Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dele gevinst av boligsalg?

NYTT TEMA
Klyse
KlyseInnlegg: 2
13.05.18 20:39

For ca tre år siden kjøpte jeg leilighet - var da sammen med det som er samboeren min i dag. Vi vurderte å kjøpe sammen, men foreldrene til samboeren kunne ikke stå som kausjonister for h*n på den tiden, noe mine foreldre kunne.

Planen nå er å selge og kjøpe noe sammen. 

Vi har hele veien betalt ca 40-60, så h*n har egentlig leid hos meg og betalt 40% av utgiftene på lånet, felleskostnadene og strømmen

Når vi skal selge nå så krever foreldrene til samboeren at vi skal dele gevinsten av salget, noe jeg føler er feil da jeg har løpt all risiko med dette. Det er lett å se i etterkant når boligen har steget i verdi at man vil dele det siden man har betalt nesten 50% hele veien. Hadde boligprisene sunket hadde sikkert ikke de sagt det samme og delt tapet med meg.

Er jeg en drittsekk som ikke gir 40-50% av gevinsten til h*n? 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3408
14.05.18 08:49

Nei, vedkommende har ikke investert. Det er sammenliknbart med aksjer, når han ikke har skutt inn investeringen får han ingen avkastning. 

Blir jo som om du skulle delt fortjenesten med hvilken som helst leietaker, og om dere skal bo videre sammen så tjener han uansett på det ved at dere sammen har like mye EK som du har alene.

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 1254
14.05.18 18:28
Klyse: Er jeg en drittsekk som ikke gir 40-50% av gevinsten til h*n?

Nei - spørsmålet blir vel heller om du fremdeles har samboer hvis du står på ditt.

Mjuu
MjuuInnlegg: 154
10.07.18 12:57

Ville nok delt deler av gevinst. Kanskje ikke så mye som 40%, men noe slikt som 20-25%.

Mjuu
MjuuInnlegg: 154
10.07.18 12:59

Men om samboer har betalt 40% av fradrag, så burde i all fall alt samboer har nedbetalt på selve lånet, tilbakebetales til samboer.

Benkeslitern
BenkesliternInnlegg: 474
10.07.18 14:17

Ikke nok informasjon til å komme med korrekt konklusjon, men ut fra det du skriver vil jeg si at han ikke har krav på noe, verken lovlig eller moralsk , for som du sier - Han og/eller svigerforeldrene hadde neppe tilbudt seg å dekke halvparten av tapet hvis boligmarkedet hadde stupt i denne perioden.

Du nevner bl a ikke hvem som har betalt for maten , med mindre du inkluderer mat i det du kaller felleskostnader. 

Det var klønete av dere å ikke avtale dette på forhånd når dere flyttet sammen, men i og med at han bare har betalt 40 % og ikke 50 % av utgiftene (inkludert lånet), så vil jeg si at han omtrent har betalt halvparten av hva det ville ha kostet å leie boligen.

Men umulig å vite dette uten å vite nøyaktige summer på alt og hvor mye av den månedlige lånekostnaden som består av renter og hvor mye som er avdrag.       

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6652
10.07.18 14:26
Klyse: Når vi skal selge nå så krever foreldrene til samboeren at vi skal dele gevinsten av salget, noe jeg føler er feil da jeg har løpt all risiko med dette.

For å komme lettere ut av dette med "svigerforeldrene" dine, er å få dine EGNE foreldre på banen..

Det er egentlig dem som har løpt all risikoen ved å stille som kausjonister..

Da har ikke foreldrene til din samboer veldig stor grunn til å bli sur på deg i hvert fall..

Foreldrene dine har mer de skulle ha sagt i dette tilfellet enn din samboers foreldre.

Hvis foreldrene dine "krever" en del av salgsgevinsten, så blir det mindre krangling for å fordele enn noe mindre andel til din samboer..

Din samboer har på en måte en moralsk rett på noe av fortjenesten, da h"n har vært med på å betjene lånet..

I samme slengen er det greit å se hvor mye av lånet som faktisk er nedbetalt, eller om dere kun har betalt renter på et avdragsfritt lån..

(Innlegget ble redigert 10.07.18 14:30)

Klyse
KlyseInnlegg: 2
17.07.18 01:19

Alle andre utgifter er delt 50/50, som mat og alt annet man trenger. Felleskostnadene jeg mener er rett og slett felleskostnader på leiligheten, som TV, Internett, renovasjon osv.

Kan selvfølgelig blande inn mine egne foreldre i dette, men de synes det er en selvfølge at jeg skal ta gevinsten når vi etterhvert skal investere i ny bolig sammen. Det er foreldrene mine som har løpt all risiko, men samtidig vil ikke de ha penger. De gjør dette for min skyld og at jeg skal komme meg inn på boligmarkedet alene etterhvert.

Vi har både betalt avdrag og renter. Har bodd i leiligheten i ca 3 år. Alt dette var egentlig avtalt på forhånd at det skulle være slik at det er min leilighet, og det da blir min gevinst, samtidig har ikke foreldrene til h*n spesielt god økonomisk forståelse (virker det som) og mistenker at jeg lurer deres «barn» nå. 

Hele prosessen rundt leilighetssalger har stoppet opp pga dette. Skal selvfølgelig gi litt av gevinsten til h*n, men hadde ingen planer om å gi så mye som 40-50%. 

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 13332
17.07.18 01:30

Siden dere skal kjøpe sammen så dytt nå hele salgssummen inn i ny bolig. Er ikke dette personen du har tenkt å dele livet sammen med?

Ønsker du/dere forskjellig eierandel i ettertid så fiks nå dette opp i sammen på en ordentlig og ryddig måte, og da uten innblanding fra foreldre. Det er deres liv, og det har i bunn og grunn ikke de noe med

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41530
17.07.18 19:35
Klyse: Alle andre utgifter er delt 50/50, som mat og alt annet man trenger. Felleskostnadene jeg mener er rett og slett felleskostnader på leiligheten, som TV, Internett, renovasjon osv.   Kan selvfølgelig blande inn mine egne foreldre i dette, men de synes det er en selvfølge at jeg skal ta gevinsten når vi etterhvert skal investere i ny bolig sammen. Det er foreldrene mine som har løpt all risiko, men samtidig vil ikke de ha penger. De gjør dette for min skyld og at jeg skal komme meg inn på boligmarkedet alene etterhvert.   Vi har både betalt avdrag og renter. Har bodd i leiligheten i ca 3 år. Alt dette var egentlig avtalt på forhånd at det skulle være slik at det er min leilighet, og det da blir min gevinst, samtidig har ikke foreldrene til h*n spesielt god økonomisk forståelse (virker det som) og mistenker at jeg lurer deres «barn» nå.    Hele prosessen rundt leilighetssalger har stoppet opp pga dette. Skal selvfølgelig gi litt av gevinsten til h*n, men hadde ingen planer om å gi så mye som 40-50%.

Det er to måter å se dette på.

1) Din samboer har kun leid bopel av deg tilsvarende 40 % av lånet. Å leie bopel gir ingen rettigheter/ansvar til gevinst/tap

2) Din samboer har de facto vært medlånetaker for 40 % av boliglånet selv om dette ikke står skriftlig noe sted.

Du er i din fulle rett å hevde 1) og juridisk vil du være på trygg grunn. Men som andre har nevnt så har du da neppe noen samboer lenger.

En alternativ måte å se det på er at det i starten av samboerskapet ville være helt naturlig å se på dette ut fra scenario 1), men jo lenger dere bor sammen og jo mer planer dere legger sammen for framtiden så nærmer man seg scenario 2).

Løsningen er at du og din samboer innser at begge scenarioene er plausible vurderinger av samboerskapet/låneopptaket. Klarer dere å komme dit så blir resten en vurdering av vektingen av scenario 1) vs 2) og da slik at din samboer ikke kan regne med 40 % av gevinsten og du ikke kan regne med den hele og fulle gevinsten.

Dette må selvsagt vurderes individuelt for dere men med 3 års samboerskap vil jeg foreslå at scenario 2) overtok for scenario 1) tidligst etter 1 år og senest etter 2 år.

For å gjøre det ekstra vanskelig for dere selv kan dere da sjekke ut prisen på leiligheten for 1 og 2 år siden og regne gevinst ut fra det, men jeg vil nok heller si at det enkleste er å gi din samboer et sted mellom 1/3 * 40 % =13,3 % og 2/3 * 40 % =  26,6 % av gevinsten. Ikke fordi du må juridisk men fordi det er lurt.

Men uansett må både du og din samboer forstå og være enig i at det er to måter å se dette på som begge er plausible. Klarer dere ikke det så blir dette veldig vanskelig. Og dette er en forståelse dere må få uten hjelp av foreldre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester