Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sette begrensninger på laptop med Windows 8

NYTT TEMA
HpUnited
HpUnitedInnlegg: 1333
16.02.13 00:08

Hei. 

Har kjøpt en Acer Aspire v5-531 for min bror som er psykisk utviklingshemmet. 

Han er veldig flink til å rote med det han ikke skal når det gjelder pc... 

Må derfor sette noen begrensninger.. Han skal kun ha tilgang til e-post, internett, legge inn bilder og film + spille spill og noen småting... 

Dette går greit å ordne.... 

Men hvordan ordner vi så han IKKE kommer seg inn på kontroll panel? og sånn at han IKKE kan rote med noen innstillinger? og ikke får skrive/lese tilgang på C:? Har laget en egen partisjon til han som han kan legge inn ting på.. 

Håper noen har noen gode råd. 

kvikhaldenfk
kvikhaldenfkInnlegg: 2827
17.02.13 01:22
HpUnited: Men hvordan ordner vi så han IKKE kommer seg inn på kontroll panel? og sånn at han IKKE kan rote med noen innstillinger? og ikke får skrive/lese tilgang på C:? Har laget en egen partisjon til han som han kan legge inn ting på..

Lag en admin bruker som vedkommende ikke kan passordet til. Deretter lager du en ny bruker som han kan bruke fritt. Deretter går du inn på dette på hans brukerkonto:

Kontrollpanel->Alle kontrollpanelelementer->Brukerkontoer->Endre innstillinger for brukerkontokontroll. 

Velg standard. Dette gjør at han må skrive inn administratorens brukernavn og passord (som du har) før han kan laste ned noe. På denne måten må du sjekke alt han laster ned før han får gjort det.

Deretter anbefaler jeg deg å laste ned Google Chrome med utvidelsen AdBlock hvis det vedkommende er flink til å trykke på div. scam.

Håper dette var til hjelp, og vær flink for din bror ved å alltid holde PC-en oppdatert. :)

AntiHobbit
AntiHobbitInnlegg: 5162
17.02.13 21:04

Da anbefaler jeg heller Linux Ubuntu i stedet for Windows. Det du etterspør er vesentlig enklere å gjøre der ,uten at samtidig bruksområdene blir for innskrenkede ellers.

(Innlegget ble redigert 17.02.13 21:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg