Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er tilkoblet, men kommer ikke på nett. Hjelp!

NYTT TEMA
GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 81519
16.08.08 16:27
Jeg er tilkoblet internett, men kommer ikke inn på noen nettsider.

Dette skjedde: - satt på VGD hvorpå en feilmelding om at internett måtte lukkes dukket opp.

Dette har jeg prøvd:

- oppdatert siden, uten noe resultat
- Kjørt feilsøk på tilkoplingsproblemer, men fikk ikke noe resultat
- brukt en annen bærbar maskin og da fungerte internett.
- restartet maskinen.
- brukt renseprogram (Regcure) for å fjerne eventuelle ting som blokkerer andre programmer.

Status på internett er "tilkoblet" og signalene er "utmerket".

Dette har skjedd før med meg også, men da fikk jeg noen på skolens IT- tjeneste til å hjelpe meg. Han som hjalp sa at det var bare flaks at han fikk det til da han prøvde å sette maskinen tilbake i tid, hvorpå han angret midt under "prosessen". Plutselig fungerte internett igjen.

Kan noen hjelpe meg med dette? Og hvordan kan jeg sette maskinen tilbake i tid?

NB! Jeg kan ikke kontakte noen på skolen nå dersom det var noen som ville foreslå det.
Bensinstasjon
BensinstasjonInnlegg: 5746
16.08.08 16:35
For å sette maskinen tilbake i tid. (Systemgjenoppretning)

Kontrollpanel>Sikkerhetskopiering og gjenoppretningssenter>Reparer Windows med Systemgjenoppretning.

Men, sitter du på trådløst nettverk? Isåfall, prøv å koble PC'n direkte på modemet og sjekk om det funker da, kan være noe galt med routeren.
joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4759
16.08.08 16:36
At du er "tilkoblet", og at statusen er "utmerket" vil si at du har forbindelse mellom PC-en og routeren din. Det sier ingenting om forbindelsen med omverdenen.

Prøv dette:
- koble til med kabel. Kommer du på nett nå?
- klikk på Start - Kjør, tast inn CMD og klikk på OK. Skriv IPCONFIG og trykk ENTER. Skriv PING xxx.xxx.xxx.xxx og trykk ENTER (der xxx.xxx.xxx.xxx) er IP-adressen som står ved Standard gateway da du skrev IPCONFIG
- skriv PING 193.69.165.21 og trykk ENTER
- skriv PING www.vg.no og trykk ENTER
- hvilken trådløs router har du? Min Dlink funker best om den får en restart i ny og ne.

Fortell oss resultatene av disse testene.
GiPazzini_85
16.08.08 16:53
joaruls_1 skrev:
At du er "tilkoblet", og at statusen er "utmerket" vil si at du har forbindelse mellom PC-en og routeren din. Det sier ingenting om forbindelsen med omverdenen.

Prøv dette:

-----Har prøvd dette, men det fungerer ikke. Forrige gang var det ikke trådløs som ikke fungerte, men ordinært bredbånd med kabel.

Skal prøve det andre straks.

* Og ja, routeren har blitt restartet flerfoldige ganger. Det er maskinen det er noe feil med, ikke routeren. Jeg har skrevet at jeg forsøkte med en annen bærbar og det var på samme routeren.
GiPazzini_85
16.08.08 17:10
Bensinstasjon skrev:
For å sette maskinen tilbake i tid. (Systemgjenoppretning)

Kontrollpanel>Sikkerhetskopiering og gjenoppretningssenter>Reparer Windows med Systemgjenoppretning.

-----Hvor langt tilbake i tid stiller den seg da? Kan man justere det selv?

Men, sitter du på trådløst nettverk? Isåfall, prøv å koble PC'n direkte på modemet og sjekk om det funker da, kan være noe galt med routeren.

----Nei, routeren er det ikke noe galt med. Som sagt så har jeg brukt en annen bærbar på samme router og da fungerte det fint.
joaruls_1
16.08.08 17:17
GiPazzini_85 skrev:

* Og ja, routeren har blitt restartet flerfoldige ganger. Det er maskinen det er noe feil med, ikke routeren. Jeg har skrevet at jeg forsøkte med en annen bærbar og det var på samme routeren.
-------------------------------------

Det er fullt mulig at en router "henger seg opp" i forhold til én PC, så konsentrer deg om å følge de tipsene du får, du.
GiPazzini_85
16.08.08 17:20
Ja, men den har blitt restartet flere ganger.
GiPazzini_85
16.08.08 17:23
joaruls_1 skrev:

- klikk på Start - Kjør, tast inn CMD og klikk på OK. Skriv IPCONFIG og trykk ENTER. Skriv PING xxx.xxx.xxx.xxx og trykk ENTER (der xxx.xxx.xxx.xxx) er IP-adressen som står ved Standard gateway da du skrev IPCONFIG

-----Ved IPCONFIG og enter kommer IP- adresse, Nettverksmaske og Standard gateway opp. De har henholdsvis 10,10 og 8 siffer. Du ber meg om å fylle inn 12 siffer fra Standard Gateway. Hva skal jeg gjøre?

Eller mener du bare 12 xer?
joaruls_1
16.08.08 17:33
En IP-adresse er på INNTIL 12 siffer. Eksempelvis er IP-adressen til VG 193.69.165.21. Siden tallene 69 og 21 er under 100 blir hele IP-adressen på 10 tegn i stedet for 12.

Du skal taste inn den tisifrede IP-adressen du fant ved Standard gateway.
GiPazzini_85
16.08.08 17:53
Jeg har forsøkt dette nå og det fungerte ikke. Noen andre forslag?
GiPazzini_85
16.08.08 17:57
La meg bare få legge til at jeg er takknemlig for at du hjelper meg, med mindre du trodde noe annet.
joaruls_1
16.08.08 18:03
Så routeren svarte ikke på PING når du koblet til trødløst?
Hva om du prøver det samme når du er koblet til med kabel?

Prøv også å pinge 127.0.0.1.

Svarer ikke routeren på ping da heller, tenker jeg at det er brannmuren som blokkerer. Hvilken brannmur bruker du?

Svarer routeren på PING når du er koblet til med kabel, ville jeg prøvd å kutte ut alle sikkerhetsfunksjoner i det trådløse nettverket (kryptering WEP/WPA, MAC-filtrering osv), og sørge for at du kommer på nett da. Deretter kan du aktivere de samme sikkerhetsfunksjonene.

Sjekk også i Enhetsbehandling at nettverkskortene ser ut til å fungere. Høyreklikk på Min datamaskin, velg Egenskaper - Maskinvare - Enhetsbehandling - Nettverkskort.
GiPazzini_85
16.08.08 18:16
- Svarene jeg får er pakker: sendt= 4, mottatt= 4, tapt= o etc..............

- Har prøvd både trådløst og med kabel.

- Har ordinær brannmur gjennom Norman, uten noen spesielle sikkerhetsfunksjoner som er innstilt.

- Kan du gå igjennom hvordan jeg kutter ut alle sikkerhetsfunksjoner i det trådløse nettverket og hvordan jeg setter dem på igjen?

- Nettverkskortet fungerer som det skal.

Toro40
Toro40Innlegg: 1116
16.08.08 18:44
Jeg ville faktisk prøvd å deaktivere brannmur for å se om det hjelper. Det hender faktisk at enkelte brannmurer finner det for godt å lage regler som hindrer deg tilgang til internett, har opplevd dette selv å mener det var Norman jeg brukte da. Å pass på att du ikke kjører dobbel brannmur som kan gjøre det enda værre (både windows egen og Norman). Fungerer det uten brannmur må du finne reglen som hindrer tilgang å fjerne denne å så aktivere brannmuren igjen.

Å det at du er tikoblet router å har forbindelse til den sier ingenting om at router har forbindelse til internett så feil kan fortsatt ligge der eller i eventuelt modem før router.
GiPazzini_85
16.08.08 18:51
Se der, ja! Deaktiverte brannmur og da fungerte det igjen. Men når jeg aktiverte brannmuren igjen så låste det seg igjen. Lurer på hva det er som stenger.
GiPazzini_85
16.08.08 18:56
Og der fikk jeg det til igjen! Takk for hjelpen alle sammen!
stalebr
stalebrInnlegg: 5
09.12.09 21:12

Jeg prøvde å pinge  ruteren og egen ipadresse(WLAN), men fikk bare opp meldingen " generell feil " 

Jeg hadde også NORMAN security suite ferdig installert når jeg fikk PC-en,

avinstallerte denne så funket nettet OK

dAfF82
dAfF82Innlegg: 3186
10.12.09 18:04
GiPazzini_85: Og der fikk jeg det til igjen! Takk for hjelpen alle sammen!

Gjerne skriv hva du gjorde for å fikse det... I tilfelle andre som har lignende problemer finner denne tråden! :)

Edit: Altså; hva du gjorde med brannmuren osv..

(Innlegget ble redigert 10.12.09 18:04)

GiPazzini_85
28.01.10 23:56
dAfF82: Gjerne skriv hva du gjorde for å fikse det... I tilfelle andre som har lignende problemer finner denne tråden! :)

Husker ikke helt hvordan det var nå, men tror det hadde med hvilke programmer som var sperret i brannmuren.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21239
31.03.12 13:27
joaruls_1: At du er "tilkoblet", og at statusen er "utmerket" vil si at du har forbindelse mellom PC-en og routeren din. Det sier ingenting om forbindelsen med omverdenen. Prøv dette:
- hvilken trådløs router har du? Min Dlink funker best om den får en restart i ny og ne. Fortell oss resultatene av disse testene.

En gammel tråd, men aktuell for meg nå...

Status:
2 - maksiner, en Acer Extensa 7630 med Linux Mint og en Acer Travelmate 2492 med Windows xp. Sistnevnte er ikke brukt på drøye 2 år. Men den funker fint nå bortsett fra at jeg ikke kommer på internett med den.

Router er Linksys Wireless-G (alt som står...).
Både som trådløst og med kabel funker alt som det skal for den med Linux, for den med Windows virker altså ikke internett, men selve nettverkstilkoblingen er ok på trådløs også (denne maksina var ny høsten 2007).

Kjørt de testene du viser ovenfor.
Når 193.69.165.21 kjøres tilbakemeldes det om 4 avbrutte forespørsler. Ping mot www.vg.no eller annet gir beksjed om at verten ikke finnes.

Har du noe smart i ermet?

(Innlegget ble redigert 31.03.12 13:27)

return_of_drakkar
31.03.12 19:20

Hhhmmm, koblet denne XP-greia til et annet trådløst network. (kalt nettverk på norsk...)
Oppkoblingen er ok og virker også fra Linux-maskina.
Men nettleserne klarer ikke, ikke å åpne side fra Windows'eriet.

Hva skal man da sjekke?

(Innlegget ble redigert 31.03.12 19:21)

joaruls_1
31.03.12 20:04

Første bud når du sliter med å komme på nett er å sjekke om du får tildelt IP-adresse. Deretter må du prøve å pinge gatewayen og en ekstern PC/server, for å se om du har forbindelse.

Klikk på Start-knappen, velg Kjør, og tast inn CMD. Trykk ENTER.
Skriv IPCONFIG og trykk ENTER. Får du tildelt en IP-adresse? Hva er den?
Hvilken IP-adresse står ved Standard Gateway? Normalt er denne lik IP-adressen din, bare at den slutter på 1.
Hvis du får tildelt en IP-adresse (som ikke er 169.254.xxx.xxx), skriver du PING xxx.xxx.xxx.xxx (der x-ene representerer IP-adressen du fant ved Standard Gateway. Får du svar?

return_of_drakkar
31.03.12 20:18
joaruls_1: Første bud n

Jeg får en adresse a la 169.254.xxx.xxx.
Men ingen ved standard gateway.
Det fikk jeg tidligere i kveld...
Men den reagerer på selve ip-adressen som vises:
4 sendte - 4 mottatt - 0% tapt.

På Linuxmaskina bringer i nettleser 195.88.54.16 meg til vg.no
På Windows er det at den ikke kan vises.
Og meldingen: Målverten kan ikke nås (4 ganger) fra CMD'et

Edit:

Logget av og på og fikk nå verdi ved standard gateway.
denne pinges og gir: 4 sendte, 4 tatt i mot og 0% tapt.
Ping mot 105.88.54.16 gir det samme med sendte, tapte og 0% tapt.
Men fra nettlseren går det ikke her heller.

(Innlegget ble redigert 31.03.12 20:30)

return_of_drakkar
01.04.12 09:16

Problemet er løst (og dette er ingen aprilspøk):

Følgende kommando fra start + kjør + cmd (+enter):

netsh int ip reset c:\resetlog.txt     

Torotto
TorottoInnlegg: 16165
01.04.12 14:32
return_of_drakkar: Jeg får en adresse a la 169.254.xxx.xxx.
Men ingen ved standard gateway.
Det fikk jeg tidligere i kveld...
Men den reagerer på selve ip-adressen som vises:
4 sendte - 4 mottatt - 0% tapt.

Det kommer av at maskinen ikke finner DHCP server og  windows setter IP adressen til 164.254.X.X

Finnes mye om dette på nettet ved googling på 164.254.X.X , men du fant jo løsningen ;-)

return_of_drakkar
01.04.12 21:01
Torotto: , men du fant jo løsningen ;-)

ja, som regel går det bra.

Litt synd, men liker denne gamle pc'en bedre enn den nyeste.
Den nyeste Acer Extensa virker mer lealaus enn den eldre Acer Travelmate, og blir ikke varm uansett hva du har den oppå.

Litt artig med Windows igjen også.

sshhh
sshhhInnlegg: 5
06.09.13 12:14

Gammel tråd, men jeg prøver! Jeg har utmerket signalstyrke og er koblet til, men har akkurat samme problem som dere over at jeg ikke kommer inn på nettleseren. Har koblet av og på ruteren mangfoldige ganger, ringt opp via start-kjør-ipconfig osv. Har ip og standard gateway, men det kommer opp ringt=4, mottatt=0, tapt=4. Verken firefox eller explorer fungerer. Jeg har riktignok en 4 år gammel asus eee, men skjønner ikke hvorfor den sluttet å fungere plutselig. De 4 andre dataene i kollektivet fungerer helt fint!:-( har og forsøkt å deaktivere brannmur uten hell, men firefox ligger i unntakslista så det skal jo egentlig ikke ha noe å si? Fjernet avg antivirus i håp om at det var den som kræsja, men det var ikke det heller...

Topguy
TopguyInnlegg: 7155
06.09.13 13:09

Vi ønsker nok å se hele ipconfig utskriften din. Samt vite litt mer om hvem som er nett-leverandør og hva slags utstyr som står mellom din PC og veggen.

Fungerer andre ting som Skye/Messenger ?

sshhh
07.09.13 00:53

Spotify har ikke nett hvertfall, bruker ikke skype/messenger. Hva slags utstyr menes det? Har så lite peiling på det her! Men ipen og gateway var så og si lik utenom siste delen så det stemmer med det som er sagt over her. Prøvde å komme på nett igjen nå og da kom det opp en tekst; "

Xml-lesefeil: uventet tilstand i syntaksanalysen. Plassering: jar:///c:/programfiler/mozilla%20firefox/omni.ja!/chrome/toolkit/content/globak/netError.xhtml" linjenummerv308, kolonne 50.

Stod også &netReset.longDesc;

sshhh
07.09.13 00:58

Og når jeg nå prøver å ringe gateway så står det; xxx.xxx.x.x gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvvis fil"

Klikk for å gå tilbake til toppen