Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mugg. Leietaker eller utleier sitt ansvar?

NYTT TEMA
HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3735
18.05.19 21:37

Det har oppstått en del mugg i et vindu i kjellerleiligheten jeg leier. Jeg gjør mitt beste for å å bli kvitt det, men må trolig bytte en vinduskam.

Hvem er økonomisk ansvarlig for dette? Leier eller utleier?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44068
18.05.19 22:02
HappyDudenEspen: Det har oppstått en del mugg i et vindu i kjellerleiligheten jeg leier. Jeg gjør mitt beste for å å bli kvitt det, men må trolig bytte en vinduskam. Hvem er økonomisk ansvarlig for dette? Leier eller utleier?

Dett er noe utleier skal og må ordne opp i.

Det er helseskadelig for deg å bo i en leilighet med mugg og utleier bør snarest ordne opp i dette. Det vil i første omgang si at du snarest må melde fra om dette til utleieren.

Vær oppmerksom på at ikke alle utleiere tar det ansvaret de har som utleier. Slik sett kan dette være et greit forsøk på om hvilken type utleier du har en kontrakt med.

Retter ikke utleier opp i muggproblemet ville jeg begynt å lete etter et nytt sted å bo da det som sagt er helsefarlig med mugg.

Ideelt sett så kunne du gått til rettslige skritt dersom ikke utleieren rettet opp i muggproblemet men dessverre er det som, oftest slik at leieboere sjelden eller aldri har råd til å ligge i en juridisk tvist med utleier og dermed kan utleier komme seg unna med eventuelle manglende reparasjoner.

Men meld i fra snarest og se hva som skjer.

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3735
22.05.19 10:35

Takk for svar.

Jeg bør nevne at fukten har oppstått etter jeg hengte opp en slik rullegarding for å gjøre rommet mørkt på dagen(jeg jobber nattvakt og sover til ettermiddagen). Jeg tettet også igjen sprekker med tepper slik at rommet skulle bli bekmørkt, og det oppstod da et ideelt miljø for fukt.

Så på sett og vis er det jo mine handlinger som har ført til at fukten oppstod, men jeg må også ha rett til å gjøre soverommet mitt mørkt nok til å sove i.

Hva tenker du?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44068
22.05.19 15:31
HappyDudenEspen: Takk for svar.
Jeg bør nevne at fukten har oppstått etter jeg hengte opp en slik rullegarding for å gjøre rommet mørkt på dagen(jeg jobber nattvakt og sover til ettermiddagen). Jeg tettet også igjen sprekker med tepper slik at rommet skulle bli bekmørkt, og det oppstod da et ideelt miljø for fukt.
Så på sett og vis er det jo mine handlinger som har ført til at fukten oppstod, men jeg må også ha rett til å gjøre soverommet mitt mørkt nok til å sove i.
Hva tenker du?

På generell basis så skal jo husværet ha ventilasjon som skal sørge for at fukt etc., blir trukket ut.

Hvor ekstreme de tiltakene du har gjort er det jo vanskelig for meg å vite men det normalt sett så burde det være ventilasjonssystemer som skulle takle at du sørget for at det ble mørkt.

Det finnes imidlertid en god del løsninger for å gjøre rommet mørkt med persienner, markiser, gardiner etc. som fint skal fungere med en normal ventilasjon.

Er det dine tiltak som mot formodning skulle ha forårsaket dette må disse ned og du må finne andre og bedre tiltak for å få det mørkt enn ting som eventuelt påvirker ventilasjonen i rommet.

Uansett må du kontakte utleier. I verste fall har du gjort noe veldig dumt (antageligvis ikke). Problemet er at det eventuelt blir verre og verre jo lenger du utsetter å få utleierne til å se på det og dere sammen finner en god løsning.

Personlig har jeg problemer med å se at du skal ha gjort noe som skulle gjøre at det ble mugg der. Men det sagt så kan folk finne på det meste utenfor min fatteevne.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 734
28.05.19 12:41
HappyDudenEspen: eg bør nevne at fukten har oppstått etter jeg hengte opp en slik rullegarding for å gjøre rommet mørkt på dagen(jeg jobber nattvakt og sover til ettermiddagen). Jeg tettet også igjen sprekker med tepper slik at rommet skulle bli bekmørkt, og det oppstod da et ideelt miljø for fukt.
Hva tenker du?

Dersom du har stappet ting inni i luftespalter og lufteventiler, er du ansvarlig for oppkonsentreringen av fukt.

Helt seriøst, vurder heller å sove med noe foran øynene.

Jeg husker ikke hva det kalles, men dette er å få kjøpt.

Den dårlige inneluften du får av å blokkere slike spalter og ventiler, vil medføre som du nå vet, fukt og mugg.Men vil også bidra til generelt lite luftutskifte.

Du sover dårlig på et soverom med slike problemer.

(Innlegget ble redigert 28.05.19 12:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg