Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leie av leilighet - bindingstid?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
05.05.19 11:32

Jeg og min kjæreste har funnet en leilighet sammen. Det er en bindingstid på et år før vi kan si opp kontrakten, og ytterligere 3 måneder før vi kan forlate leiligheten. Vi er altså forpliktet til å leie leiligheten i 15 måneder. 

Vi har begge skrevet under på kontrakten. Selv om jeg er sammen med en mann som virker ovenfor meg som en rederlig og grei mann, så kan plutselig alt forandres etter min erfaring fra tidligere forhold.

Husleien er 13 000 kroner i måneden og vi deler den på to. Men jeg tenker: tenk om han ikke betaler sin del av husleien... da blir jo jeg også kastet ut, og kan huseier da kreve at jeg betaler husleien ut bindingstiden. Det har ikke jeg økonomi til. Jeg har kun økonomi til å dele husleien i to. 

Noen som vet regler for dette? 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45587
05.05.19 12:37
Siljan: Jeg og min kjæreste har funnet en leilighet sammen. Det er en bindingstid på et år før vi kan si opp kontrakten, og ytterligere 3 måneder før vi kan forlate leiligheten. Vi er altså forpliktet til å leie leiligheten i 15 måneder.  Vi har begge skrevet under på kontrakten. Selv om jeg er sammen med en mann som virker ovenfor meg som en rederlig og grei mann, så kan plutselig alt forandres etter min erfaring fra tidligere forhold. Husleien er 13 000 kroner i måneden og vi deler den på to. Men jeg tenker: tenk om han ikke betaler sin del av husleien... da blir jo jeg også kastet ut, og kan huseier da kreve at jeg betaler husleien ut bindingstiden. Det har ikke jeg økonomi til. Jeg har kun økonomi til å dele husleien i to.  Noen som vet regler for dette?

Reglene er vel forhåpentligvis beskrevet i den kontrakten dere begge har skrevet under på.

Det er vanlig at dere er gjensidig forpliktet til betale husleien. Det vil si at dersom du ikke betaler så må din kjæreste betale din andel og omvendt.

For huseieren er dere en samlet motparten og ikke slik at du kan bo der for halve leiesummen dersom kjæreste din flytter ut. Det ville vært en veldig dårlig deal for huseieren.

Når det gjelder betaling for hele bindingstiden så har dere vel forpliktet dere til det. Men stort sett løses det ved at dere (hvordan dere ordner dette dere i mellom er en sak for dere og ingen andre) må betale husleien inntil huseieren har fått tak i nye leietakere. Kanskje må dere "hjelpe" til å finne nye leietakere slik at dere skal få slippe å betale mer.

Dette er uansett noe av det dere burde snakket sammen om før dere valgte å flytte sammen og starte et økonomisk liv sammen. En samboerkontrakt er å anbefale der man avtaler hvordan et eventuelt samboerbrudd skal håndteres økonomisk dere imellom. En slik samboerkontrakt er vesentlig enklere å lage mens man fortsatt er på god fot med hverandre enn like før bruddet er et faktum.

Så får vi selvsagt håpe at din bekymring ikke blir virkelighet men i det tilfelle så er det fortsatt ikke noe problem at dere har skrevet en samboerkontrakt.

Siljan
22.06.19 09:32

Jeg forstår at vi er forpliktet til det. Og dersom en av oss ikke betaler så er den andre forpliktet til å betale. Men problemet mitt er om han ikke betaler så har ikke jeg økonomi / nok inntekt til å betale leien alene.  Jeg tjener fra 14 000 til 17 000 per måned.  Og med en husleie på 13 000 kr så sier det seg selv at jeg umulig kan klare å ta hans halvdel av husleien.... 

Vi har hver vår økonomi, men ingen samboeravtale. Men jeg føler selv at jeg har satt meg selv opp i en litt utrygg situasjon med å leie en såpass dyr leilighet med han med binding med tanke på at jeg er helt avhengig av at han betaler sin halvdel for at jeg skal klare det. 

Men om jeg kommer opp i vanskeligheter så må jeg ta turen innom sosialkontoret / Nav for å forhøre meg litt om det er mulig å få litt hjelp for å komme ut av knipen. Nå verstetenker jeg men samboeren min har et stort pengeforbruk og jeg er redd for hva som kan skje om han ikke betaler sin del. 

(Innlegget ble redigert 22.06.19 09:36)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45587
22.06.19 17:39
Siljan: Jeg forstår at vi er forpliktet til det. Og dersom en av oss ikke betaler så er den andre forpliktet til å betale. Men problemet mitt er om han ikke betaler så har ikke jeg økonomi / nok inntekt til å betale leien alene.  Jeg tjener fra 14 000 til 17 000 per måned.  Og med en husleie på 13 000 kr så sier det seg selv at jeg umulig kan klare å ta hans halvdel av husleien....    Vi har hver vår økonomi, men ingen samboeravtale. Men jeg føler selv at jeg har satt meg selv opp i en litt utrygg situasjon med å leie en såpass dyr leilighet med han med binding med tanke på at jeg er helt avhengig av at han betaler sin halvdel for at jeg skal klare det.    Men om jeg kommer opp i vanskeligheter så må jeg ta turen innom sosialkontoret / Nav for å forhøre meg litt om det er mulig å få litt hjelp for å komme ut av knipen. Nå verstetenker jeg men samboeren min har et stort pengeforbruk og jeg er redd for hva som kan skje om han ikke betaler sin del.

Ja det er problemet ditt. Det er nok svært få som er villig til å overta ditt problem og dermed forblir det nok ditt problem.

Det er ellers svært vanlig at par som flytter sammen og leier (eller kjøper) er helt avhengig av at den andre parten tar sin del av den økonomiske belastningen. Jeg vil tro at det er over 90 % av unge par der det er tilfelle så slik sett er du sammen med en rekke andre.

Løsningen er selvsagt å flytte fra den alt for dyre leiligheten. Ja dere er i utgangspunktet bundet til å betale ut tiden som er avtalt men det er neppe særlig å hente for utleier dersom dere begynner å misse på betalingen. Muligens er det en bil som han med mye jobb kan få tvangssolgt til å dekke husleien men for utleier er det nesten alltid best å bli kvitt dere så fort som mulig dersom det ikke er noe husleie å inndrive fra dere.

Antageligvis vil den ubetalte husleien, inntil nye leietakere flytter inn, være der som et krav som må håndteres men i valget mellom å jakte på penger fra dere som da har vist dere å ikke gjøre opp eller å få penger fra noen nye leietakere så vil de fleste gå for den siste løsningen. Det er ikke gratis for utleier å drive inn slike små summer og kan han komme til en minnelig ordning så vil han nok foretrekke det.

Skulle ting gå galt får du ta det opp med utleier og si det som det er at du ikke kan betjene husleien. Så får dere (du og/eller utleier) fortest mulig finne nye leietakere og du får finne deg et annet sted å bo. Et forhåpentligvis billigere sted.

Om eventuelle manglende husleier må betales så er det sikkert mulig å få en avtale med utleier på dette ved å ta det over flere måneder.

De fleste utleiere vil prøve å finne en best mulig løsning men det finnes selvsagt også dessverre utleiere som er drittsekker og har mer glede av å gjøre livet ille for andre selv om de taper på dette økonomisk selv. Vi får håpe at du ikke leier av en slik utleier.

fargerik
fargerikInnlegg: 63354
22.06.19 18:27

Må vel ikke ta sorgene på forskudd, da. Men jeg hevet et øyebryn over at samboeren har et høyt pengeforbruk. Ikke akkurat det beste utgangspunktet for et harmonisk liv sammen.

Det virker som at det er litt sent å plutselig oppdage dette når man har bundet seg til å ha en felles økonomi og ingen samboerkontrakt.

(Innlegget ble redigert 22.06.19 18:27)

Siljan
22.06.19 19:37

Jeg tror nok ikke at vi er det eneste par i Norge som leier en leilighet som blir for dyr for ene part alene å betale på. Jeg klarer over halve husleien men dersom han lar vær å betale så sliter jeg.

Heldigvis så vil dette gå utover han også om han bare skulle la vær å betale sin del. Han har bil , og båt som han kan selge så skulle ikke tro at dette kan bli et problem. Han har også en inntekt på 400 000 kroner i året. Dermed så må jeg basere dette på at han vil klare å betale sin del av leien videre. 

Han ønsker ikke noe samboerkontrakt og vi har kun muntlig avtale om at vi betaler halve husleien hver. Jeg har ingen problem med å klare min del. Og han har sagt at han skal klare sin del. Men det er rar overgang fra å være alene til å bo sammen. Jeg hadde så full kontroll på alt da jeg var alene.  Nå er det samarbeid som gjelder.

Takk for svar :) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg