Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor lenge må man bo før man kan leie ut?

NYTT TEMA
MagneR
MagneRInnlegg: 1313
19.06.19 18:20

..etter å ha kjøpt leilighet?

Kunne tatt dette med skatteetaten, men det går ti ganger fortere her, tenker jeg:-)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 47139
20.06.19 15:02
MagneR: ..etter å ha kjøpt leilighet?
Kunne tatt dette med skatteetaten, men det går ti ganger fortere her, tenker jeg:-)

Jeg vet ikke om at det finnes noen regel om at man må bo et minutt en gang før du kan leie ut boligen din. I så fall ikke regler som Skatteetaten forvalter.

Det du muligens tenker på er hvor lenge du må ha bodd et sted for at et salg skal være fri for skatt av verdiøkningen. Det er en regel som Skatteetaten er forvalter av.

Her er det slik at du må ha bodd minst 1 år av de to siste årene i boligen før salget. Det betyr at du kan leie den ut fra dag en men du må bo der minst et år før du selger for å unngå beskatning av verdiøkningen.

Motsatt kan du leie ut inntil et år før du selger dersom du har bodd det lang tid i forveien.

Så kan det være egne regler for sameier og særlig for borettslag som regulerer framleiemuligheter men det er private regler som vil variere fra sted til sted.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 26689
18.07.19 18:36
MagneR: ..etter å ha kjøpt leilighet?

Antar at dette er leilighet i et borettslag.
Da må du i så fall spørre styret.
I alle fall er det 2 år noen steder.
Dette for å hindre at noen kjøper opp masse leiligheter for å leie dem ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen