Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noob-spørsmål ang. RAM

NYTT TEMA
LordRevan
LordRevanInnlegg: 1308
17.09.13 00:11

Hei, ganske enkelt spørsmål her. Hvis du har to HDer i en PC er det slik at RAMen deles opp og assignes til hver sin HD, eller har begge HDene tilgang til all RAMen? F.eks hvis du har 6 GB totalt kan 4 være øremerket HD 1 og 2GB HD 2? Aner ikke om dette spørsmålet gir mening overhodet, men lurer. Takker for svar. 

petterG
petterGInnlegg: 9528
17.09.13 00:39
LordRevan: Aner ikke om dette spørsmålet gir mening overhodet, men lurer.

Spørsmålet gir ikke mening. RAM kan ikke tildeles en harddisk, hva skulle i tilfelle være vitsen?

LordRevan
LordRevanInnlegg: 1308
17.09.13 00:43
petterG: Spørsmålet gir ikke mening. RAM kan ikke tildeles en harddisk, hva skulle i tilfelle være vitsen?

Ikke vet jeg, vet ikke så mye om emnet og hvordan de forskjellige delene fungerer. Det er altså slik å forstå at RAM er en felles ressurs for HDene og ikke assignes til en HD, takk. I grunn bare noe random jeg grubla på.

(Innlegget ble redigert 17.09.13 00:43)

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
17.09.13 02:20
LordRevan: Hei, ganske enkelt spørsmål her. Hvis du har to HDer i en PC er det slik at RAMen deles opp og assignes til hver sin HD, eller har begge HDene tilgang til all RAMen? F.eks hvis du har 6 GB totalt kan 4 være øremerket HD 1 og 2GB HD 2? Aner ikke om dette spørsmålet gir mening overhodet, men lurer. Takker for svar.

om du feks har en HD på 4 GB og kaller den C og monterer en annen 2 GB og kaller den D. så har du 6 GB totalt.

men HDene styrer ingenting: de er bare raske kasett/platespillere.

du kan selvfølgelig da be computern flytte et program feks fra C til D eller motsatt. 

når det er sagt er vel 6 GB ikke mye. mange dvd filmer er 7 GB + hehe. laptopen jeg kjøpte for 2 år siden har 500 GB HD og den er full så jeg må til stadighet slette gamle spill og filmer. hehe.

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
17.09.13 02:53
LordRevan: Hei, ganske enkelt spørsmål her. Hvis du har to HDer i en PC er det slik at RAMen deles opp og assignes til hver sin HD, eller har begge HDene tilgang til all RAMen? F.eks hvis du har 6 GB totalt kan 4 være øremerket HD 1 og 2GB HD 2? Aner ikke om dette spørsmålet gir mening overhodet, men lurer. Takker for svar.

mulig jeg misforsto litt i mitt forrige svar: hvis du med 6 GB ram mener internminne? min laptop har 8 GB. så har ikke dette noe å gjøre med HDene. internminnet brukes av computern mens du kjører et program eller spill.

internminnet henter programmet du vil kjøre fra HDene, men trenger skjelden å skrive noe tilbake på HDene, om du da ikke feks spiller et spill og vil lagre fremgangen.

Topguy
TopguyInnlegg: 7155
17.09.13 10:58
LordRevan: Det er altså slik å forstå at RAM er en felles ressurs for HDene og ikke assignes til en HD, takk.

Henger fortsatt ikke helt på greip. RAM og HD er to separate ressurser som CPU og OS flytter informasjon mellom ved behov.

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
17.09.13 15:13

Spørsmålet er faktisk ikke så noob som det kan virke. Hvis du snakker om de fysiske ram-brikkene, så er det som det er skrevet over. Men i tillegg har du noe som kalles swap-fil (vekslefil). Dette er en del av hardisken som blir brukt når rambrikkene er fulle. Du kan lese mer om det f.eks. her: http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=1167&posts=1

silas
silasInnlegg: 19132
19.09.13 09:17
petterG: Spørsmålet gir ikke mening. RAM kan ikke tildeles en harddisk, hva skulle i tilfelle være vitsen?

Litt OT:

Samsung har noe som heter RAPID-mode, dette brukes til å akselere disker ved hjelp av RAM (gjelder fra og med 840 EVO). Det finnes selvfølgelig andre løsninger også.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1815
19.09.13 15:10
bbonga: Spørsmålet er faktisk ikke så noob som det kan virke. Hvis du snakker om de fysiske ram-brikkene, så er det som det er skrevet over. Men i tillegg har du noe som kalles swap-fil (vekslefil). Dette er en del av hardisken som blir brukt når rambrikkene er fulle. Du kan lese mer om det f.eks. her:

Men dette har jo ingenting å gjøre med tråden, som handler om fysisk minne.

Når det gjelder dataene for filer, er det typisk dataene som sist ble brukt, som ligger lagret i RAM. Eventuelt kan deler av en fil låses til RAM (f.eks. harddisk-drivere). Det spiller ingen rolle hvilken harddisk dataene ligger på.

(Innlegget ble redigert 19.09.13 15:12)

engafever
engafeverInnlegg: 18508
19.09.13 16:05
silas: gjelder fra og med 840 EVO

Like OT og ville bare si, at jeg har en slik EVO og den er rimelig bra rapid.

silas
silasInnlegg: 19132
19.09.13 17:57
engafever: Like OT og ville bare si, at jeg har en slik EVO og den er rimelig bra rapid.

840 PRO er testet og resultatet er imponerende:

So let's calculate the lifespan. We consider the first uncorrectable error to be the end of the SSD. For the first one that was after 764 TiB of written data, and for the second one that was after 768 TiB of written data. That the two failed so close together could indicate that the lifespan of the Samsung 840 SSDs is fairly constant. However, two SSDs aren't representative of the thousands that are out there. 

http://us.hardware.info/reviews/4178/10/hardwareinfo-tests-lifespan-of-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-updated-with-final-conclusion-final-update-20-6-2013

(Innlegget ble redigert 19.09.13 17:57)

engafever
engafeverInnlegg: 18508
19.09.13 19:19
silas: 840 PRO er testet og resultatet er imponerende

Jeg er veldig fornøyd. Oppstarten er en drøm.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9668
19.09.13 20:33
TonyDiMera: Men dette har jo ingenting å gjøre med tråden, som handler om fysisk minne.

nja, trur bbonga ikke er borte.

For TS, som stiller spørsmålet, er ikke så inn i data og derfor spør. Trolig ikke heller så inn  i det att han vet forskjellen på fysisk minne og vekselfiler.

Dermed er det like godt og snakke om/forklare vekselfil som og snakke om forskjellen på ram og hdd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester