andre fikser det fordi det skjer ikke..

(Innlegget ble redigert 06.03.18 10:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg