Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mulig å endre leiekontrakt ang. strøm?

NYTT TEMA
Druer
DruerInnlegg: 7
25.04.18 22:16

Hei.

Jeg tror nok at jeg egentlig vet svaret på det her, men jeg spør likevel: Vi har en leietaker med tidsubestemt kontrakt hvor strøm er inkludert i leien. Leietaker bruker noe helt vanvittig med strøm, så til tross for at vi i hoveddelen av huset skrur av varme og går med ekstra plagg for å spare strøm, blir den månedlige fakturaen skyhøy.

Er det noe som helst vi kan gjøre? Skulle helst sett at leietaker begynte å betale sin egen strøm.

GeirSt
GeirStInnlegg: 71
25.04.18 22:46

Du må kunne si opp leiekontrakten og endre kontrakt som ved nytt leieforhold.

Før iallfall kunne man montere en tilleggsmåler på samme nettleie som dekker utleieboligen.

Ellers er det vel å ta en prat med leietaker?

Speciale
SpecialeInnlegg: 5319
25.04.18 23:27
Druer: Hei. Jeg tror nok at jeg egentlig vet svaret på det her, men jeg spør likevel: Vi har en leietaker med tidsubestemt kontrakt hvor strøm er inkludert i leien. Leietaker bruker noe helt vanvittig med strøm, så til tross for at vi i hoveddelen av huset skrur av varme og går med ekstra plagg for å spare strøm, blir den månedlige fakturaen skyhøy. Er det noe som helst vi kan gjøre? Skulle helst sett at leietaker begynte å betale sin egen strøm.

Hvorfor bruker leietaker så mye strøm? Utvinner personen bitcoins e.l.?

Det er mange unge menn som aktivt leter etter steder å bo hvor strømmen er inkludert, for å sette inn så mange miningrigger som overhodet mulig. Da kan fort forbruket bli 7-8000 kroner i måneden på en liten leilighet. Problemet er at det kan regnes som næring, og vil således være en mulighet for å si opp kontrakten, da næring ikke er tillatt eller noe sånt.

Er det derimot at leietaker dusjer 2 timer hver dag, så sitter du dessverre med skjegget i postkassen.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7293
28.04.18 07:28
Druer: Hei. Jeg tror nok at jeg egentlig vet svaret på det her, men jeg spør likevel: Vi har en leietaker med tidsubestemt kontrakt hvor strøm er inkludert i leien. Leietaker bruker noe helt vanvittig med strøm, så til tross for at vi i hoveddelen av huset skrur av varme og går med ekstra plagg for å spare strøm, blir den månedlige fakturaen skyhøy. Er det noe som helst vi kan gjøre? Skulle helst sett at leietaker begynte å betale sin egen strøm.

Snakk med vedkommende og spør hva han driver med, om ikke han tar poenget, si opp kontrakten med vedkommende etter gjeldende regler. 

Ville aldri idag leid ut en enhet inklusive strøm. Strømmen er veldig dyr idag, og det kan fort koste deg som utleier dyrt. Ja det kan spise opp hele leien om du møter på rette typene. De dusjer mye, har alt for mye varme på i hele leiligheten. Ja bare sløser på, for det er jo "gratis", og med din måte å gjøre dette på så er jo faktisk strømmen ekstremt billig for vedkommende.

Få montert inn en egen måler! med eget abonnement. Da sitter du husleien etter markedspris, og lar den som bruker strøm tegne et eget abonnement som han selv står ansvarlig for, problemet løst.

Tar en elektriker ikke mange timer å gjøre dette, og melde det inn til nettselskapet, og bør være en selvfølge for en utleier idag.

Det kommer kanskje uansett lover innen kort tid som gjør det ulovlig å leie ut leiligheter uten at denne har egen strømmåler.

F.R.O.G
28.04.18 07:30
Speciale: Er det derimot at leietaker dusjer 2 timer hver dag, så sitter du dessverre med skjegget i postkassen.

Man kan si opp en leiekontrakt etter gjeldende regler, bor utleier i samme hus, kan han bare si at han selv vil bruke arealet til å bo i, si opp vedkommende etter gjeldende frist. Det er en mer en god nok grunn.Så nei man sitter aldri med noe skjegg i postkasten, noen kontrakter kan ta litt lengre tid en andre å få sagt opp.

(Innlegget ble redigert 28.04.18 07:30)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5319
29.04.18 07:26
F.R.O.G: Man kan si opp en leiekontrakt etter gjeldende regler, bor utleier i samme hus, kan han bare si at han selv vil bruke arealet til å bo i, si opp vedkommende etter gjeldende frist. Det er en mer en god nok grunn.Så nei man sitter aldri med noe skjegg i postkasten, noen kontrakter kan ta litt lengre tid en andre å få sagt opp.

Ja, men da må man også bruke arealet. Det er nok dommer på ugyldige oppsigelser hvor huseier har blitt dømt til å betale tidligere beboers merkostnader i forbindelse med flytting samt ett par tilfeller hvor også huseier har blitt dømt til å betale økt leiekostnad for tidligere beboer. 

I tillegg så kan man hvis man bor på ett mindre sted, få store problemer med å leie ut hvis man oppfattes som useriøs utleier, og det gjør man fort hvis man bruker løgner for å få ut beboere. 

Så det er ikke bare å si at man skal bruke arealet selv, man bør også gjøre det... 

fargerik
fargerikInnlegg: 50693
29.04.18 09:37

"På grunn av økte utgifter til strøm, vil husleien øke fra xxxx til xxxx"?

Er ikke dette innafor, a?

Jeg har selv opplevd å få dette brevet den gang jeg leide leilighet. To ganger, faktisk, i to forskjellige leieforhold.

Nå når jeg eier mitt eget, er det kommunen som sender brev, "eiendomsskatten og renovasjonsavgiften din økes" og sånt, og det er heller ikke så mye å gjøre med.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 09:48)

petterG
petterGInnlegg: 9472
29.04.18 10:31
fargerik: "På grunn av økte utgifter til strøm, vil husleien øke fra xxxx til xxxx"? Er ikke dette innafor, a?

Det er bare to lovlige måter å øke husleie på:

1. Justering etter konsumprisindeksen, kan gjøres hvert år med en måneds varsel.

2. Tilpasning til gjengs leie, kan gjøres når leieforholdet har vart i minst 2,5 år. Krever seks måneders varsel. 

fargerik
fargerikInnlegg: 50693
29.04.18 11:27
petterG: Det er bare to lovlige måter å øke husleie på: 1. Justering etter konsumprisindeksen, kan gjøres hvert år med en måneds varsel. 2. Tilpasning til gjengs leie, kan gjøres når leieforholdet har vart i minst 2,5 år. Krever seks måneders varsel.

TS får sette inn mindre sikringer til leiligheten, da ;-)

Eller kanskje en vippe, slik de hadde i gamle dager!

(Innlegget ble redigert 29.04.18 11:28)

Druer
DruerInnlegg: 7
03.05.18 17:22

Men om vi skulle si henne opp på grunnlag av at vi ønsker å bruke leiligheten selv, hvor lenge må vi da vente før vi legger leiligheten ut for leie igjen d? Vi er avhengige av leieinntekten, nemlig.

F.R.O.G
03.05.18 21:32
Druer: Men om vi skulle si henne opp på grunnlag av at vi ønsker å bruke leiligheten selv, hvor lenge må vi da vente før vi legger leiligheten ut for leie igjen d? Vi er avhengige av leieinntekten, nemlig.

Det er umulig å si, ville iallefall ventet til hun hadde funnet seg noe nytt, slik at hun ikke begynner å lage noe bråk. Det er da ikke ulovlig å ombestemme seg, og gjør du dette kan du begrunne det i at det ble litt dyrere en du hadde trodd for å ta arealet i bruk selv :) 

F.R.O.G
04.05.18 23:38

Helt grunnleggende for alle som driver med utleie videre! Ikke inkluder strøm som en del av husleiene, opprett egen måler for utleie leiligheten som leies ut, få de til å stå direkte ansvarlig for dette selv som "eier" av måleren. Strømmen blir ikke billigere fremover, og vi da spise opp hele fordømte husleien i de verste tilfellene, det bør bli forbudt for utleier faktisk, og det går forslagene på nå. For å unngå for mye sløsing av strøm. La leier stå ansvarlig for dette, eneste gangbar vei, selv om det vil koste litt å få montert dette i utleie enheten er dette det beste for alle parter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg