Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overføre lyd til tv fra pc via hdmi.

NYTT TEMA
toft20
toft20Innlegg: 44774
13.12.11 17:05

Overskriften sier det meste. Jeg får opp bilde på flatskjermen, men ingen overføring av lyd. Hvordan i all verden kan jeg fikse dette? Både tv og data er relativt nye, så det kan ikke være her problemet ligger Eller dvs, noen nettsteder forteller meg at jeg kan bruke en optisk kabel, men det støtter tydeligvis ikke pcen min. Jeg finner i hvert fall ikke noe slikt uttak. Hvordan kan dette fikses?

bodyparts
bodypartsInnlegg: 2243
13.12.11 17:08

Jeg regner med at skjermkortet du har i pc'en er utelukkende skjermkort og ikke en kombinasjon lyd/bilde.

Derfor sender det sikkert ut kun video-signaler.

Klem BP. 

krisstaar
krisstaarInnlegg: 1036
13.12.11 17:22
toft20: Overskriften sier det meste. Jeg får opp bilde på flatskjermen, men ingen overføring av lyd. Hvordan i all verden kan jeg fikse dette? Både tv og data er relativt nye, så det kan ikke være her problemet ligger Eller dvs, noen nettsteder forteller meg at jeg kan bruke en optisk kabel, men det støtter tydeligvis ikke pcen min. Jeg finner i hvert fall ikke noe slikt uttak. Hvordan kan dette fikses?

Litt grunninformasjon om laptop-en din er alltid greitt å få med: 
-Merke?
-Model?
-Operativsystem?

Ein ting du kan sjekka med ein gong:
-Gå inn i kontrollpanel -> Maskinvare og lyd -> Lyd 
-Vel HDMI som standard (høgreklikk + angi som standardenhet)

Viss ikkje det gjer susen, kan det hjelpa om du oppgjer spesifikasjonane til laptop-en din. 

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7380
14.12.11 20:39
toft20: Både tv og data er relativt nye, så det kan ikke være her problemet ligger

Dette er en grunnleggende feil mange uerfarne databrukere tar.  Om det virker eller ikke har som regel SVÆRT lite med om dataen er ny eller ikke å gjøre.  Slike ting skyldes som regel:

1. En innstilling som er feil.

2. Feil i driver.

En driver er ferskvare.  Mange drivere, feks. drivere til skjermkort (som jo styrer HDMI utgangen) kommer det nye versjoner av månedlig.  Kjøpte du PCen for 3 mnd siden, er driveren på den "nye" PCen din 2 eller 3 versjoner for gammel.

Det første man derfor skal gjøre når slike problemer oppstår, er å sjekke om det har kommet en ny driver til tingen som ikke virker.  Hjelper ikke det, bør man sjekke om en eller annen innstilling er feil.  I dette tilfellet bør du gå inn på Kontrollpanel/Lyd og se om lyden er satt til å spilles over HDMI utgangen.

Hva er en driver? Jo, det er et lite program som gjør at en enhet (feks. skjermkort/lydkort osv) snakker sammen med operativsystemet ditt (feks. Windows/Linux).

Skarsnik
SkarsnikInnlegg: 1004
15.12.11 05:19

Jeg var av den oppfatning at du må ha egen lydkabel fra pc'en til tv'en for å få lyd. Uten at jeg vet helt så kan jeg vel resonnere meg fram til å si at det kanskje kommer an på hvor hdmi-kontakten sitter på pc'en. Sitter den på hovedkortet eller skjermkortet? Som en over her sa, er kanskje ikke så rart at du ikke får lyd hvis den sitter på skjermkortet.

elmo89
elmo89Innlegg: 35
15.12.11 13:34
Skarsnik: Jeg var av den oppfatning at du må ha egen lydkabel fra pc'en til tv'en for å få lyd.

du tenker nok på vga-kabel, disse trenger en aux kabel for lyden ja. Med hdmi skal både lyd og bilde bli "overført" med en kabel, funker ikke dette har det skjedd noe feil, som de over her kommer nærmere inn på. 

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 4705
22.11.14 19:24

Tar opp denne igjen.. sliter med det samme.. Windows 8, Lenovo fra 2012.. Når jeg går på avspillingsenhet er det ikke et alternativ at lyden skal spilles via hdmi, uavhengig om kabelen står i eller ikke.. Første gangen jeg koblet på pcen og tven kom lyden fra tven, men så var jeg så dum en dag at jeg trykket på tv-bildet over volumikonet og etter det har jeg ikke hatt lyd på tven, kun på pcen..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg