Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leietakere klager på uling i toalettet

NYTT TEMA
Suave
SuaveInnlegg: 141
21.07.19 09:11

Jeg leier ut en to-roms sentralt i Oslo. Toalettet lager en ulyd etter nedtrekk som varer noen sekunder. Ellers fungerer toalettet som normalt. Denne lyden har vart i flere år, også da jeg selv bodde der. Nå ber de om at jeg retter dette opp, da de finner lyden sjenerende. Leietakerne har bodd der i 11 mnd uten å si ifra. 

Har utleier ansvar for å rette opp i dette, eller må de godta litt lyder i en gammel leilighet? Da jeg leide ut understreket jeg at leiligheten var litt "sliten", og jeg satte også prisen deretter.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
21.07.19 11:03

Det kan da ikke være så innmari vanskelig å få en rørlegger til å fikse toalettet. Littegrann service syns jeg du kan by på. Sånne lyder kan drive folk fra forstanden.

(Innlegget ble redigert 21.07.19 11:05)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
05.08.19 10:12
Suave: Har utleier ansvar for å rette opp i dette, eller må de godta litt lyder i en gammel leilighet? Da jeg leide ut understreket jeg at leiligheten var litt "sliten", og jeg satte også prisen deretter.

For all del, det er jo sånn utleie fungerer er det ikke?

Lei ut noe møl til "lav" pris(kan ikke tenke meg at leien er spesielt lav)og gi FULLSTENDIG blaffen i alt som heter reperasjoner og vedlikehold.

En ting er at fks kjøkkenet er gammelt, malingen flasser av eller at parketten er loslitt.Dette har likevel ikke noe med funksjon å gjøre, bare estetikk.

Men å droppe rene tekniske vedlikeholdskostnader som vann og avløp, elektrisk anlegg eller tiltak mot fukt eller mugg vil før eller siden slå tilbake på deg som utleier og da vil kostnadene være det mangedobbelte.

"Har utleier ansvar for å rett opp i dette" spør du.Eh..ja.

Du forventer vel ikke at leieboer skal fikse din ødelagte dass, som i tilegg var sånn når du selv bodde der?Det er jo derfor leieboer betaler husleie, for at DU skal ta deg av dette.

Men du trodde kanskje det KUN var inntekter og aldri noen utgifter med utleie?

(Innlegget ble redigert 05.08.19 10:14)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
05.08.19 10:14
fargerik: Sånne lyder kan drive folk fra forstanden.

Ein lyd som varar noen sekunder? 

Det må vera veldig følsomme folk...

NonHuman
05.08.19 10:17
InnocentBystander: Ein lyd som varar noen sekunder? 
Det må vera veldig følsomme folk...

Denne lyden skyldes treghet og nedsatt funksjon i toalettes mekanisme for å slippe på vann i cisternen(i mangel av bedre forklaring da jeg ikke er rørlegger)

Å ignorere dette medfører iallefall ikke at problemet forsvinner, og en dag kan det jo hende at ventilen blir stående åpen og at vannet renner fritt.Får håpe det ikke er vannmåler i bygget, da blir det ekstremt dyr vannregning..

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
05.08.19 10:42
NonHuman: Denne lyden skyldes treghet og nedsatt funksjon i toalettes mekanisme for å slippe på vann i cisternen(i mangel av bedre forklaring da jeg ikke er rørlegger)
Å ignorere dette medfører iallefall ikke at problemet forsvinner, og en dag kan det jo hende at ventilen blir stående åpen og at vannet renner fritt.Får håpe det ikke er vannmåler i bygget, da blir det ekstremt dyr vannregning..

Det er to ting her:

- Mulig feil på systemet som kan gi større problemer i framtida. Det er jo opp til eigaren om han vil ta den risikoen.

- Sjenerande lyd (som var det eg svarte på): Ein lyd som varar noen sekunder etter at ein har trekt ned er vel ikkje særlig sjenerande? Iallefall ikkje nok til å "drive folk fra forstanden".

NonHuman
05.08.19 10:44
InnocentBystander: - Sjenerande lyd (som var det eg svarte på): Ein lyd som varar noen sekunder etter at ein har trekt ned er vel ikkje særlig sjenerande? Iallefall ikkje nok til å "drive folk fra forstanden"

Det skal jeg ikke si meg uenig i, men så er jo folk i dag ekstremt fintfølene mht både lukter og lyder.

Mitt argument her er ikke selve lyden, men mulige følgeskader og utgifter.Samtidig provoseres jeg kraftig av at det er så mange utleiere som virker å tro at utleie, ja det er bare inntjening og ikke noen utgifter..

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
05.08.19 16:03
NonHuman: Mitt argument her er ikke selve lyden, men mulige følgeskader og utgifter.Samtidig provoseres jeg kraftig av at det er så mange utleiere som virker å tro at utleie, ja det er bare inntjening og ikke noen utgifter..

Trådstarter forlot tråden 21.7. Jeg regner med at TS har tatt til vett og fått en rørlegger til å smøre innløpsventilen i dassen med en knivsodd armaturfett forlengst.

Suave
SuaveInnlegg: 141
05.08.19 16:39

Hei, fine innspill!

Ja, jeg tok til vettet og ga leietakere lov til å bestille rørlegger som jeg betaler. Jeg har ikke greie på rør, så visste ikke hvor alvorlig en slik uling kunne være. I og med at toalettet fungerte fint, tenkte jeg kanskje ikke det var så farlig. Med tanke på hvor lytt det er i bygget, er det mange andre ting som gir minst mye lyd. Jeg personlig ville i hvert fall ikke tatt meg bryet med å klage på dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg