Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Se på gratis tv ved å bruke pc skjerm

NYTT TEMA
MarazAli

MarazAli
10.02.13 20:06

Har en stor pc skjerm som er koblet til laptopen. Noen som vet om en gratis måte jeg kan se på tv2 eller nrk. Vil helst kjøpe en slags mottaker, men ønsker ikke å ordne med parabol antenne osv

InnocentBystander

InnocentBystander
10.02.13 20:45

Dersom du vil se alt som blir sendt så er det ingen gratis måte. NRK sender allt egenprodusert direkte, men eindel programmer blir ikkje sendt på nett-TV.

Det enklaste er RiksTV, men det er eit drøyt stykke unna gratis...

MarazAli

MarazAli
10.02.13 23:33

passer det til pc skjerm?

drillern25

drillern25
10.02.13 23:53
MarazAli: passer det til pc skjerm?

Du kan jo prøve gratiskanaler her.Mye bra radiokanaler også.

http://delicast.com/tv/Norway

madigan

madigan
11.02.13 11:08
MarazAli: Har en stor pc skjerm som er koblet til laptopen. Noen som vet om en gratis måte jeg kan se på tv2 eller nrk. Vil helst kjøpe en slags mottaker, men ønsker ikke å ordne med parabol antenne osv

Jeg tror nok du missforstår litt dette med å buke ''en stor dataskjærm'' vs vanlig tv.

Har man vanlig tv,må alle som har dette betale lisens til NRK her i norge.

En data skjærm har ingen ''tuner'' så den eneste måten er å se på det som ligger gratis ute på nettet,men du slipper å betale NRK avgift med dette utstyret.

Men i det du bestiller signaler fra Rikstv-GET- eller Canal-digital så får du automatisk en dekoder,og dette betyr at du kan se på NRK,og da må du betale lisensen (selv om du ser via data) for du er nødt til å gå via dekoderen og in i skjærmkortet på dataen,og dekoderen har tv-tuner.

Den eneste måten du kan se ''helt gratis'' å gå på nettet og benytte deg av det som ligger gratis ute der,og det er sørgelig lite,dersom du vil ha tv-2 osv,det finnes tv-2 sumo,men der må man seff abonere og betale.

hfiego

hfiego
11.02.13 19:46

En kompis av far min fikk en såkalt "hacker" hjelp, og klarte å laste ned alle norske + mange andre utenlandske kanaler.
Så nå ser de på alle kanalene du kan knapt tro uten å betale et øre.
Så om en har nok kunnskap så kan en fikse dette uten problem.

hillebillys

hillebillys
11.02.13 21:06
hfiego: En kompis av far min fikk en såkalt "hacker" hjelp, og klarte å laste ned alle norske + mange andre utenlandske kanaler.
Så nå ser de på alle kanalene du kan knapt tro uten å betale et øre.
Så om en har nok kunnskap så kan en fikse dette uten problem.

Høres mer som ett jukset programkort til en parabol mottaker.

Dette har blitt mer knotete da koder endres oftere.

Men vet og noen som gjør dette og kaller det hack.

Men linker bare til en slingboks  Men da må jo noen betale for den, Internet tilkobling og kanalene.

Vuuuk

Vuuuk
13.02.13 05:02
madigan: Men i det du bestiller signaler fra Rikstv-GET- eller Canal-digital så får du automatisk en dekoder,og dette betyr at du kan se på NRK,og da må du betale lisensen (selv om du ser via data)

Lisens avdelingen har ingen oversikt om du har et abb eller dekoder fra rikstv, get osv

petterG

petterG
13.02.13 06:47
Vuuuk: Lisens avdelingen har ingen oversikt om du har et abb eller dekoder fra rikstv, get osv

Canal Digital melder i hvert fall inn salg av dekodere til NRK's lisensavdeling(så sant de ikke har sluttet nylig...).

Kanlite

Kanlite
15.02.13 11:05

Da jeg kjøpte dekoder, var jeg spent, men hørte ingenting fra lisensfolka, er vel 4-5 (?) år siden nå.
Kjøpte ny tv i fjor sommer, og Komplett tysta....

Supertzar_

Supertzar_
15.02.13 11:10
Kanlite: Komplett tysta....

Alle som selger TV er forpliktet til å melde fra til lisensavdelingen.

Det er selvfølgelig mulig å få andre til å kjøpe i sitt navn...

Supertzar_

Supertzar_
15.02.13 11:12
MarazAli: gratis

Eneste som er gratis er NRKs nett-TV, Dagsrevyen, Norge Rundt, Nytt på Nytt, osv.

TV2 Sumo, Netflix, HBO, Viaplay kan du abonnere på, du slipper i alle fall lisens.

Kanlite

Kanlite
17.02.13 10:13

Det var tabbe av meg å ikke bruke en kompis...jeg kom på det med lisens først etter jeg hadde bestilt, og ringte og prøvde å høres fattig, snill og kjekk for å høre om de absolutt måtte melde ifra, men det var ingen kjære mor der i gården.
Mener å huske at for noen år siden gikk det an å smiske litt, så meldte selger ikke fra.
På en annen side: Det går vel an å ta kontakt med Lisensavdelingen å si at jeg har solgt tv'n ? (til en som allerede betaler lisens) 

Minsanten

Minsanten
18.02.13 01:20

Selvfølgelig kan du se masse gratis på nett.
Du kan og se de kanalene du vanligvis pleier å se billigere enn om du betalte lisens ved å skaffe deg abb på f.eks TV2 Sumo fra 80 kr mnd og oppover), Comoyo (129 kr mnd) eller liknende.

Netflix er og en bra tjeneste for 80 kr mnd.
Viaplay har jeg og hørt er brukbart.

Det du må gjøre er å forsikre deg om at du ikke eier _noen_ TV-tunere whatsoever.

Hvis du betaler lisens nå og har kvittet deg med alle tunere så sender du de en mail eller brev med beskjed om dette.

Husk at det øyeblikket du får inn en dekoder, dvd-spiller eller liknende med tuner så er du lisenspliktig igjen. 

NRK har og sendinger ute gratis, men i dårlig kvalitet (seriøst? hvem pokker ser NRK lengre). 

(Innlegget ble redigert 18.02.13 01:22)

petterG

petterG
18.02.13 11:56
Minsanten: (seriøst? hvem pokker ser NRK lengre).

75 % av norges befolkning som har passert tenårene...

Minsanten

Minsanten
19.02.13 19:24

Er det sant?
Tragisk!
Jaja... den gjenomsnittlige NRK-seer er passert 50 så de er en utdøende rase. 

InnocentBystander

InnocentBystander
19.02.13 20:04
Minsanten: Jaja... den gjenomsnittlige NRK-seer er passert 50 så de er en utdøende rase.

Det vil kanskje forundra deg, men når du blir voksen så vil du oppdaga at det blir tilført nye 50 åringar heile tida! Det er ein slags uuttømmelig ressurs... Skremmande? Endå verre er det at om riktig mange år, så (om du er heldig) blir du også ein :-). Men det spørst om NRK overlever så lenge...

Minsanten

Minsanten
19.02.13 20:45
InnocentBystander: når du blir voksen så vil du oppdaga at det blir tilført nye 50 åringar heile tida! Det er ein slags uuttømmelig ressurs

Når du blir voksen så vil du kanskje lære deg å sjekke hva folk mener før du på en arrogant måte avslører egen uvitenhet.

Her er for eksempel en artikkel som kan gi deg en pekepinn på hva jeg mener!

http://www.na24.no/propaganda/article3568693.ece 

(Innlegget ble redigert 19.02.13 20:54)

InnocentBystander

InnocentBystander
19.02.13 21:03
Minsanten: Når du blir voksen så vil du kanskje lære deg å sjekke hva folk mener før du på en arrogant måte avslører egen uvitenhet.

Uvitenhet? Neida. Bare litt forsøk på humor...

Og eg veit kva veg det går med TV titting. Ingen av våre barn ser på TV. Så det er ikkje berre NRK sine searar som blir borte. TV i den form den eksisterar i dag blir borte.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg