Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny laptop

NYTT TEMA
Nostromo_88
Nostromo_88Innlegg: 97
02.05.14 22:38

Trenger litt input. Skal ha ny laptop og snevret det ned til disse to:

http://www.siba.no/product/15433397/hp-pavilion-15-n038so?ref=section#prod-stock

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/bruksomrde/underholdning/HP-Pavilion17-e110so/199149.6040/

Få forskjeller, men klarer ikke helt å bestemme meg. Noen som ser noe jeg ikke ser?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8414
02.05.14 23:02
Nostromo_88: Noen som ser noe jeg ikke ser?

Størrelsen? Den eine har 15" skjerm og den andre har 17" skjerm.

Nostromo_88
02.05.14 23:35
InnocentBystander: Størrelsen? Den eine har 15" skjerm og den andre har 17" skjerm.

Ja, det har jeg fått med meg, men det er ikke avgjørende for min del.

Skal primært brukes til underholdning, surfing, musikk, og noen spill. Hva bør jeg prioritere? Stor skjerm eller mer RAM og større harddisk?

JAMBALA
JAMBALAInnlegg: 1009
03.05.14 00:58

Ikkje kjøp noen av dem. HP Pavilion har et frynsete rykte. HP sine forbrukermodeller er generelt av kjip kvalitet.

Sjekk heller ut f.eks. Asus og Samsung. Les tester på f.eks hw.no.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5598
03.05.14 02:10
Nostromo_88: Skal primært brukes til underholdning, surfing, musikk, og noen spill. Hva bør jeg prioritere? Stor skjerm eller mer RAM og større harddisk?

Noen spill? Her bør du definere hvilke spill du tenker på. Men jeg vil "aldri" anbefale å kjøpe noen HP Pavilion noen gang. 

Her er noen bedre kjøp:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2277895
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2339736
Disse to over er i prinsippet samme maskin, men siste har en noe bedre prosessor enn den første.

Det suverent beste valget i denne klassen er dog denne:
http://www.multicom.no/Xishan-W350S-15e6-Full-HD-Matt-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i5-4200Me-8GBe-750GBe-GeForce-GTX-760Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10627275

Ulempen er at for den prisen, så er ikke operativsystem med. Men, svært mange besitter allerede en lisens på ett operativsystem, så det er for mange unødvendig å kjøpe inn. Er man student, så får man gjennom skolen sin tilgang til gratis lisenser for Windows. 

Nostromo_88
03.05.14 02:23

Ah, har venta på "disse må du hvertfall ikke kjøpe".. Det sa folk da jeg kjøpte Acer for fem år siden også. Går fortsatt som en kule.

Hvilket grunnlag har dere for å si at disse maskinene er møkk? Ikke for å virke kranglevoren, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Når det gjelder hva slags spill jeg tenker på, er det første jeg skal skaffe meg South Park The Stick Of Truth. Vi snakker ikke akkurat DayZ her..

JAMBALA
03.05.14 10:53
Nostromo_88: Ah, har venta på "disse må du hvertfall ikke kjøpe".. Det sa folk da jeg kjøpte Acer for fem år siden også. Går fortsatt som en kule. Hvilket grunnlag har dere for å si at disse maskinene er møkk? Ikke for å virke kranglevoren, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Har flere bekjente som i en årrekke har jobbet med service og reparasjoner av datamaskiner, og at HP sine forbrukermodeller ligger betraktelig oftere på arbeidsbenken enn gjennomsnittet er blant dem udiskutabelt. Acer følger også tett på.

Det betyr selvsagt ikke at "alle" går i stykker, noe som bekreftes ved at f.eks. din Acer fortsatt går som ei kule etter 5 år. Det vil nok de aller fleste gjøre uavhengig av merke, men all erfaring, tester og undersøkelser viser at feil forekommer oftere hos noen merker enn andre. HP er dessverre i "feil" ende av denne skalaen.

http://www.squaretrade.com/laptop-reliability-1109/

Jevnlige forbrukerundersøkelser har også vist at HP eiere er de som er minst fornøyde med produktene.

Torotto
TorottoInnlegg: 14923
03.05.14 12:07
Nostromo_88: Ah, har venta på "disse må du hvertfall ikke kjøpe".. Det sa folk da jeg kjøpte Acer for fem år siden også. Går fortsatt som en kule.

I 2009 var disse merkene kjent for dårligere kvalitet. 

The least reliable brands?

Acer, Gateway, and HP. HP's hardware malfunction rate, the worst in SquareTrade's analysis, is a whopping 25.6 percent.

Men i 2013 var dette endret og noen av merkene hadde foretatt omfattende endringer. 

Her

HP hadde i en periode mange maskiner med grafikk brikke fra nvidia, med feil i brikkesettet. som slo uheldig ut, samt dårlig valg av ventilering som ga varmeproblemer.

Blog superuser.

HP

Bahahahaha. Don’t buy an HP. Seriously. You’ll regret it. I knew at least 15 people my freshman year in college who had HP laptops (including myself – we all make mistakes!) and less than 3 years later every single one has had serious problems, and most of them have died. If you absolutely must buy an HP for some reason, get one of their business-grade ProBook or EliteBook models. If decide to buy an HP, make use of their HP Academystudent discounts, and also look for coupon codes – coupons can’t be used with student discounts, but are sometimes worth more. But really – don’t buy an HP. You’ll be reading the 2014 edition of this review next year when you’re replacing your broken laptop.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5598
03.05.14 23:19
Nostromo_88: Hvilket grunnlag har dere for å si at disse maskinene er møkk? Ikke for å virke kranglevoren, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Det har andre gjort før meg, så jeg ser ingen grunn til å si hvorfor man ikke bør kjøpe HP Pav. Jeg kan dog si at de maskinene jeg anbefalte, så har samtlige bedre ytelser enn hva de maskinene du vurderer å kjøpe har, og det for tilnærmet samme pris. 

Nostromo_88
04.05.14 15:18

Jeg ser hva dere skriver og tar det med i beregningen. Får ikke kjøpt før neste måned uansett, så kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å ombestemme meg flere ganger før den tid..

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Hvis dere kan late som om det ikke er HP, hvilken er "best"?

JAMBALA
10.05.14 00:06

Hva som er "best" av 15" og 17" er det kun du som bruker som kan svare på.

Forøvrig har begge HP maskinene du linker til relativt dårlig oppløsning i forhold til skjermstørrelse.

Jeg hadde forøvrig aldri kjøpt en bærbar datamaskin med AMD prosessor pr. dags dato. Intel sine Haswell prosessorer er så til de grader overlegne både på ytelse og strømforbruk og eventuell integrert GPU.

Kort fortalt er begge maskinene rett og slett dårlige valg. Det finnes uendelig mye annet på markedet som er bedre på absolutt alle områder. Tips er gitt fra flere hold tidligere i denne tråden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester