Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Virus på trådløst nettverk

NYTT TEMA
Vela12
Vela12Innlegg: 625
08.05.14 22:23

Hei,

Når jeg prøver og gå inn på facebook, så kommer det at Flash Player Pro er utdadert, og må oppdateres. Dette er et virus - men det som er rart er at det skjer på alle enhetene som er koblet på det trådløse hjemmenettverket. Det skjer kun når man prøver og gå inn på facebook.

Er det mulig at et trådløst nettverk eller routeren kan få virus? Evt. hva må gjøres. Håper dere datakyndige har noen svar på dette :)

På forhånd takk!

jumpman
jumpmanInnlegg: 2590
08.05.14 23:00

Hei! Litt lite info her til å hjelpe. Kan du svare på følgende: Hva er den nøyaktige engelske teksten på den meldingen som kommer opp om at flash playeren er utdatert? Jeg må vite ordrett hva som står. Kan du videre bekrefte at flash playeren fungerer bra på andre sider enn facebook?

Vela12
Vela12Innlegg: 625
08.05.14 23:11
jumpman: Hei! Litt lite info her til å hjelpe.

Det som skjer er at når jeg går inn på Facebook, uansett hvilken PC som er koblet på det trådløse nettverket, så kommer det først opp en melding som sier:

WARNING! Your flash player may på out of date. Please update to continue.

Deretter kommer det opp en side som vil ha meg til å installere et program som heter Flash Player Pro. Og der står jeg fast, kommer ikke inn på facebook. Dette viruset dukker kun opp når man prøver å gå inn på facebook.

Facebook fungerer heller ikke på mobile enheter som er koblet på nettverket, men der kommer ikke disse meldingene opp. Da står det bare "nettverksfeil". 

Så for meg virker det kanskje som at det er et slags virus på det trådløse nettverket eller routeren. 

madigan
madiganInnlegg: 9317
08.05.14 23:41

Har du forsøkt å skrive https://www.facebook.com/ åppe i adresselinja for å komme inn på FB-og hvis du kommer til FB sjekk at det er dette som står i adresselinja,se også etter hengelåsen,er  alt i orden  der bør du bare slette linken og bokmerke på nytt.

Er det fortsatt trøbbel: https://www.malwarebytes.org/ Ta en fuslstendig scan med MWbytes og se om det hjelper helt gratis.

Jeg kan ikke utale meg om routeren din har besøk,til det har du postet litt for lite info-men ut i fra det du skriver,kan du muligens har noe rusk i nettleseren,evt slett den og legg den inn på nytt etter en scan med MWbytes:)))

Torotto
TorottoInnlegg: 14969
08.05.14 23:46
Vela12: Så for meg virker det kanskje som at det er et slags virus på det trådløse nettverket eller routeren.

Det har gått rykter om redirect  av DNS på TP link ADSL routere. 

Her

Her

Her

Her

(Innlegget ble redigert 08.05.14 23:51)

jumpman
08.05.14 23:52
Vela12: Så for meg virker det kanskje som at det er et slags virus på det trådløse nettverket eller routeren.

Ja jeg er enig. Siden det påvirker alle de tilkoblede enhetene, så virker det ikke å være pc-relatert, men heller router-relatert.

Så da virker den beste løsningen her å være å resette det trådløse nettverket tilbake til fabrikkinnstillinger. Da vil du iallefall bli kvitt evt. malware/virus. Dersom du forstår hva dette innebærer, og vet hvordan du gjør det, så er det bare å kjøre på. Altså holde inne reset-knappen på routeren i minst fem sekunder, og så er passordet det defaulte som står på baksiden av routeren...men dette kan du selvfølgelig forandre senere...

Husk også å slette cachen i nettleseren før du starter på ny!

Torotto
08.05.14 23:57
jumpman: Så da virker den beste løsningen her å være å resette det trådløse nettverket tilbake til fabrikkinnstillinger. Da vil du iallefall bli kvitt evt. malware/virus.

Nei for det ligger på en av maskinene og vil mer stor sannsynlighet komme inn på nytt. 

Se siste linken 

jumpman
09.05.14 00:02
Torotto: Nei for det ligger på en av maskinene og vil mer stor sannsynlighet komme inn på nytt.

Så det ligger på en av maskinene og kontrollerer ruteren derifra? Hvordan er er det mulig? For det er nødt å kontrollerer ruteren, siden alle tilkoblede enheter er påvirket av dette.

Ved en resett av ruteren så brytes jo forbindelsen mellom viruset og ruteren, så jeg forstår ikke hvordan du kan si at det vil komme inn på nytt med en gang.

Torotto
09.05.14 00:17

Se linken!   

Lokal maskin blir infisert  med ett java script  og setter ny dns på router. 

jumpman
09.05.14 00:25
Torotto: Lokal maskin blir infisert med ett java script og setter ny dns på router.

Hvordan kan du fysisk sette ny dns med et javascript på en router hos en mottaker du ikke har snøring på???

Krever ikke det godkjennelse av administrator?

Topguy
TopguyInnlegg: 7155
09.05.14 10:42

Det er jo ikke vanskelig å gjette ip-adressen til routeren hvis du vet hva slags router du vil infisere, de fleste gidder jo ikke bytte LAN adressen på routeren. Hvis det er et sikkerhetshull i web-grensesnittet som lar noen endre f.eks DNS så trenger man ikke noen admin tilgang.

Hvilken DNS PC'n får tildelt kan sjekkes med "nslookup" eller "ipconfig".

Deretter kan man jo sjekke DNS innstillingene på routeren.

Så bør man slå av *alle* trådløse enheter + routeren, slå på routeren igjen og bare en mobil/nettbrett og sjekke om facebook er ok eller ikke.

Hvis facebook er OK, så kan man skru på en og en PC og sjekke facebook på nytt, slik kan man finne ut hvilken PC som er infisert.

(Hvis jeg har forstått funksjonen til malwaren riktig)

Torotto
09.05.14 11:58
jumpman: Krever ikke det godkjennelse av administrator?

Det  er jo her svakheten i firmware er utnyttet på disse router.

Se her fra en som kan det ;-)

Her

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1815
10.05.14 09:58
jumpman: Hvordan kan du fysisk sette ny dns med et javascript på en router hos en mottaker du ikke har snøring på???

Nå var det vel ikke så viktig for hackerne at akkurat han ble hacket. Så selv om de ikke på forhånd vet hvilke personer angrepet vil lykkes mot, vet de at det er mange i verden som har den typen ruter og som ikke har endret fabrikkinnstillingene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester