Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leier leilighet. En del slitasje osv

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
01.03.19 20:30

Jeg leier en liten gammel leilighet. Etter å ha leid i 10 år har det blitt en del ting som må fikses. Jeg har sagt fra til utleier om noe av det. Utleier har sagt at han skal se på det, men det har aldri blitt av at han har gjort det. Det har kommet flere småting etterhvert og jeg synes det er pinlig for jeg er redd at han tror jeg ødelegger ting / behandler leiligheten dårlig. 

For å nevne hva det er så har jeg en tredisk rundt vasken på kjøkkenet som er ganske ødelagt og stygg pga vannskader. Det er et gammelt IKEA kjøkken og den tåler så og si ingenting før det oppstår merker som ikke går av. Det er også kommet en sprekk i disken. Neste er at kranen på kjøkkenet er litt løs men ingen vannlekkasje. Toalettsete er det blitt en sprekk i så det må skiftes. Dusjdøren har et gummihjul som er røket så døren er treg. Maling på listene på badet er gått av en del steder. 

Jeg er redd for at dette kan koste meg dyrt og bekymrer meg mye for det. Jeg har ekstremt dårlig økonomi. Jeg har derfor fått andre folk i familien til å se på det men de mener at alt er slitasje. Og at tredisken har dårlig kvalitet og ikke er bygget til å tåle at det er en vask i den. Og at jeg derfor ikke skal si at jeg betaler alt samnen. Jeg må oppta mer lån om jeg skal betale alt dette. Og jeg har mye lån fra før. 

Noen som har noen meninger om skyld i slike tilfeller? Er det forventet litt sånne ting etter utleie i 10 år? 

grds
grdsInnlegg: 6992
04.03.19 08:47

En del slitasje må man regne med. 10 år er lenge og må kanskje sies å være lengre enn levetiden for et IKEA-kjøkken. Mye av det andre høres også ut som naturlig slitasje. Men når det gjelder skader er det viktig å si fra så tidlig som mulig. Kanskje du kan spørre de du kjenner om de kan hjelpe deg med å utbedre noen småting hvis du syns det er vanskelig å ta opp. Men det beste er nok å ta kintakt med utleier og si fra om slitasjen. Det fins også lovverk om dette med leieforhold som du kan lese på lovdata.no

Justice 96
Justice 96Innlegg: 41783
04.03.19 08:53

Jeg leier ut. I mitt hode skal du ikke betale for noe av dette. Utleier plikter å utføre vedlikehold, så sant ikke noe annet er avtalt 

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
04.03.19 11:00
Siljan: Noen som har noen meninger om skyld i slike tilfeller? Er det forventet litt sånne ting etter utleie i 10 år?

Jeg er enig med de over. Dette høres ut som normal slitasje. Syns ikke du skal betale noe på grunn av at huseieren ikke har passet på vedlikeholdet.

Siljan
SiljanInnlegg: 84
20.03.19 11:09

Jeg har ikke kontaktet utleier om alt av slitasje som skjer. Vet ikke om jeg bør kontakte om alt med en gang... ? 

Foreks : Jeg har ikke fortalt han om at maling på listen begynner å gå av. Men jeg har fortalt han kun om noe, så jeg føler det blir litt å peke på til han. Holder på å vaske slik at han kan komme å se på det. Jeg føler at jeg har vært litt unnvikende, men jeg har ikke ville kontakte han om den minste ting , og ventet litt. 

Dette er en ganske gammel leilighet også. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37717
21.03.19 11:45
Siljan: Jeg har ikke kontaktet utleier om alt av slitasje som skjer. Vet ikke om jeg bør kontakte om alt med en gang... ?

Skriv en liste og kontakt huseier UMIDDELBART. 

Av erfaring med utleiersiden har man her koster bla. rørleggersjauer og elektrikersjauer som skyldes leietagers "tabber". 

Men det er altså utleier som er ansvarlig for vanlig vedlikehold.
En "normal" utleier er også interessert i å både holde leiligheten i god stand og få satt i verk arbeider raskt om/når noe er galt. 

Lykke til  ! 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 41783
21.03.19 11:56
rosmebraad: stand

Nemlig. Jeg foretrekker å fikse opp umiddelbart om noe skjer med mine leiligheter. Hver mnd settes deler av leia inn på det jeg kaller vedlikeholdskonto, sånn at det alltid er kapital tilgjengelig den dagen noe trenger å gjøres.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37717
21.03.19 12:35
Justice 96: Nemlig. Jeg foretrekker å fikse opp umiddelbart om noe skjer med mine leiligheter. Hver mnd settes deler av leia inn på det jeg kaller vedlikeholdskonto, sånn at det alltid er kapital tilgjengelig den dagen noe trenger å gjøres.

Høres ryddig ut. 
Har man noe erfaring som helst med hus vet man at der som regel alltid er noe som kan gjøres av rørlegger, elektriker, maler og snakker.
Og av og til er det akutt behov for slike også. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg