Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattefri utleie til mor - hva er alternativene?

NYTT TEMA
funkimonki
funkimonkiInnlegg: 87
07.08.19 09:41

Jeg vurderer å kjøpe leiligheten min mor leier (i annen by). Hun er uføretrygdet og får ikke lån til å kjøpe den, betaler 11 500,- i leie per mnd. Tanken er at hun da betaler husleie til meg for å dekke lånet jeg må ta opp, så hun kan fortsette å bo der og har en trygg bofremtid.

Utfordringen er jo at det i utgangspunktet skal skattes, og da blir regnestykket negativt for meg.

- Finnes det noen unntak som kan gi skattefritak i dette tilfellet? 
- Annen måte å løse dette på mer gunstig? 

Jeg ser følgende mulige løsning: Å benytte nærståenderegelen, hvor hun ikke betaler leie, men kun drifts- og felleskostnader. Da må lånet i sin helhet betjenes av meg - skattefritt. Min mor overfører så et tilsvarende månedlig beløp til meg som gave, i stedet for å definere det som leie. Det er vel ingen skatt eller krav ifm. arv/gaver lenger. Er dette årlig under 100 000,- må det heller ikke registreres.

- Er dette innafor?
- Eller vil det være juridisk utfordrende - vil dette på noen måte kunne oppfattes som skattejuks, og er det eventuelt bedre å få beløpene oppsamlet halvårlig/kvartalsvis?
- Andre/bedre løsninger?
- Finnes det noen unntak når nært familiemedlem er ufør og ikke får boliglån?

Har hørt med noen jurister, svarene er vage, men det er en generell oppfattelse at jeg kan gjøre det på måten jeg skisserer, men det er stor usikkerhet rundt hvorvidt det med månedlige gavebeløp kan skape utfordringer.

fargerik
fargerikInnlegg: 60098
07.08.19 10:50

Dette høres ut som et passelig tema å ta opp i forum for jus, som du finner litt over her. Det er ganske mye aktivitet der.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 19887
07.08.19 10:57
funkimonki: Det er vel ingen skatt eller krav ifm. arv/gaver lenger.

Hvor lenge tror du det varer?

funkimonki
funkimonkiInnlegg: 87
07.08.19 11:34
fargerik: Dette høres ut som et passelig tema å ta opp i forum for jus, som du finner litt over her. Det er ganske mye aktivitet der.

Mange takk. Er ikke så godt kjent med vgd. 

Har lagt det under jus nå, med vet ikke hvordan jeg sletter denne tråden.

(Innlegget ble redigert 07.08.19 11:34)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6619
07.08.19 13:37
funkimonki: med vet ikke hvordan jeg sletter denne tråden.

Det går ikke.

La den stå, det skader da ikke :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg